- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,990
Jos viereen rakennetaan huoltotunneli ollaan takaisin kahden tunnelin ratkaisussa, ei siitä saa mitään hyötyä verrattuna kahteen ratatunneliin.
Kahden erillisen ratatunnelin hyötynä on, että ne voivat toimia toistensa turvallisena alueena, jolloin ei tarvita erillistä huoltotunnelia turvalliseksi alueeksi. Jos ratkaisu olisi kaksiraiteinen tunneli, se olisi ratatunneli olisi kallimpi kuin yksi yksiraiteinen tunneli ja lisäksi tarvittaisiin viereen vielä erillinen huoltotunneli, joka vastaisi kustannuksiltaan liki ratatunnelia. Kahden erillisen ratatunnelin ratkaisua käytetään juuri siksi, että se on halvin ratkaisu hätäpoistumistievaatimuksiin, koska kaikki tunnelit ovat käyttötunneleita eikä mitään louhita vain odottelemaan tulipaloa.
Niissä Pisaran suunitelmissa joita minä olen nähnyt on yhteensä kolme tunnelia: 2 junatunnelia ja yksi huoltotuuneli, joka risteilee välillä ratojen välissä, välillä jommallakummalla puolella.
Metrolla ei ole tällaista huoltotunnelia. Miksi Pisaralla pitää sellainen olla?
Olisiko aika ajatella niinkin päin, että Pisaran rakentaminen voisi aloittaa vetämällä Pasilasta keskustaan (Stockan paikkeille) rata lähijunia varten, jota voi myöhemmin jatkaa Tallinnaan, jos tulee päätös sellaisen rakentamisesta?
t. Rainer