Väärä ketju ja laiskuuttani annan moderoinnin korjata, mutta toistamiseen: Tämä on höpöä.
Annan moderoinnin jatkaa ketjun siivoamista.
Juu, olemme jutelleet tästä ennenkin, ja muistan sen hyvin. Siksi kirjoitinkin alkuperäisessä kommentissani:
Tätä voi karkeasti ajatella vaikka siten...
Siis
karkeasti. Yhtä karkeasti kuin tehdään metron tauluissa ja HKL:n aikataulukirjoissa.
Eivät HKL:n metrolla asemavälit ole täsmälleen saman pituisia, eivät myöskään pysäkkiajat, silti metrokartassa ilmoitetaan ajoajat vain minuutin tarkkuudella, suurin osa väleistä on 2 minuuttia. Sama on HKL:n aikataulukirjassa sekä pysäkkiaikatauluissa, joissa busseille ja ratikoille annetaan ajoaikoja minuutin tarkkuudella. Siten joillain lähekkäin olevilla pysäkeillä on sama minuuttiaika, vaikka jokainen tietää, ettei koskaan vaunu voi olla yhtä aikaa kahdella pysäkillä.
Tarkoitukseni oli ilmaista pintaliikenteen nopeutta samalla tavalla kun nopeutta viestitään metrossa. Siis valehdella tai olla yhtä paljon suurpiirteinen eli kirjoittaa höpöhöpöä, jotta matkustajan on helppo hahmottaa matka-aikaansa. Joka kuitenkin muutaman asema- tai pysäkkivälin summaamisella tuleekin oikeaksi. Nimenomaan matkustajan tarpeen kannalta. Ei kukaan ole kiinnostunut sekunneista matkojaan tehdessään.
Ja kun ajatellaan matkustajan aikataulutiedon tarvetta, keskinopeus on lopulta yhtentekevä asia. Olennaista on ajoaika pysäkkien välillä, miten ne pysäkit sitten sattuvatkin sijaitsemaan. Joukkoliikenteen palvelu on tarjolla vain ja ainoastaan pysäkeillä, se, mitä tapahtuu pysäkkien välillä, on enempi yhdentekevää.
Myös liikennesuunnittelun kannalta keskinopeus on sikäli epäolennainen asia, että keskinopeuden määrää kuitenkin pysäkkien määrä. Joukkoliikenteen nopeuden kannalta muuttujiksi jäävät vain olosuhteet pysäkkien välillä, ja sielläkin merkittävimpänä tekijänä tarpeettomien hidastusten määrä.
Pysäkkien määrä ei ole varsinaisesti liikennesuunittelijan, ei ainakaan liikennöinnin suunittelijan vallassa, vaan pysäkkien määrä on seuraus yhdyskuntarakenteesta. Juuri tässä on menty ja mennään metsään, kun kuvitellaan, että joukkoliikenne nopeutuu pysäkkien määrää vähentämällä ja niin voidaan aina tehdä ja saada liikenne niin nopeaksi kuin halutaan. Jos tämä olisi totta, metron varrella ei olisi liityntäliikennettä.
Ja itse ketjun aiheeseen liittyen: Se, että Hakaniemen torilta pääsisi Oopperan edustalle Pisarajunalla kahdella asemavälillä ei kovin merkittävästi paranna Töölönlahden itä- ja länsipuolisten kaupunginosien yhteyksiä kokonaisuutena. Pisarajunaa ”hitaampi” useilla pysäkeillä laajalla alueella pysähtyvä pintaliikenne sen sijaan voi nopeuttaa yhteyksiä nykyisestä, kunhan vaan pysäkkien välillä tapahtuvat turhat seisomiset saadaan pois.
Antero