Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mikä on se selitys että kaksi vierekkäistä raidetta on numeroitu 5 ja 5 a (tai 5 b) ? Ja että raiteella 6 ei ole numeroa ollenkaan, vaan 8:s idästä laskien raide on raide 6?
Käytännössähän siis Pasilassa on numeroitu nimenomaan laiturit, ja niistäkin "oman" numeron ovat saaneet vain normaaliliikenteen käytössä olevat.
Joskus olen Pasilassa ihmetellyt tuota numerointia, mutta tavallisesti junaa vaihtaessa on niin kiire ettei ehdi jäädä pähkäilemään. Mutta tosiasiassahan Pasilan raidejärjestelyt ovat vähän kuin Harry Potterin laituri 9 3/4 King's Crossin asemalla!
Mutta paljon "insinöörimäisepää" olisi ollut uutta asemaa käyttöönotettaessa numeroida joka raide uudestaan niin että ne menisivät 1 .. 11.
Jos ajatellaan, että pitäisi antaa tarkkaa tietoa, niin ei laiturin kertomisella ainakaan sellaiseen päästä. Siinä ei ole yhtään insinööriyttä mukana. Samalla vaivalla ja yhtä helposti saadaan tarkka tieto kerrottua matkustajalle, kun sanotaan miltä RAITEELTA jokin lähtee. LAITURItiedosta ei ole mitään hyötyä kenellekään paitsi merenkulussa.
Niin, eikä Pasilassa ole mitään "täysin typerää" raidenumeroinnissa.
Pasilassa raidenumerot ovat laiturinreunan 1 vierestä alkaen 440 (1), 441 (2), 442 (3), 443 (4), 439 (5), 444 (5b), 445, 446 (6), 447 (7), 448 (8) ja 449 (9). Varsin täysin typerästi on insinööri numeroinnin luonut ja laiskuuttaan jättänyt sarjan korjaamatta, kun on suunnitellut vanhojen väliin lisää raiteita. Nämä raidenumerot olisivat matkustajan kannalta varsin epätarkoituksenmukaisia. Tai Hiekkaharjun 263 (3), 244 (4) ja 264 (5), joista yksi tosin kuuluu Tikkurilaan eikä Hiekkaharjuun, mutta mitäpä matkustaja sillä tiedolla tekisi. Matkustajille esitetyt numerot ovat laiturin reunan numeroita. Raidenumeroita tarvitsevat vain ammattimiehet ja -naiset, monella toimialalla. Ja he eronkin tietävät.
Itse olen aina luullut että pääradan kaikkien asemien raiteet on numeroitu 1.. n itäisimmästä alkaen.
Jos viittaat päärataan myös Helsingin lähiliikennealueen ulkopuolella, niin Tampereella laiturien vieressä olevat raiteet on numeroitu 1...5 lännestä alkaen. Sama lännestä alkava numerointi on käytössä ainakin myös Riihimäellä, Hämeenlinnassa ja Oulussa.
Taitaa olla päinvastoin ainakin jo Puistolassa. Hiekkaharjussakin tosiaan on vain laiturit vain raiteilla 3,4 ja 5 (itäisin). Tikkurilassa itäisin raide on 6.No hyvä että sevisi mysteeri. Itse olen aina luullut että pääradan kaikkien asemien raiteet on numeroitu 1.. n itäisimmästä alkaen.
Taitaa olla päinvastoin ainakin jo Puistolassa. Hiekkaharjussakin tosiaan on vain laiturit vain raiteilla 3,4 ja 5 (itäisin). Tikkurilassa itäisin raide on 6.
Ei niin, vaan näin: 2, 1, 3, 4 ja 5.Eikös Granissa ykkösraide ole kauimpana asemasta oleva laituriraide?
http://yle.fi/alueet/helsinki/helsinki/2010/02/pisara-radan_suunnittelu_kayntiin_1459415.htmlYle.fi sanoi:Pisara-radan suunnittelu käyntiin
Helsinkiin suunniteltu Pisara-rata alittaa kantakaupungin ja siinä junat kulkevat kahdessa, vierekkäisessä kalliotunnelissa. Tämä helpottaa ruuhkia ja lisää junaliikenteen kapasiteettia. Suunnittelun kanssa samalla alkaa myös radan ympäristövaikutusten arviointi.
Pisara-radalle on kaksi vaihtoehtona.
Lyhyen Pisaran vaihtoehdossa tunneleiden suuaukot ovat Eläintarhan kentän ja Linnanmäen kohdalla, ja uudet maanalaiset asemat tulevat Töölöön, keskustaan ja Hakaniemeen.
Pitkän Pisaran vaihtoehdossa tunneleiden suuaukot ovat Eläintarhan kohdalla ja Hakamäentien pohjoispuolella.
Uusia maanalaisia asemia tulee Töölön, Keskustan ja Hakaniemen lisäksi Alppilaan. Myös Pasilaan tutkitaan uutta maanalaista asemaa.
Ratavaihtoehdot ja ympäristövaikutukset esitellään toukokuussa 2010.
Suunnittelutyön ja ympäristöarviointien jouheva aikataulu mahdollistaisivat Pisara-radan käytön aikaisintaan kymmenen vuoden kuluttua.
Tässä isojen hankkeiden prujussa on eräässä kartassa myös tuo Alppilan asema merkitty:http://yle.fi/alueet/helsinki/helsinki/2010/02/pisara-radan_suunnittelu_kayntiin_1459415.html
Tuo Alppilan asema on minulle uusi juttu, mielenkiintoista.