Pisarasuunnitelman kaikissa vaihtoehdoissa läntinen haara erkanee nykyisestä raiteistosta Nordenskiöldinkadun kohdalla. Sama koskee myös itäistä haaraa lyhyen Pisaran osalta, joskin tässä on myös varustauduttu kahteen lisäraiteeseen Pasilaan asti.. Olettaisin että tarkoitus on rakentaa ne Lentoradan yhteydessä.
Pasilaan on merkitty rakennettavaksi 12. raide aseman länsipuolelle. Sen jälkeen voisi nykyisen raiteeen 5B kytkeä Pääradan kaukoliikenneraiteisiin, jolloin siellä olisi kaksi laituriraidetta kumpaankin suuntaan. Suurimmat liikenneongelmat löytynevät juuri Pääradalta, jolla liikennöi monenlaisia junatyyppejä. Nelilaituriset asemat helpottaisivat liikennöintiä (samanlainen tarve on tietenkin Tikkurilassa). Aivan Pasilan eteläpuolella ei kuitenkaan tule ainakaan aluksi uusia raiteita, joten siihen syntyy ainakin jonkin asteinen uusi pullonkaula. Pasilan asemaa on sinänsä verrattain helppoa laajentaa länteen päin, missä on tilaa Veturitien uuden linjauksen päällä.
Laajempien versioiden ongelmana on Pasilan syväasema, josta siirtyminen pinnalle hidastaa matkustajia. Tunnelirakentaminen on tietenkin myös kallista.
Olisikin ollut parempi pistää Pisaran kumpikin haara sukeltamaan tunneliin heti Pasilan eteläpuolella. Tällöin osaa laitureista ei tarvitsisi sijoittaa maan alle ja säästyttäisiin ratojen rakentamiselta ympäristöllisesti herkemmille Eläintarhan ja Alppipuiston alueille.
Valitettavasti ainakaan länsireunassa tämä ei taida onnistua, koska veturitallit ovat tiellä ja radan pitäisi laskeutua liikaa päästäkseen Nordenskiöldinkadun ali. Länsireunalla esteitä on vähemmän ja ne sijaitsevat korkeammalla, joten alitus voisi onnistuakin (Pasilan aseman korkeus on +22 m ja Aleksis Kiven kadun n. +25 m).
Uusi yhteinen este on myös Teollisuuskadun linjaus, jos se alittaa radan vanhaa satamaradan kuilua pitkin.
Pisararadan suurimmaksi pituuskaltevuus lienee 3,5 % (jossakin on myös mainittu 4%). Näin ollen pudotus voisi olla 200 m matkalla 7 metriä eli lähes kerroksen verran. Alku ja loppupäässä täytyy tietysti olla kallistuksen pyöristys, joten Pasilasta lähtien rata voisi laskeutua 300 m matkalla ehkäpä 7,5 metriä. Siitä eteenpäin mentäisiin edelleen alas samaa tahtia. Linjaus osuisi suurin piirtein mahdollisen Alppilan aseman kohdille (vaihtoehto 3).
Vapautuvia raiteita voi käyttää alkuvaiheessa lähinnä muuttamalla osa raidepareista kolmiraiteisiksi (tämä siis Nordenskiöldinkadun kohdalta etelään). Myöhemmin Lentoradan valmistuttua sitä varten tarvitaan oma raideparinsa päärautatieasemalle saakka. Jos aiotaan rakentaa rata Tapanilasta Porvooseen, niin sitä varten on jotenkuten tilaa nykyisen Pääradan länsipuolella, mutta ei Pasilan ja Nordenskiöldinkadun välillä, vaikka Pisara rakennettaisiin (sen liikenteen voi kyllä olettaa sopivan ainakin aluksi nopeille lähiliikenneraiteille).
Juha
---------- Viesti lisätty kello 20:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:19 ----------
Mitäs jos Pasilan aseman ja päärautatieaseman väliin sopivaan kohtaan rakennettaisiin alitustunnelit varikolle meneviä ja tulevia junia varten, niin risteävät junat eivät varaisi "turhaan" ratakapasiteettia? Varmaankin pari-kolme kilometria tunnelia riittäisi + vaihteisto- ja asetinlaitetyöt, jotka muutoinkin ovat edessä. Kun tunneliin ei päästettäisi matkustajia, niin suppeammat turvavarustelut riittäisivät. Varmaan tälläista jo on selvitettykin.
Periaatteessa Nordenskiöldinkadun kohdalta voisi vetää raiteen alaratapihan tasossa vaikka Ilmalaan asti (Rantaradan ali entisen laskumäen kohdalta), eikä tarvitsisi kovin paljon tunneloidakaan. Valitettavasti tiesuunnitelmat taitavat estää tämän (Teollisuuskatu Pasilan eteläpuolella ja Veturitie pohjoisessa ristikkosiltojen kohdalla).
Juha