Pisaran valmistuttua, sitten joskus tulevaisuudessa (toivottavasti), muodostaa se kehäradan kanssa täyden molempiin suuntiin liikennöitävän "rinkularadan". Se on sitten HSL-kaupunkirataliikenteen "Circle Line", jonka liikenneteknisessä toteutuksessa on omat haasteensa. Niin kauan kuin mennän aikataulussa kaikki on ok, mutta jos jostain syystä jäädään jälkeen, niin kovaksi haasteeksi menee.
Vertailun vuoksi otan esimerkin Lontoosta: Circle line (London Underground), joka useimmat Lontoon matkailijatkin tuntevat yhtenä merkittivämmistä ja tärkemmistä Lontoon Sub-Surface-metrolinjoista (nämä ovat siis niitä metrolinjoja, joita liikennöidään merkittävissä määrin maan päällä tai niiden maanalaiset osuudet on aivan katukason alapuolla, myös junaprofiili on kaikin puolin kookkampi kuin varsinaisisilla tube eli syvämetrolinjoilla).
Circle Line on perustamisestaan lähtien kiertänyt sitää tuttua rengaslenkkiään kumpaankin suuntaan ja täyden lenkin on voinut ajaa ja olla kyydissä. Kuitenkin joukuussa 2009, lähinnä aikataulullista, vaunukierrollista sekä kuljettajien riittävistä tauotuksista johtuen Circle Line liikennöintisysteemiä hieman muutettiin. Tällä hetkellä matkustajan ei ole ilman junanvaihtoa ajaa täyttä kierrosta ko. metrolinjalla, sillä eivät metrojunatkaan enää liikennöi niin.
Koska Circle Line, vaunukalustoineen (C69/77-stock), kuuluu samaan ryhmään kuin Hammersmith & City Line, on saatu aikaa seuraavanlainen järjestely:
Circle Linen juna aloitaa työrupemansa Hammersmith-asemalta (jonka tuntumassa on varikkokin) ja ajaa sieltä Hammersmith & City Line-haaraa aina Edgware Road-asemalle, josta se liittyy varsinaiseen Circle Lineen. Siitä jatketaan normaalisti, täysi kierros myötäpäivään, kunnes saavutaan uudelleen Edgware Road-asemalle, joka on junan päätepiste. Siellä tasataan myös aikaa. Täältä sitten lähdetään taas kiertämään Circle Lineä vastapäivään ja jälleen tullaan Edgware Road-asemalle, josta jatketaan Hammersmith & City Line-haara aina sen pääteasemalle (Hammersmith) saakka.
Tämä nykyinen järjestely on käytössä sen vuoksi, että kun Circle Lineä ajettiin aikaisemmin pelkkänä lenkkinä, molempiin suuntiin, niin hyvin usein kävi niin, että yksittäiset junat alkoivat päivän mittaan olla melkoisesti myöhässä, mikä taas vaikeutti ratkaisevasti mm. liikenteenohjaus- sekä johtotöitä. Myös junien ohjaajat (Train Operator, kuten se lontoolaisittain ilmaistaan) olivat kovilla kun lakisääteiset ruoka- ja muut tauot ja sen myötä vaihdot ja työvuorot sekoittuivat pahasti.
Nykyjärjestelyllä Circle Linellä on aina pääteasema, kummassakin päässä, jolloin on mahdollisuus mm. aikataulun tasaukseen ja siten henkilökunnan parempaan jaksamiseen työpäivinään.
Mutta matkustajana Circle Linellä ei ole enää mahdollista tehdä täyttä vaihdotonta kierrosta, vaan junanvaihto on aina Edgware Road-asemalla.
On mielenkiitoista nähdä millaiset junakierrot ovat mahdollisia kun HSL-kapunkiradat ovat aikanaan täysimääräisessä käytössä (eli siis Pisara, Kehärata, kaupunkirata Espooseen saakka rantaradalla ja pääradalla tietysti Keravalle saakka). Tietenkin perusjunaryhmäthän ovat AK, KA, IM sekä MI, mutta voisiko tulla jotain variaatioitakin aikanaan?
Ai niin, päätetään ja rakennetaa se Pisara ensiksi
.