Raide-Jokeri

Vaikka operointi ei ole vastuullani, niin tiedän sen, että HSL ja Kaupunkiliikenteen liikennöinti tekevät päivittäistä yhteistyötä, jossa tavoitteita ja haasteita jaetaan avoimesti puolin ja toisin. Jopa niin, että HSL:n suunnittelija käy jopa itse välillä ajamassa linjalla saadakseen käytännön tietoa.
Sinänsä on todella hyvä, että yksi Höselin ratikkasuunnittelijoista myös ajaa raitiovaunua. Siinä tulee testattua aikataulut käytännössä, nähtyä ongelmapaikat, löydettyä syyt satunnaisvaihteluille ja havainnoitua ongelmalliset liikennevalot.

Harmi vain, että tuo ajava aikataulusuunnittelija ei ole sama, joka suunnittelee linjan 15 aikataulut. Jos olisi, tätä koko keskustelua tuskin edes tarvitsisi käydä. Mutta voihan toivoa, että tieto sitten Höselin sisällä kulkee suunnittelijalta toiselle helpommin kuin Höselin ulkopuolelta sen sisälle.

Hyvä myös se, että teillä on säännöllistä palaveerausta linjan 15 asioista, jospa sitten myös operaattorin puolesta saataisiin vietyä viestiä sinne Höselille, niin olisi yksi taho lisää luomassa painetta.

Ei täsmällisyys ja nopeus sulje toisiaan pois. Kyse on vain siitä, että kumpaa optimoidaan ensin. Tällä hetkellä ajoaikaa on kiristetty joka aikataulukaudella ja samaa on tarkoitus jatkaa myöhemminkin.
Voi kun olisikin. 65:stä tultiin 64:ään ja 63:een aikataulujen vaihtuessa, mutta siihenhän se tyssäsi. Pettymys oli suuri, kun kesäaikataulujen 63 jumahti, eikä enää syystauluihin siirryttäessä kutistunutkaan.

Täsmällisyys ja nopeus pitää optimoida keskenään eikä mennä ääripäähän.

Toivotaan nyt, että kaikki tahot tekevät yhdessä työtä sen eteen, että tämä homma saadaan jollain aikavälillä sellaiseen pakettiin, jossa ajoaika alkaa olla järjen rajoissa. Osittainhan tässä on kyse suuresta väärinkäsityksestäkin, eli kuljettajien tosiasiallinen ohjeistus ja Höselin käsitys kuljettajien ohjeistuksesta ovat olleet aivan erilaiset, jolloin tietokoneruudulta ei edes selviä, millaisia ongelmia linjalla on. Ymmärtääkseni se tieto on nyt saatu kulkemaan, vaikkakin vähän epäortodoksista reittiä, joten toivoa on.
 
Viimeksi muokattu:
Onnettomuus Raide-Jokerilla. Linkki vie Iltalehden uutiseen.

15.10.2024 20:31 - 16.10.2024 03:00

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Keilaniemi - Kauppamyllyntie. Ei liikennettä Roihupeltoon eikä Itäkeskukseen., Syy: Onnettomuus, Paikka: Itäkeskus, Arvioitu kesto: 15.10. 20:31 - 16.10. 3:00
 
Viimeksi muokattu:
Onnettomuus Raide-Jokerilla. Linkki vie Iltalehden uutiseen.

15.10.2024 20:31 - 16.10.2024 03:00

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Keilaniemi - Kauppamyllyntie. Ei liikennettä Roihupeltoon eikä Itäkeskukseen., Syy: Onnettomuus, Paikka: Itäkeskus, Arvioitu kesto: 15.10. 20:31 - 16.10. 3:00
Tutun kuljettajan kertoman perusteella "vaihde oli kääntynyt alta". Tämä perustuu puhtaasti siis vain kahden käden kautta kulkeneeseen tietoon. Iltalehden kuvan perusteella voi arvioida ainakin että toinen on juuri ollut lähdössä Keilaniemeen ja toinen saapunut, koska kumpikaan ei ole pysäkillä ja vasemmassa vaunussa Keilaniemen tekstit kilvissä ja virroitin Keilaniemen päässä ylhäällä.

Näyttäisi enemmän siltä et Keilaniemeen lähdössä ollut vaunut olisi ajanut juuri saapumassa olevan kylkeen.
 
Vasemmalla näkyvä #602 on ilmeisesti ollut lähdössä Keilaniemeen. Toinen vaunu eli #614 on saapunut sieltä, ja kilvet on valmiiksi asetettu näyttämään Ei linjalla, koska tuo 20.28 saapuva vuoro lopettaa Itäkeskukseen. Liikenne alkaa harventua juuri tuossa kohtaa.

Tapahtuneeseen johtaviin syihin en ota mitään kantaa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

YLEn uutinen aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Siltä tuo näyttää, että oikeanpuoleinen vaunu on saapumassa Itäkeskukseen eikä ole tehnyt mitään tavallisesta poikkeavaa. Sen sijaan Itäkeskuksesta linjalle lähtenyt vaunu on jotenkin onnistunut ajautumaan toisen vaunun kylkeen.

Käsitykseni on, että Itäkeskuksesta lähtevän vaunun pitää pyytää lähtölupaa = hoitaa vaihteet oikeaan asentoon. Siellä palaa S, jota vasten ei toki saa ajaa. Jos tämä on unohtunut, eikä kuljettaja ole katsonut tarpeelliseksi myöskään silmämääräisesti tarkistaa, missä asennossa vaihde on ollut, niin sitten voisi käydä näin. Ihmeen pitkälle tuo suistunut vaunu on kuitenkin päässyt.

Sinänsä olisi kai mahdollista, että vaihde elää omaa elämäänsä ja kääntyy vaikka vaunun alla, mutta sen ei kyllä pitäisi olla mahdollista. Paino sanalla pitäisi. Mistä sitä koskaan tietää.

Näistä harvemmin halutaan ulospäin kertoa, mitä todella on tapahtunut, vaikka avoimuus tietysti olisi hyväksi.
 
Takaisin
Ylös