339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,391
Sinänsä on todella hyvä, että yksi Höselin ratikkasuunnittelijoista myös ajaa raitiovaunua. Siinä tulee testattua aikataulut käytännössä, nähtyä ongelmapaikat, löydettyä syyt satunnaisvaihteluille ja havainnoitua ongelmalliset liikennevalot.Vaikka operointi ei ole vastuullani, niin tiedän sen, että HSL ja Kaupunkiliikenteen liikennöinti tekevät päivittäistä yhteistyötä, jossa tavoitteita ja haasteita jaetaan avoimesti puolin ja toisin. Jopa niin, että HSL:n suunnittelija käy jopa itse välillä ajamassa linjalla saadakseen käytännön tietoa.
Harmi vain, että tuo ajava aikataulusuunnittelija ei ole sama, joka suunnittelee linjan 15 aikataulut. Jos olisi, tätä koko keskustelua tuskin edes tarvitsisi käydä. Mutta voihan toivoa, että tieto sitten Höselin sisällä kulkee suunnittelijalta toiselle helpommin kuin Höselin ulkopuolelta sen sisälle.
Hyvä myös se, että teillä on säännöllistä palaveerausta linjan 15 asioista, jospa sitten myös operaattorin puolesta saataisiin vietyä viestiä sinne Höselille, niin olisi yksi taho lisää luomassa painetta.
Voi kun olisikin. 65:stä tultiin 64:ään ja 63:een aikataulujen vaihtuessa, mutta siihenhän se tyssäsi. Pettymys oli suuri, kun kesäaikataulujen 63 jumahti, eikä enää syystauluihin siirryttäessä kutistunutkaan.Ei täsmällisyys ja nopeus sulje toisiaan pois. Kyse on vain siitä, että kumpaa optimoidaan ensin. Tällä hetkellä ajoaikaa on kiristetty joka aikataulukaudella ja samaa on tarkoitus jatkaa myöhemminkin.
Täsmällisyys ja nopeus pitää optimoida keskenään eikä mennä ääripäähän.
Toivotaan nyt, että kaikki tahot tekevät yhdessä työtä sen eteen, että tämä homma saadaan jollain aikavälillä sellaiseen pakettiin, jossa ajoaika alkaa olla järjen rajoissa. Osittainhan tässä on kyse suuresta väärinkäsityksestäkin, eli kuljettajien tosiasiallinen ohjeistus ja Höselin käsitys kuljettajien ohjeistuksesta ovat olleet aivan erilaiset, jolloin tietokoneruudulta ei edes selviä, millaisia ongelmia linjalla on. Ymmärtääkseni se tieto on nyt saatu kulkemaan, vaikkakin vähän epäortodoksista reittiä, joten toivoa on.
Viimeksi muokattu: