Raide-Jokeri

Vaikka operointi ei ole vastuullani, niin tiedän sen, että HSL ja Kaupunkiliikenteen liikennöinti tekevät päivittäistä yhteistyötä, jossa tavoitteita ja haasteita jaetaan avoimesti puolin ja toisin. Jopa niin, että HSL:n suunnittelija käy jopa itse välillä ajamassa linjalla saadakseen käytännön tietoa.
Sinänsä on todella hyvä, että yksi Höselin ratikkasuunnittelijoista myös ajaa raitiovaunua. Siinä tulee testattua aikataulut käytännössä, nähtyä ongelmapaikat, löydettyä syyt satunnaisvaihteluille ja havainnoitua ongelmalliset liikennevalot.

Harmi vain, että tuo ajava aikataulusuunnittelija ei ole sama, joka suunnittelee linjan 15 aikataulut. Jos olisi, tätä koko keskustelua tuskin edes tarvitsisi käydä. Mutta voihan toivoa, että tieto sitten Höselin sisällä kulkee suunnittelijalta toiselle helpommin kuin Höselin ulkopuolelta sen sisälle.

Hyvä myös se, että teillä on säännöllistä palaveerausta linjan 15 asioista, jospa sitten myös operaattorin puolesta saataisiin vietyä viestiä sinne Höselille, niin olisi yksi taho lisää luomassa painetta.

Ei täsmällisyys ja nopeus sulje toisiaan pois. Kyse on vain siitä, että kumpaa optimoidaan ensin. Tällä hetkellä ajoaikaa on kiristetty joka aikataulukaudella ja samaa on tarkoitus jatkaa myöhemminkin.
Voi kun olisikin. 65:stä tultiin 64:ään ja 63:een aikataulujen vaihtuessa, mutta siihenhän se tyssäsi. Pettymys oli suuri, kun kesäaikataulujen 63 jumahti, eikä enää syystauluihin siirryttäessä kutistunutkaan.

Täsmällisyys ja nopeus pitää optimoida keskenään eikä mennä ääripäähän.

Toivotaan nyt, että kaikki tahot tekevät yhdessä työtä sen eteen, että tämä homma saadaan jollain aikavälillä sellaiseen pakettiin, jossa ajoaika alkaa olla järjen rajoissa. Osittainhan tässä on kyse suuresta väärinkäsityksestäkin, eli kuljettajien tosiasiallinen ohjeistus ja Höselin käsitys kuljettajien ohjeistuksesta ovat olleet aivan erilaiset, jolloin tietokoneruudulta ei edes selviä, millaisia ongelmia linjalla on. Ymmärtääkseni se tieto on nyt saatu kulkemaan, vaikkakin vähän epäortodoksista reittiä, joten toivoa on.
 
Viimeksi muokattu:
Onnettomuus Raide-Jokerilla. Linkki vie Iltalehden uutiseen.

15.10.2024 20:31 - 16.10.2024 03:00

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Keilaniemi - Kauppamyllyntie. Ei liikennettä Roihupeltoon eikä Itäkeskukseen., Syy: Onnettomuus, Paikka: Itäkeskus, Arvioitu kesto: 15.10. 20:31 - 16.10. 3:00
 
Viimeksi muokattu:
Onnettomuus Raide-Jokerilla. Linkki vie Iltalehden uutiseen.

15.10.2024 20:31 - 16.10.2024 03:00

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Keilaniemi - Kauppamyllyntie. Ei liikennettä Roihupeltoon eikä Itäkeskukseen., Syy: Onnettomuus, Paikka: Itäkeskus, Arvioitu kesto: 15.10. 20:31 - 16.10. 3:00
Tutun kuljettajan kertoman perusteella "vaihde oli kääntynyt alta". Tämä perustuu puhtaasti siis vain kahden käden kautta kulkeneeseen tietoon. Iltalehden kuvan perusteella voi arvioida ainakin että toinen on juuri ollut lähdössä Keilaniemeen ja toinen saapunut, koska kumpikaan ei ole pysäkillä ja vasemmassa vaunussa Keilaniemen tekstit kilvissä ja virroitin Keilaniemen päässä ylhäällä.

Näyttäisi enemmän siltä et Keilaniemeen lähdössä ollut vaunut olisi ajanut juuri saapumassa olevan kylkeen.
 
Vasemmalla näkyvä #602 on ilmeisesti ollut lähdössä Keilaniemeen. Toinen vaunu eli #614 on saapunut sieltä, ja kilvet on valmiiksi asetettu näyttämään Ei linjalla, koska tuo 20.28 saapuva vuoro lopettaa Itäkeskukseen. Liikenne alkaa harventua juuri tuossa kohtaa.

Tapahtuneeseen johtaviin syihin en ota mitään kantaa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

YLEn uutinen aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Siltä tuo näyttää, että oikeanpuoleinen vaunu on saapumassa Itäkeskukseen eikä ole tehnyt mitään tavallisesta poikkeavaa. Sen sijaan Itäkeskuksesta linjalle lähtenyt vaunu on jotenkin onnistunut ajautumaan toisen vaunun kylkeen.

Käsitykseni on, että Itäkeskuksesta lähtevän vaunun pitää pyytää lähtölupaa = hoitaa vaihteet oikeaan asentoon. Siellä palaa S, jota vasten ei toki saa ajaa. Jos tämä on unohtunut, eikä kuljettaja ole katsonut tarpeelliseksi myöskään silmämääräisesti tarkistaa, missä asennossa vaihde on ollut, niin sitten voisi käydä näin. Ihmeen pitkälle tuo suistunut vaunu on kuitenkin päässyt.

Sinänsä olisi kai mahdollista, että vaihde elää omaa elämäänsä ja kääntyy vaikka vaunun alla, mutta sen ei kyllä pitäisi olla mahdollista. Paino sanalla pitäisi. Mistä sitä koskaan tietää.

Näistä harvemmin halutaan ulospäin kertoa, mitä todella on tapahtunut, vaikka avoimuus tietysti olisi hyväksi.
 
Siltä tuo näyttää, että oikeanpuoleinen vaunu on saapumassa Itäkeskukseen eikä ole tehnyt mitään tavallisesta poikkeavaa. Sen sijaan Itäkeskuksesta linjalle lähtenyt vaunu on jotenkin onnistunut ajautumaan toisen vaunun kylkeen.

Käsitykseni on, että Itäkeskuksesta lähtevän vaunun pitää pyytää lähtölupaa = hoitaa vaihteet oikeaan asentoon. Siellä palaa S, jota vasten ei toki saa ajaa. Jos tämä on unohtunut, eikä kuljettaja ole katsonut tarpeelliseksi myöskään silmämääräisesti tarkistaa, missä asennossa vaihde on ollut, niin sitten voisi käydä näin. Ihmeen pitkälle tuo suistunut vaunu on kuitenkin päässyt.

Sinänsä olisi kai mahdollista, että vaihde elää omaa elämäänsä ja kääntyy vaikka vaunun alla, mutta sen ei kyllä pitäisi olla mahdollista. Paino sanalla pitäisi. Mistä sitä koskaan tietää.

Näistä harvemmin halutaan ulospäin kertoa, mitä todella on tapahtunut, vaikka avoimuus tietysti olisi hyväksi.
Molemmilta päätepysäkeiltä pyydetään ajolupa kun lähdetään liikkeelle. Toki siitä ja sen ajoluvan tulemisesta voi tulla niin rutiinia et sitä vaan olettaa et on pyytänyt ajoluvan ja vaihde kääntynyt, mutta ei olekaan tehnyt sitä. Itse myönnän näin käyneen myös, toki asian mukaisesti pysähdytty ennen tolppaa ja pyydetty lupa. Itäkeskuksen vaihdehan ei käänny suoraksi kuin vasta luvan pyytämällä. Rutiinia aiheuttaa myös se että suurin osa vaihteista, etenkin ne tärkeimmät on automaattisia ja painotettiin ettei kuljettaja koske niihin kuin vain luvan kanssa, koska ovat täysin automaattisia. Tuleeko tästä olettamus ettei vaihteita edes katsota? Eikö tuolla radalla muuten pitänyt olla lukkiutuvat vaihteetkin juuri sitä varten ettei ne käänny alla?

On niitä unohtuneita lupia tapahtunut tuolla jonkin verran. Pikaratikkakuskien Whatsapp ryhmässä siitä vain vitsailtiin kuskien kesken kun niin kävi, kuten myös "vaihteiden katsominen on turhaa" yms Muutenkin pikaratikan puolella oli paljon myös nuorempaa väkeä ja sellaista porukkaa et ihmettelen miten ovat päässeet edes töihin. Yleisintä on et näprätään kännykkää ajaessa ihan näkyvästi ja tehdään kaikkea muuta kuin ajetaan. Toki siellä myös kivenkovia ammattilaisia ja ammattikuskeja entuudestaankin.

Muutenkin ihmettelen kun raitiovaunukuljettajien koulutus ja vaatimus on paljon löyhempi kuin linja-autonkuljettajilla, vaikka isommalla ja raskaammalla kalustolla mennään. Toki monesti myös omilla väylillään ja suorilla kiskoilla, mutta...

Noh, nyt mentiin jo sivuraiteille paljonkin. Toistaiseksihan ei voi oikein tietää muuta kuin että ovat kolahtaneet. Kaikki muu on vain spekulointia.
 
Kuluneen vuoden aikana on ollut esim. kolarikorjausten takia menty välillä melko ohuella.
Valitettavasti loppuvuosikin taitaa mennä samoissa merkeissä. Tiistai-illan (15.10.) yhteenajo ei millään tavoin parantanut kalustotilannetta, kaksi vaunua luultavasti tulee olemaan pois liikenteestä vähintäänkin jonkin aikaa. Onneksi #627 saatiin liikenteeseen viime lauantaina...
 
Takaisin
Ylös