Lähdin viime maanantaina Viking-Tukholman risteilylle ja Pihlajistosta matkustin 71:llä R-torille, bussilla kun skuruvaihtoehtoa ei ole ja keskustasta Skattalle skurulla, kun ei ole bussivaihtoehtoa. Jos olisi ollut molemmat kulkuneuvot valittavissa, niin todennäköisesti ensiksi kulkenut olisi valittu ajattelematta mitään kertoimia.
Olet tainnut ymmärtää koko raidekerroinkäsitteen vähän väärin. Ei se olekaan asia, jota ihmiset tietoisesti ajattelevat tyyliin että otanpa nyt ratikan, kun sillä on se kerroin.
Lisäksi kannattaa muistaa, että ympäröivä maailma ei aina toimi samalla tavalla kuin itse toimii. Jos 71 muuttuisi ratikkalinjaksi, sen matkustajamäärä hyvin todennäköisesti kasvaisi. Siitä huolimatta, että sinä et käyttäisi sitä yhtään sen enempää kuin tälläkään hetkellä. Ja siitäkin huolimatta, että sinä et usko, että muut käyttäisivät sitä nykyistä enemmän. Se nyt vaan on asia, jolle sinä ja minä emme oikein voi mitään. Emmekä edes oikein tiedä selitystä siihen. Täytyy vaan uskoa, mitä lukuisat keskieurooppalaiset kokemukset ja peräti tieteellinen tutkimus asiasta osoittaa.
Jos et tahdo uskoa siihen, että tällainen raidekerroin on olemassa, niin ihan vapaasti saat minun puolestani ajatella sillä tavalla. Mutta kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että jos esittelisit mielipiteitäsi vaikkapa Saksassa, niin sinua ei ehkä otettaisi todesta, tai ainakin mielipiteitäsi pidettäisiin todella omituisina. Saattaisipa joku vähän naurahtaakin.
Mistähän keskiarvot 3 - 4 matkaa per vuorokausi keskiarvomatkustajalla ovat peräisin.
Mikko varmaan korjaa, jos olen käsittänyt väärin, mutta tämä luku tarkoittaa suurin piirtein sitä, että kotoa poistutaan 3-4 kertaa päivässä. Eli kun käyt kaupassa, se on yksi matka. Kun menet töihin, se on yksi matka. Kun menet illalla harrastuksiin, se on yksi matka. Ja näistä kauppamatkan voi tehdä vaikka kävellen, työmatkan bussilla ja harrastuksiin ajella autolla.