339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
17:llä oli lähtöjä, joissa bussit olivat säännöllisesti täynnä. Ruuhka-ajan lisäksi niitä oli jopa sunnuntaisin, kun 17 meni yli 20 min vuorovälillä.
Onpa sitten ristiriitaista, että juuri 17:lta vähennettiin vuoroja säästöjen yhteydessä ja jos en väärin muista, niin useampaan otteeseen. Lisätähän niitä olisi pitänyt. Mitä luulet, jos vuoroväli olisi tihennetty kautta päivän 10-11 minuuttiin, kuten ysillä on nyt, niin olisiko bussin matkustajamäärä puolitoistakertaistunut?
Mainitsit vuorovälin jo alkuperäisessä vertailussasi, mutta painoarvoltaan vuorovälin selvä parannus on niin iso asia, ettei sitä voi pitää samanarvoisena muiden mainitsemiesi neljän tekijän kanssa.
Olen samaa mieltä. Jokerin kanssa aikanaan nähdään, miten käy, kun bussi muuttuu ratikaksi ja vuoroväli joko pitenee tai ei muutu. Veikkaisin, että käytännössä pitenee, sillä bussilla jouduttaneen tätä menoa aivan tolkuttoman pieniin nimellisvuoroväleihin.
Matalalattiaisuus on kirjaimellisesti kynnyskysymys vain erityisryhmille. Se sinällään on peruste matalalattiaisuuteen, kun pyritään mahdollisimman tasa-arvoiseen yhteiskuntaan. Matkustajamääriin vaikutus on kuitenkin marginaalinen.
Allekirjoitan mieluusti tämän, minusta koko matalalattiahypetys on ihan turhaa. Mutta luulenpa, että moni on sitä mieltä, että matalalattiaisuus tuo lisää matkustajia enemmän kuin marginaalisesti. Tällaisen seikan voisi melko helposti selvittää kyselytutkimuksella sisällä vaunussa. "Miten tärkeänä pidätte sitä, että tämä raitiovaunu/bussi on matalalattiainen? Vaikuttiko matalalattiaisuus päätökseenne matkustaa tänään raitiovaunulla/bussilla?"
Reaaliaikainen informaatio lisää matkustajamääriä ainakin kahdesta syystä:
pysäkillä odottaminen ei ole niin rasittavaa, kun on tiedossa, milloin vaunu tulee. Vaikkei vaunu tulisikaan yhtään sen nopeammin kuin ilman informaatiota, niin asialla on kuitenkin psykologinen vaikutus
Jos marginaalisuudesta puhutaan, niin eiköhän tämän merkitys ole huomattavasti marginaalisempaa kuin tuon matalalattiaisuuden. Matalalla lattialla sentään houkutellaan lastenvaunuja ja vanhuksia kyytiin, mutta pysäkin diginumeroilla ei enää houkutella ketään, hemmotellaan vaan niitä, jotka on jo jotenkin muuten saatu houkuteltua sinne pysäkille. Okei, ehkä kävelyn vaihtoehtona joku nappaa ratikan, kun ohikulkiessaan näkee sen tulevan kohta, mutta marginaalista sekin. Onkohan tästä olemassa jotain tutkimustietoa?
Kysely taas vaunussa: "Huomasitteko, että pysäkillä oli näyttö, josta saattoi nähdä, monenko minuutin päästä vaunu tulee? Katsoitteko tätä näyttöä? Pitikö sen antama arvio mielestänne paikkansa? Koitteko näytön antaman informaation hyödylliseksi? Vaikuttiko näyttö päätökseenne käyttää tällä matkalla raitiovaunua/bussia?"
Näistähän olikin joku kysely joskus, muistelen itsekin vastanneeni sellaiseen. Sitä vaan ei laadittu kovin hyvin, tai ehkä se oli tarkoituksellistakin. Kun kansalta kysyy, pitäisikö näyttöjä olla lisää, kuten silloin kysyttiin, niin kaikkihan sellaiseen vastaa että pitää. Jos kansalta kysyy, pitäisikö ykkösen vuoroväli tihentää viiteen minuuttiin, niin tottahan ne vastaa että pitää. Ei se silti tarkoita, että ne alkaisi käyttää sitä ykköstä tai että ne oikeasti kokisivat hyötyvänsä niistä näytöistä. Mutta kyselyn tarkoitus oli varmaan perustella uusien näyttöjen hankinta, ja senhän se kyllä teki.