- Liittynyt
- 4 Marraskuu 2008
- Viestit
- 420
Lisäksi on yhdentekevää, onko "raidekerrointa" joka palautuisi pelkästään raiteisiin.
Kuten tässä keskustelussa käy hyvin ilmi, raideliikenteen houkuttelemat suuret matkamäärät palautuvat useisiin konkreettisiin tekijöihin
Olen ollut tässä huomaavinani raidekertoimelle kahta eri merkitystä.
Ensinnäkin on se täälläkin useampaan kertaan snaottu "oikea" merkitys, eli se osuus raideliikenteen suurempaa suosiota, joka ei ole palautettavissa mihinkään konkreettisiin eroihin (täsmällisyys, tiheys, tunnistettavuus, jne) tai joka ei ole periaatteessa tarjottavissa myös bussiliikenteessä. Tämä on empiirisesti olemassa oleva, mutta kieltämättä melko pieni ero, käytän siitä nyt vaikka nimeä "raidekerroin #1"
Sitten toisena merkityksenä on se, kuinka paljon enemmän raideratkaisu kerää matkustajia kokonaisuudessaan, kuin sitä edeltänyt tai muualla vastaavassa tilanteessa käytössä oleva bussiratkaisu. Esimerkiksi tuo 9 ja 17, tai ne Saksan kaupungit. Tämä "raidekerroin #2" on huomattavasti ykköstä suurempi, koska siinä ovat mukana ne bussiliikenteessäkin toteutettavissa olevat tunnetut laadunparannukset, jotka ykkösessä nimenomaan jätettiin pois. Käytännössä kun tosiaan raideratkaisut toteutetaan usein bussiratkaisuja parempitasoisina, erityisesti silloin kun bussia korvataan ratikalla. Ehkä siksi, että ratikka tullee jo saman tasoista bussiratkaisua halvemmaksi.
Jos tuo ykkönen on raidekertoimen oikea merkitys, niin pitäisikö kakkoselle sitten olla jokin muu termi? Sekin kun on ihan relevantti ilmiö, jota pitää jollain sanalla kuvata. Esimerkiksi ketjussa aiemmin olleista 9 vs. 17 vertailuissa pitää erosta jotain sanaa käyttää. Itsekin olen toisinaan puhunut tästäkin asiasta raidekertoimena.
Julkisen talouden nykytilassa tuskin tullaan rakentamaan paljoakaan sellaista, joka ei ole täysin välttämätöntä. Joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden nostamiseen tultaneen osoittamaan vain sen verran resursseja, mikä välttämättömäksi katsotaan. Kaikista vauraimmissa talouksissa voi sitten olla mahdollista rakentaa raiteita sellaisellekin kysynnälle, jossa niitä ei välttämättä tarvittaisi.
Tässä tuntuisi olevan taustalla sellainen virhekäsitys, että joukkoliikenne olisi jotenkin kallista tai luksusta. Näinhän ei ole. Joukkoliikenne on ainakin kaupunkiseuduillla selvästi halvempaa järjestää kuin yksityisautoiluun perustuva. Mitä enemmän autoilijoita siirtyy joukkoliikenteen käyttäjiksi, sitä halvemmaksi se kokonaisuudessaan tulee. Sekä yhteiskuntataloudellisesti, että usein myös kaupungin talouden kannalta. Laskeskelin taannoin esimerkkiä liikenteen kustannuksista Helsingissä. Laajempi katsaus yhteen kuvaan tiivistettynä temeltä, joka on sen jostain HKL:n kalvoista poiminut (en enää muista mistä, laita ihmeessä lähde näkyyviin Teemu)
Virhe ei tietenkään ole Rattivaunun väärinkäsitys, vaan suomalaisten poliitikkojen yleinen ajattelutapa. Siitä syystä kuvaus saattaa osua ikävän lähelle reaalipoliittista todellisuutta. Vaikka reaalipolitiikan ulkikopuolisessa todellisuudessa ne raiteet toisivat säästöjä.