Raideliikenne on massakuljetusjärjestelmä ja raiteet rakennetaan vain suurelle kysynnälle.
Mutta: tässä on oleellinen kysymys: mikä on mielekäs raja?
On yleistä, että raideliikenteen puolustajat pitävät raideliikenteen taloudellisesti mielekkäänä alarajana korridoria, jolla kapasiteettitarve on 10 minuutin vuorovälille teli- tai nivelbussilla. Tällaisen väestöpohja on Tampereen tai Turun tyypillisellä joukkoliikenteen käytöllä n. 7000-10000 asukasta/ korridori keskustasta päätepisteeseen, Helsingin käytöllä vähemmän. Tässä pisteessä raideliikenteen infra + liikennöinti on vielä bussiliikennettä kalliimpaa, erityisesti maissa, joissa bussiliikenteen infrakuluja ei edes arvioida.
Sen sijaan se taso, jolla raideliikenteen infra + liikennöinti on halvempaa, on tietysti merkittävästi korkeampi.
Laskutoimitusta muokkaa vielä todellakin se, arvioidaanko bussiliikenteen infrakulut vai ei.
Itseänikin ärsyttää, kun vieläkään ei ole olemassa tutkimusta bussiliikenteen infrakuluista esimerkiksi Helsingissä, Tampereella ja Turussa.
Suomessa on kuitenkin yleisesti hyväksytty periaate toteuttaa raideliikennettä liikennepoliittisena välineenä. Esimerkiksi Helsingin seudulla ei olisi metriäkään metroa, jos perusteet olisivat olleet vain taloudelliset. Metron infra + liikennöintikulut + liitynnän kulut ovat varmasti suurempi summa kuin bussiliikenteen olisi ollut.
Lisäksi on yhdentekevää, onko "raidekerrointa" joka palautuisi pelkästään raiteisiin.
Kuten tässä keskustelussa käy hyvin ilmi, raideliikenteen houkuttelemat suuret matkamäärät palautuvat useisiin konkreettisiin tekijöihin:
- Poliittinen tahtotila toteuttaa parempi joukkoliikenne
- Parempi matkustusmukavuus varsinkin 1/3 ihmisistä jotka kärsivät matkapahoinvoinnista
- Psykologiset tekijät
- Suurempi kapasiteetti
- Selkeämpi brändäys
Loppujen lopuksi monessa asiassa on kysymys samasta erosta kuin Mercedes-Benzin tai halvimman vastaavan auton välillä: maksetaan paremmasta imagosta, ja kun on hankittu parempi imago, siihen panostetaan.
Suuren osan eduista niistä voi toki toteuttaa bussiliikenteellekin, nk. runkobussiperiaatteella mutta ei välttämättä halvemmin kokonaiskustannuksin tai helpommin. Kannattaa myös muistaa, että useat BRT-kaupungit kuten Malmö, Helsinki ja Tukholma ovat korvaamassa runkobussilinjoja raitiotiellä.
Itse olen tällä hetkellä ihmetellyt Turun runkobussien kohtaloa. On todella vaikeaa saada läpi bussiliikenteen ilmeisiäkin parannuksia, kun koko ajan parannuksista voi tinkiä, koska "eihän bussi tuollaista tarvitse". Jos ostaisi raitiotien, kaikki parannukset saisi yhdessä "paketissa".