Minä en nyt oikein saa kiinni mistä sedät tällä kertaa ihan tarkalleen ottaen marmattaa tilanpuutteeseen liittyen, mutta puhutaan nyt siitä Hämeentiestä Arabiasta etelään. Tai miten siitä saa nopeamman.
Otetaan tarkasteluun Hakaniemi - Kumpulan kampus väli, Unioninkatu-Kaivokatu on oma pitkä keskustelunsa. Oletetaan että bussien ml. seutubussien ja ratikoiden pysäkit on yhdistetty, tämä tarkoittaa kahden pysäkin poistamista raitiovaunuilta ja yhden tai kahden lisäämistä busseille. Ajatus on se että bussit ja ratikat ajaa samassa nollaviiverytmissä, mikä edellyttää pysähtymistä samoilla pysäkeillä. Ainakin toistaiseksi busseja on enemmän joten tämä edellyttää niille riittävän pitkiä pysäkkejä, siitä enemmän pysäkkikohtaisesti, mutta pysäkkien pituus 60 - 70 metriä eli helposti kolme bussia. Kyseisillä pysäkeillä on busseihinkin avorahastus ja lippuautomaatit eli kuljettajat eivät myy lippuja joka kommunikoidaan kissankokoisin kirjaimin matkustajille, työnimenä näitä voi kutsuta vaikka asemiksi. Rytmi on 2,5 min, eli 24 kertaa tunnissa suuntaansa. Kolme bussia per aalto tarkoittaa 72 bussia tunnissa, se saa luvan riittää. Raitiovaunuilla tuo tarkoittaa esimerkiksi kolme linjaa 7,5 minuutin vuorovälillä.
Asemat:
Hakaniemi
Haapaniemi
(Käenkuja poistettu)
Kurvi
(Lautatarhantie poistettu)
Hauhontie
Sturenkatu
(Paavalinkirkko poistetty)
Kumpulan kampus
Mennään väli kerrallaan, kartta toivoittavasti selvittää asiaa
http://maps.google.fi/maps/ms?ie=UT...3295,24.965422&spn=0.002724,0.009645&t=h&z=17
1) Kumpulan Kampus - Paavalin kirkko 0 min.
- Hämeentien ja Kustaa Vaasankadun risteyksessä ongelma on se että siinä on kolme valovuoroa johtuen kääntymistä pohjoisesta Hämeentielle Arabiaan. Tämä poistetaan, tilalle tulee kaista Hermannin rantatielle. Tämä helpottaa valoetuuksia ja parantaa myös henkiöautoliikennettä.
- Kumpulan kampuksesta tehdään tuplapysäkki, eli bussikaista on vasemmalla ajokaistalla ja pysäkki sen oikealla puolella. Autoille mahtuu kaista tämän oikealle puolelle, länsipuolelle kaksi, ja itäpuolelle samoin jos sitä kokolailla turhaa liikennevihreää kolmiota saa vähän nirhaista.
- Nollaviiveellä ja omilla kaistoilla 700 metrin matka kestää 50km/h nopeudella ajaa 50 sekunttia, lisätään 20s kiihdytyksiä ja hidastuksia ja 20s pysäkkiaikaa niin yhteensä 90s päästä ollaan Sturenkadulla.
2) Sturenkatu (1,5 min / 90s)
- Hämeentie välillä Sturenkatu - Saarenkatu on täysin suljettu henkilöautoilta ja paikalla on ratikka ja bussi-pysäkki. Tontilleajo Hermanniin ja Hämeentien varteen Saarenkadusta etälään tapahtuu poikkikatujen kautta, Hämeentielle on tosin autokaistat tästä eteläänkiin.
- Tähän liittyen voidaan myös olettaa Hermannin tunneli tehdyksi joka parantaa Rantatien välityskykyä, ts. sanoen sillekin putkelle saadaan lisää kannattavuuuta.
- Etäisyys Hauhontien pysäkille on alle 400m, 40km/h rajoituksella sanotaan pysähdyksineen 70s.
- Kaukovuorojen pysäkit kuten nyt.
3) Hauhontie (2,5 min / 160s)
- Sama järjestely kuin Sturenkadulla eli Hämeentie on tässä kohdin suljettu. Kurvin pysäkille noin 650 m, 90s.
4. Kurvi (4 min / 250s)
- Uusi pysäkki sekä busseille että ratikoille Hesarin etäläpuolelle, ja tästä kohti on autoille ajo suljettu. Ratkaisu ei ole ongelmaton, mutta se on muun liikenteen kannalta paras ja paremmin sijoittunut suhteessa asutukseen. Autot pääsee edelleen Hesarille ja kallioon, keskustaan ajo ohjataan Rantatielle.
- Teollisuuskadun sillan kohdalla tehdään järjestelyitä, tavoitteena ohjata Mäkelänkadun autovirtaa rantateille ja rajoittaa kiskojen yli ajoa. AKK muuttuu Hämeentien päässä yksisuuntaiseksi itä-länsi, tätä kautta avataan liittymä Teollisuuskadulle. Samoin Pääskylänrinteestä tehdään yksisuuntainen länsi-itä. Vasemalle kääntyminen Lautatarhankadulta kielletään, vaihtoehtoinen reitti Vääksyntien kautta. Vääksyntielät vasemmalla kääntyminen kielletään.
- Haapaniemeen pitkän pysähdyksen jälkeen 140s
5. Haapaniemi (6,5 min, 390s)
- Ihan sama kuvio, Hämeentie tuolla kohden pysäkki.
- Kallioon ajo Viidennen linjan ja Lintulahdenkadun kautta.
- Hakaniemeen 90s
6. Hakaniemi 8 min.
Keskinopeus noin 25km/h. Aikataulun mukaan bussien ajoaika on suurinpiirtein sama, käytännössä se nopeutuu ja varsinkin ruuhkassa mikä osaltaan voi auttaa vähentämään ruuhkavuoroja. Kutonen nopeutuu noin viidellä minuuttilla, pelkästään tällä maksanee muutostyöt.
Autoliikenteeseen vaikutukset on aika pienet. Hämeentieltä poistuu jotain reilu 10 000 autoa päivässä jotka taas jakautuu Rantatielle, Sturenkadulle ja osittain sivukaduille, määrämuutokset näillä eivät ole järin suuria.
Hämeentiestä tulee viihtyisämpi ja muutenkin maailmasta piirun verran parempi.