Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,293
Vs: Jätkäsaaren raitiotie
Euroopan eräässä suurimmassa ja mahtavimmassa raitiotiekaupungissa Milanossa on liikenteessä tälläkin hetkellä nykyaikaisia Sirioita ja Eurotrameja. Sekä erilaisia Fiatin ja Bredan nivelvaunutyyppejä alkaen 50-luvulta matalalattia-epookin alkuun saakka. SEKÄ liitekuvan mukaisia 1928-mallisia Peter Witt -telivaunuja (joilla ikää on siis 80 vuotta) ja näitäkin on vielä jotain sadanviidenkymmenen vaunun verran ajossa! Niiden elinkaarta lienee nykykäsityksen mukaan edessä kymmenkunta vuotta. On pikaratikkaa Metrotramia ja perinteistä korttelilinjaa.
ATM:n ratikkarataverkko on ainakin kolme kertaa laajempi kuin Helsingissä.
Milanossa on lisäksi tietysti dieselbusseja, mutta myös johdinautoja, kaksiakselisia, niveltä ja aivan uutta 2000-luvun mallia myös, kolme linjainen metropolitano-tunnelijunaverkosto, tiheä FS:n sähköjunaverkosto, sekä myös FNM:n sähköjunaverkosto lentokenttäjunineen. Huomasin, että FNM:llä oli ajossa myös sähköjunia vuodelta 1930! Rautateiden ajanmukaisin lähijunakalusto on kaksikerroksisia sähköpaikkuja. People moverkin on kuka tykkää automaatista. Ja halpalentoyhtiö volareweb.com liikennöi Finnairin lisäksi meidän ja heidän välillä.
Muuttujia on toki paljon. Muistaakseni Köln ilmoitti hankkivansa uudet vaunut 50 vuodeksi... Bussien kohdalla kehitys saattaa kulkea päinvastaiseen suuntaan... Bussikauppa on enemmän kertakäyttöbusinesta, raideliikenteessä tehdään elinkaarisopimuksia. Siksi kehitys kulkee eri suuntiin.
Euroopan eräässä suurimmassa ja mahtavimmassa raitiotiekaupungissa Milanossa on liikenteessä tälläkin hetkellä nykyaikaisia Sirioita ja Eurotrameja. Sekä erilaisia Fiatin ja Bredan nivelvaunutyyppejä alkaen 50-luvulta matalalattia-epookin alkuun saakka. SEKÄ liitekuvan mukaisia 1928-mallisia Peter Witt -telivaunuja (joilla ikää on siis 80 vuotta) ja näitäkin on vielä jotain sadanviidenkymmenen vaunun verran ajossa! Niiden elinkaarta lienee nykykäsityksen mukaan edessä kymmenkunta vuotta. On pikaratikkaa Metrotramia ja perinteistä korttelilinjaa.
ATM:n ratikkarataverkko on ainakin kolme kertaa laajempi kuin Helsingissä.
Milanossa on lisäksi tietysti dieselbusseja, mutta myös johdinautoja, kaksiakselisia, niveltä ja aivan uutta 2000-luvun mallia myös, kolme linjainen metropolitano-tunnelijunaverkosto, tiheä FS:n sähköjunaverkosto, sekä myös FNM:n sähköjunaverkosto lentokenttäjunineen. Huomasin, että FNM:llä oli ajossa myös sähköjunia vuodelta 1930! Rautateiden ajanmukaisin lähijunakalusto on kaksikerroksisia sähköpaikkuja. People moverkin on kuka tykkää automaatista. Ja halpalentoyhtiö volareweb.com liikennöi Finnairin lisäksi meidän ja heidän välillä.