Eli oli lääke mikä vaan, niin aina joku kaupungin instanssi on vastustamassa. Alenna siinä sitten kustannuksia kun kaikki keinot viedään.
Ehkäpä tämä ketju sopii tähän keskusteluun.
Raitioliikenteessä on tosiaan tilanne, että melkein kaikissa tehostamistoimissa on joku vastustamassa. Kovin moni toimija on sitä mieltä, että Helsingin nykyinen raitioliikenne on riittävän toimivaa eikä tarvetta muuttaa sitä ole.
Perustavanlaatuinen kysymys on jo siinä, että raitioliikenne nähdään KSV:ssä keskustan jakelujärjestelmänä. Keskustan jakelujärjestelmänä toimiminen taas on ristiriidassa nopeiden esikaupunkiraitioteiden kanssa, koska vanhassa kantakaupungissa raitioteille ei millään saada omia kaistoja kaikkialle, jolloin verkolle tulee väistämättä vaunuja, jotka kulkevat milloin sattuu ja estävät siten esim. tehokkaat liikennevaloetuudet. Kantakaupungin jakelujärjestelmänä toimiminen vaatii myös lyhyempää pysäkkiväliä kuin mitä nopea raitiotie edellyttäisi. KSV:tä ei sinänsä kiinnosta, että keskustan jakeluliikenne olisi halvempaa hoitaa busseilla, koska liikennöintikustannukset eivät mene KSV:n rahoista. Raitioliikenteen muuttaminen keskustan jakelujärjestelmästä esikaupunkien järjestelmäksi olisi poliittisesti hyvin vaikeaa, koska raitioliikenteellä on niin vakiintunut asema keskustassa.
Koska nykyisenkaltainen raitiotie on saavuttanut itsestäänselvän aseman ja HKL-Raitioliikenne on nykytilanteeseessa hyvässä asemassa, ei HKL-Raitioliikenteessä nähdä tarvetta konseptin muuttamiselle. Esim. vaunuja ei haluta pidentää oleellisesti, koska nykyisenpituisillakin pärjätään. Myöskään operoinnin tehokkuuteen ei tarvitse kiinnittää suurta huomiota. Joskus sitä on yritetty, mutta yritykset on torpattu. Vastaava ilmiöhän on havaittavissa VR:n lähiliikenteessä.
HKL:n suunnitteluyksikköä raitioliikenteen korkea kustannustaso selvästi harmittaa. Yritykset vaikuttaa kustannustasoon ovat epäonnistuneet. Suunnitteluyksikössä on sitten lähdetty epätoivoiselle linjalle keksiä vaihtoehtoja ratikoille ja nyt myös VR:n lähiliikenteelle. Kuten arvata saattaa, niin nämä vaihtoehdot eivät ole toteutuneet.
Tilanteen purkautuminen ei ole edes näköpiirissä. Raide-Jokeri saattaa laukaista tilanteen, varsinkin jos sen liikennöinti kilpailutetaan ja saadaan vertailutietoa raitioliikenteen liikennöintikustannuksista, kun sillä on iso yksikkökoko ja tehokas operaattori.