Kirjoitit:
Jaa Töölön ratikkatunneli menisikin Pasilaan. Jotta tässä tunnelikeskustelussa olisi jokin tolkku, voisitko esittää, mitä tällä tunneliratkaisulla täsmällisesti tarkoitat! Mistä se alkaa, mihin se päättyy, mitä nykyisiä linjoja siellä kulkee, miten sen kanssa hoidetaan Manskun varrella olevat ratikkaristeykset ja Töölön ratikkahalli jne. Että olisi jonkinlainen käsitys siitä, mistä on kysymys ja onko koko tunneli edes mahdollinen.
Pitemmän matkan ratikoille tarvittaisiin vähän Töölön metroa muistuttava ratikkaratkaisu keskustaan ja Pasilan tasolle. Helpommilla alueilla voidaan sitten kulkea pinnassakin. Sitten voidaan laajentaa kunnolla raitioverkkoa ja vähentää raideliikenteen ulottumattomissa olevia alueita.
Esimerkkejä uudessa linjastossa mahdollisesti ajettavista linjoista:
R1 Esplanadi - Kamppi(M) - Töölöntori - (tunnelista pintaan) - Paciuksenkatu - Huopalahdenkatu - Pitäjänmäki(juna) - Konala - Pähkinärinne - Varisto - Martinlaakso(juna)
R2 Esplanadi - Kamppi(M) - Töölöntori - (tunnelista pintaan) - Paciuksenkatu - Huopalahdenkatu - Pitäjänmäki(juna) - Leppävaara(juna) - Laaksolahti - Viherlaakso
R3 Esplanadi - Kamppi(M) - Töölöntori - Töölön tulli - (tunnelista pintaan) -Ruskeasuo - Haaga - Pohjois-Haaga - Kannelmäki - Kaarela - Kaivoksela - Vantaanlaakso - Kivistö(juna)
R4 Esplanadi - Kamppi(M) - Töölöntori - Töölön tulli - Pasila(juna) - (tunnelista pintaan) - Pohjois-Pasila -Maunula - Pakila - Tuomarinkylä - Backas - Aviapolis(juna) - Lentoasema(juna)
R5 Esplanadi - Kamppi(M) - Töölöntori - Töölön tulli - Pasila(juna) - (tunnelista pintaan) - Koskelantie - Viikki - Latokartano - Kontula(M)
R6 Esplanadi - Kamppi(M) - Töölöntori - Töölön tulli - Pasila(juna) - (tunnelista pintaan) - Kustaa-Vaasan tie - Viikinmäki -Pihlajisto - Pihlajamäki - Malmin lentoasema - Jakomäki - Hakunila
R7 Matinkylä(etelä) - Matinkylä(M) - Olari - Pohjois-Tapiola- Otaniemi(M) - Munkkiniemi - (tunneliin) - Töölön tulli - Pasila(juna) -(tunnelista) - Kustaa-Vaasan tie - Hämeentie - Viikki
R8 Leppävaara - Pitäjänmäki - Huopalahdetie - Paciuksenkatu - (tunneliin) - Töölön tuuli - Pasila - (tunnelista) - Kalasatama -Herttoniemi - Roihuvuori - Itäkeskus
Tähän suureen Stadtbahn-tyyppisen pikaraitioliikenteen laajennushankkeeseen liittyisi myös muun bussiliikenteen siirtäminen laajsti liityntään. Jokeri, Jokeri II toki olisivat myös osa samaa verkkoa, vaikkeivat ne keskustaosaa käyttäisikään.
Nykyisestä raitioverkosta suurin osa jäisi aika lailla ennalleen, toki osittain pidennettynä jokerille (esimerkiksi Huopalahden asemalle ja Oulunkylään) ja hoitaisi jakelua nopean ja hitaan verkon välillä.
Toki kaikkea tuosta ei voi toteuttaa kerralla, kun kyseessä on kallis hanke, joten jonkinlaisissa paloissa tuota kannattaisi rakentaa. Pisaran valmistuttua ennen kuin Lentorata tulee, voisi ratikoita ajaa ensin Pasilan ja keskustan välillä ratalinjausta pitkin ja sitten kun kapasiteetti Pasilan ja keskustan välillä tarvitaan rautateille pikaratikoille rakentaa lopun tunnelin.
Töölössä jonkin lyhennetyn pikaratikkalinjan aluksi voisi saada matalemalla katutasossa kulkemaan Mannerheimintietä vaikka Elielinaukiolle tai sitten rakentaa yhdelle linjalle radan Paciuksenkatu - Merikannontie - (tähän lyhyt tunneli Sibeliuspuiston ali tai jos asukkaat pahasti pillastuu niin sitten vähän pidempi eli Paciuksenkadulta asti) - Mechelininkatu - Arkadiankatu (päätepysäkki eduskunnan lisärakennuksen vieressä kaksisuuntavaunuilla).
Jotain lyhennettyä linjaa voisi yrittää madella Hämeentietä jne. Esimerkiksi tunneli Paciuksenkadulta Pasilaan Töölön tullin tunneliasemalla voisi olla ensimmäinen osa laajemman tunneliverkoston toteutusta, nopean Herttoniemi - Pasila - Munkkiniemi ratikan matkustajamäärät olivat käsittääkseni poikittaisliikenneselvitystä simuloitaessa huimat.
Viimeksi muokattu: