Sen verran menee nyt puurot ja vellit sekaisin, että lienee aika puuttua tähän vähän.
Kehäykkönen on kaikilla mittareila Suomen ruuhkaisin tie ja jo nyt olsi kumma jos ei sillä ajamisesta saisi periä ruuhkamaksua.
Kehä I on myös samanlainen ohitusväylä, kun on myös vaikkapa Lahden, Jyväskylän, Tampereen taikka oulun ohitustiet. Avaamalla ruuhkamaksu yhdelle se käytännössä avataan noille kaikille muillekkin jonne ruuhkiä (mikä se mittari sitten ikinä onkaan) syntyy tai voi syntyä. Tällöin tullaan tilanteeseen jossa verotetaan mitä moninaisimmilla syillä mitä moninaisimpia asioita riippumatta siitä onko se tapaukseen nähden validia vai ei.
Siihen en ota kantaa pitäisikö maksun saada 100% valtio joka sen omistaa vai osittain kaupungit Helsinki ja Espoo jonka läpi se kulkee ja joille aiheutuu haittaa kehän liikenteestä.
Jep jep, etenkin kun alueen kunnat on omilla rahoillaan saaneet pitkälti myös kustantaa tuon tien. No se on toisarvoista tässä keskustelussa kait.
Tukholmassa ymmärtääkseni ulkomaalaiset ja ulkopaikkakuntalaiset ovat vapautettuja ruuhkamaksuista mutta missä vetää raja kuka on ulkopaikkkakuntalainen? Mielummin niin että mahdollisimman monilta pitäisi periä kuin että luodaan "rälssiluokkia".
Tuota noin. Tukholmassa minun tietääkseni vapautetuja on bussit, taksit, hälytys-, sotilas- ja diplomaatiajoneuvot, kuten mopot ja moottoripyörät sekä vaihtoehtopolttoaineita käyttävät ajoneuvot, jotka tosin voidaan Suomessa varmasti laskea pois.
Kaikíssa tähänastisissa ruuhkamaksumalleissa on nimenomaan ollut ainakin Kehä I mukana.
Tarkkaanottaen ei pidä paikkansa. Tosin Kehä I on kaikissa varteen otettavissa malleissa ollut mukana.
Millään kuviteltavissa olevilla investoinneille ei ruuhkia kehiltä poisteta.
Maailmassa on moniakin teitä, joiden läpäisykyky on moninkertainen. Esimerkiksi Torontossa West Roadin ja Highway 400 välissä joinakin päivinä läpäisy on yli 500´000 ajoneuvoa vuorokaudessa kaikkien päivin keskiarvo 439´000 ajoneuvoa vuorokaudessa). Kehä I:n vilkain osuus keskupuiston kohdalla pääsee vain 100´000" ajoneuvoon per arkivuorokausi. Eli kuviteltavisssa kyllä on ja maailmalla toteutetukkin. Kokonaan eri asia on sitten onko se realistista tai haluttavaa.
Mitä itse ruuhkamaksuihin tulee, niin ruuhkamaksuilla on saatu tasattua ruuhkahuippuja. Tällä on saatu lyhennettyä ruuhka-aikojen matka-aikoja, mutta samalla on tultu pidennetyksi ruuhka-aikoja. Ruuhka-aikojen matkaa on saatu nopeutettua esim. singaporessa noin 13%, mutta vastaavasti ruuhka-aika on pidentynyt 40%. Kokonaishyöty on hyvin kyseenalainen. Olisiko maailman malliin täkäläinen ruuhkamaksu sitten sidoksissa aikaan jolloin tuollainen tasaava vaikutus olisi vai olisiko kyseessä puhtaasti tietulli, niin on toistaiseksi auki. Suomen tapauksessa todennäköisesti kyseessä olisi jälkimmäinen vaihtoehto, jolloin tasaa vaikutusta ei käytönnössä ole.
Jonkun verran kulkutapatottumuksiin myös muuten on saatu vaikutettua, mutta tosiasia on se, että itse autoilun määrään tällä ei ole ollut käytännössä minkäälaista vaikutusta, paitsi ehkä lievän nousemisen muodossa. Se vain on muuttanut jonkun verran muotoaan. Tälläisestä on esimerkkejä siinä yhteydessä, jossa ei välttämättä oltu enää käytetty ovi-ovi matkaan pelkästään henkilöautoa, vaan on siirrytty esimerkiksi henkilöauto+metro yhdistelmää. Tosin esim. Lontoossa tämä hyöty on monin paikoin mitattu ulos tekemällä liityntäpysäköintiin käytetyistä parkkipaikoista maksullisia. Tämä puolestaan on nostanut suoraan liikkumisen hintaa. Tämä on hyvin oletettavaa tapahtuvaksi myös helsingissä. Jolloin Suomen kaltainen maa, joka on kiistatta Eurooppalaisessa mittakaavassa matalapalkkamaa ja erittäin kovien tuloverojen maa heikentää suoraan alueen elintasoa ja siten liike-elämän edellytyksiä ja sitä kautta työllisyyttä. Tietysti jos tarkoitus on se, että kenenkään ei tarvitse juuri liikkua kun ei kellään ole duuniakaan niin sitten se on ymmärrettävää, vaan ei kovinkaan suotavaa kehityskulkua.
Vaikka mm. Lontoossa onkin ollut jonkin verran mainittua siirtymistä pelkästään autonkäytöstä auton ja metron yhteiskäyttöön, niin Helsingissä moista mahdollisuutta ei ole. Täällä toisin kuin Lontoossa ongelma ei ole keskustaan suuntautuva liikenne, vaan nimen omaan kaupungin ohi kulkeva liikenne. Moista siirtymää Helsingissä ei voi tapahtua, kun ei ole välinettä mihin siirtyä. Siihen ei siin minkäälainen tietulli (josta tosiallisesti tuossa olisi kysymys) järjestelmä auta, kun vaihtoehtoa ei ole, eikä näillä näkymin tule.
Mikäli vaihtoehtoinen järjestelmä tulisi, kannattaisi ekana katsoa mikä sen vaikutus on, ennen kuin edes kannattaisi alkaa harkitsemaan moisen tehostamista esim. tietullilla.
Toinen juttu on se jota olen aikaisemminkin sivunnut tässä keskustelussa. Sekin liittyy liikkumistottumuksen muuttumiseen. Tähänkin löytyy esimerkki ja se tulee Singaporesta. Nimittäin vaikka Singaporessa onkin hurjasti panostettu joukkoliikenteeseen, niin sen käyttö ei ole kasvanut samassa suhteessa, siitäkään huolimatta, että siellä on otettu tietullijärjestelmä käyttöön ensimmäisenä maailmassa. Sen sijaan siellä autoliikenteestä varsin paljon on siirtynyt asuinalueiden väliselle katuverkolle, jotka ovatkin pahemmin jumissa kuin koskaan. Tämä voi olla Helsingin tapauksessa jopa isompi ongelma. Nimittäin jos tietylli lätkäistään kehälle tai kehille, niin liikenne siirtyy ainakin osiltaan mm.
Kuusisaarentien-Ramsaynrannan
Pitäjänmäentien-Konalantien
Malminkartanontien-Vanhan kaarelantien
Ylästöntien
Tikkurilantien
Valkoisen lähteentien
Kouvukylänväylän
Suurmetsäntie-Tapaninkaari-Tapaninkyläntien
Viikintien
kaltaisille ainakin suurelta osin asuinalueiden läpi kulkeville väylille. Kyseisten alueiden asukkaat voisivat olla kovin "mielissään" tästä.
Tietysti ratkaisuhan on yksikertainen. Lisätään näillekkin teille tietullit tai muu ruuhkamaksujärjestelmä