Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No siis itsehän siteerasin demarivaltuutettuja.
Onko hanke pielessä vai ei on toki vähän suhteellista. Jos tarkoitus oli kerätä rahaa, niin silloin hanke on pielessä. Mutta jos tarkoitus oli vähentää Tukholman keskustan autoilua, senhän hanke on tehnyt. Vaikka se maksaakin enemmän kuin luultiin.Tekniikka ja talous sanoi:IBM tunaroi Tukholman tietullit
MikroPC.net - ke 20.2.2008 klo 17:03
Tukholman tietullisysteemin kustannukset ovat ryöstäytyneet käsistä. Järjestelmän pystyttäminen on tullut kaksi kertaa arvioitua kalliimmaksi ja sen pyörittäminen neljä kertaa kalliimmaksi.
Muutaman vuoden takaisessa konsulttiselvityksessä koko projektin hinnaksi arvioitiin vajaat sata miljoonaa euroa. Tuloiksi arvioitiin reilut sata miljoonaa vuodessa, jolloin koko tietullijärjestelmä olisi tullut maksetuksi vajaassa vuodessa.
Tämä aamuinen Dagens Nyheter kertoo, että lähellekään näin ei ole käynyt. Tietulliprojektin kustannukset ovat tuplaantuneet kahteen sataan miljoonaan euroon, joten laskuvirheeltään projekti muistuttaa kotoista länsimetroa.
DN:n mukaan projekti on vuotanut lähes joka kohdasta. Sen kimpussa on häärinyt satakunta konsulttia, kymmenen yritystä, kolme viranomaista, pari ministeriötä sekä Tukholman kaupunki.
Järjestelmän kehittämisestä vastannut IBM on tunaroinut tietulliprojektissa perusteellisesti. Alunperin juoksevat kustannukset arvioitiin noin kymmeneksi miljoonaksi euroksi, mutta nyt summa on nelinkertaistunut.
Dagens Nyheterin mukaan Tukholman tietullisysteemi on toteutukseltaan maailman tehottomin. Norjassa tietullien pyörittämiskustannukset suhteessa kerättäviin maksuihin ovat vain viidesosa siitä mitä Tukholmassa.
Projektin kompurointi haittaa eniten Tukholman joukkoliikenteen kehittämistä. Tietulleista kerättävät ylijäämät oli nimittäin tarkoitus laittaa joukkoliikenteen parannuksiin.
Harri Repo, Tekniikka&Talous
Onko hanke pielessä vai ei on toki vähän suhteellista. Jos tarkoitus oli kerätä rahaa, niin silloin hanke on pielessä. Mutta jos tarkoitus oli vähentää Tukholman keskustan autoilua, senhän hanke on tehnyt. Vaikka se maksaakin enemmän kuin luultiin.
Jutussa verrataan pieleen laskemista osuvasti myös länsimetroon.
Tekniikka&Talouden juttu kertoo virheellisesti, että Tukholman ruuhkamaksujen tuotot pitäisi käyttää joukkoliikenteen kehittämiseen. Ruotsin nykyinen hallitus on päättänyt, että ruuhkamaksutuotot käytetään autoväylien tekemiseen. Toki hallitukset vaihtuvat ja ehkä tuo päätös voidaan kumota joskus myöhemmin.
Itselleni tulee jutusta mieleen lähinnä, että mikä tuosta muka tekee uutisen?
YLE sanoi:Liikenneministeri Vehviläinen on tie- ja ruuhkamaksujen kannalla
17.09.2008
Liikenneministeri Anu Vehviläinen pitää tie-ja ruuhkamaksuja hyvänä keinona pääkaupunkiseudun liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
Ministeri Vehviläisen mielestä yhdyskuntarakenteen tiivitäminen on hidas keino vaikuttaa liikenteen päästöihin.
Vehviläinen puhui aiheesta Kestävän liikenteen ratkaisuseminaarissa Helsingissä tänään.
Liikenne- ja viestintäministeriö selvittään tie- ja ruuhkamaksujen astettamista pääkaupunkiseudulle.
Ensi kevääseen mennessä on tarkoitus pohtia muun muassa ruuhkamaksujen tavoitteita, alueellista rajausta, hinnoittelumalleja ja hintatasoa.
Vielä kun joku kertoisi, miksei ruuhkamaksuja voisi laittaa pysäköintimaksun yhteyteen ? Siis parkkimaksut vaikka kuusinkertaisiksi keskustan alueella, niin se saattaisi houkutella julkisten käyttöön. Luulisi olevan kaikkein yksinkertaisin halvin toteuttaa. Niitäkin voisi porrastaa alueittain sekä kellonajan mukaan.