Se on kyllä joukkoliikenteen epäratkaisu, kuvitellemalla, että maalaamalla lähijunat oransseiksi ja antamalla kaupunkiradoille linjavärit, voitaisiin lopettaa kaikki raideliikenteen suunnitelmat pääkaupunkiseudulla.
Paitsi tietty raidejokeri. Metro-opposition mielestä mitään muuta ei saisi rakentaa kuin raidejokerin ja pikaratikkaa. Pikaratikka vaan ei sovi keskustayhteydeksi kadulle muun liikenteen sekaan.
Kampista Töölööseen, Meilahteen ja Pasilaan louhittava metrotunneli on tulevaisuuden ainoa ratkaisu liittää Helsinkiä ja pääkaupunkiseutua nopean raideliikenteen piiriin. Yhdestä vaivaisesta Töölön tunnelista nopeaa raideliikennettä on mahdollisuus viedä kaikkialle pääkaupunkiseudulle, niin koilliseen, pohjoiseen, luoteeseen, länteen ja jopa etelään.
Pisara on kaupunkiradat yhdistävä keskustan kiertävä ratalenkki. Eläintarhan asema ei palvelisi kovinkaan monia, verrattuna asemiin Töölössä ja Hakaniemessä. Ratapiha on myöskin tukossa.
Toinen metrolinja palvelee täysin eri alueita kuin Espoon ja Keravan kaupunkiradat.
Pisara ja toinen metrolinja eivät ole mitenkään päällekäisiä hankkeita, tai edes toisensa poissulkevia.
Mielestäni Helsinki ja pääkaupunkiseutu eivät kärsi metrovajeesta siinä mielessä, että seudulla on useita metro/juna juna/metro väyliä. 1. Itämetro. 2. Keravan kaupunkirata. 3. Martinlaakson rata 4. Espoon kaupunkirata ja tulossa on Espoon metro ja Kehärata.
Ratahankkeissa ei ole kysymys metrokartasta, sen monipuolisuudesta tai ykstoikkoisuudesta.
On kysymys pääkaupunkiseudun liittämisestä raideliikenteen piiriin. Se on useiden vuosikymmenien työ.
RHK on suunnitellut rakentavansa Kehäradan, kaupunkiratojen jatkot ja Pisaran. Maakuntakaavaan on merkitty myös Kehäradalta haara Klaukkalaan. RHK ei ole suunnittelemassa säteittäisiä tai poikittaisia pääkaupunkiseudun paikallisliikenneratoja, Pisaran ja Kehäradan ja kaupunkiratojen pidennyksien jälkeen pääkaupunkiseudun raideliikenne ei ole missään määrin lähelläkään tilannetta, jossa voitaisiin sanoa "valmis". HKL/HSL rakentaa muut linjat. Eikä muiden linjojen tarve poistu "suurpisaralla" tai lähijunien uudelleen maalaamisella.
Toiselle metrolinjalle on kaikki edellytykset. Ensin Kampista Pasilan kautta Viikkiin ja Maunulaan. Tuusulassa on ollut paljon kiinnostusta mahdollisesta Hyrylän metrosta.
HKR ei tule rakentamaan näitä kaikkia pääkaupunkiseudun ratahaaroja joita seuraavan 30 vuoden sisällä rakennetaan. Sen työn tekee HKL/HSL, ja siihen tarpeeseen Töölön metrotunneli on ainoa ja täydellinen ratkaisu.
Kirjoitin, että toisen metrolinjan kalusto voisi olla Helsingin metrojunasta muunneltu versio, niin tarkoitin, että se todellakin voisi olla muunneltu. Itä-länsi metrolinjan kaltaisen kaluston kaarresäteen hyvinkin toivoisi olevan joustavampi toisella metrolinjalla, eli ihan kunnolla muunneltu. Eipä ne flirtitkään taivu sen joustavammin kuin oranssi metro, mutta flirt rata metro-opposiotiolle tuntuisi kelpaavan paikkaan kuin paikkaan. Metrovastustuksessa on kyse kyllä jostain muusta. On toinen metrolinja sitten ylä- tai alavirtaa, on eduksi, että kalusto olisi joustavampi kuin nykyiset nopean raideliikenteen linjat
Paha paha lähijuna miksi niin raskas, kömpelö ja taipumaton?