- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
-Pariisin T3 korvasi pääosin busseja ja kehäratikalla haetaan PC1-3-bussien tilalle korvaajaa.
Vaan eipä rakennettu sentään metroa PC-bussien tilalle. Tuollaisestakin joskus aikoinaan muistaakseni oli puhetta. Tämä on se vaihtoehto mihin pitää verrata.
-Helsingillä on myös mahdollista rakentaa München/Wien-tyyppinen metro, jos halutaan. Mikään ei pakota raskauteen, raideleveys voi olla silti sama, osittain kalustokin.
Jostain kumman syystä vaan Helsingissä ei ole ikinä kelvannut mikään sellainen ratkaisu, jolla kyseenalaistettaisiin vähänkään alkuperäisen metrolinjan perusteita.
-Pariisi laajentaa voimakkaasti metroa, sekä linjaa 4 ja 13. Myös muita laajennuksia, kuten automaattilinjan 14 (Méteor) laajennus suunnitteilla, puhumattakaan jättiläismäisistä pikametrosuunnitelmista.
Kyllä, mutta mietipä miten paljon nykyaikaista, nopeasti liikennöitävää raitiotietä tuolla rahalla rakentaisi.
Linja 14 on kieltämättä parantanut aiemmin takkuisia itä-länsi -yhteyksiä, mutta se on maksanut ihan hirveästi. Pariisilaisen nyrkkisäännön mukaan raitiotien rakentaminen maksaa 1/3 vastaavan metrolinjan rakentamisesta (vaikka veikkaan että nimenomaan linjan 14 rakentaminen on varmaan maksanut enemmän kuin vertailukelpoisen normimetron), joten samalla rahalla olisi rakentanut kolme yhtä pitkää T3:n kaltaista raitiolinjaa. Toki se olisi edellyttänyt tilan ottamista autoilta, mutta kuten Etelä-Pariisin kokemuksista voidaan havaita, ei se ole loppujen lopuksi ollut suuri ongelma. Melkein tekisi mieli kysyä kumpi parantaisi merkittävämmin Pariisin joukkoliikennettä: yksi syvällä kulkeva nopea metrolinja, jolla muutama asema, vai kolme maan pinnalla kulkevaa raitiolinjaa?
Linjan 13 saturaatiotilanne taas johtuu hankalasta haarukkarakenteesta yhdistettynä siihen, että noita kahta haaraa on kumpiakin pidennetty kauas esikaupunkeihin (sinänsä täysin järkevästi). Tämä johtaa siihen, että runko-osuuden kapasiteetti on käytetty loppuun vaikka haaroilla vuoroväli jääkin puutteelliseksi verrattuna tarpeeseen. Tarvitaan siis uusi tunneli runko-osuudelle, tai kenties tuo täytyy jakaa jopa kahdeksi linjaksi. Jotkut väläyttelevät myös toisen haaran yhdistämistä linjaan 14 yhdystunnelilla La Fourchesta Saint-Lazarelle. Jos nämä olisivat raitioteitä niin tuollaista haarukkarakennetta tuskin olisi olemassa, ja jos olisi niin runko-osuuden duplikoiminen olisi edullisempaa. Voi myös olla että linjoja olisi muutenkin useampia, jolloin ruuhkat eivät kuormittaisi niin pahasti juuri yhtä korridoria.
Mitä noihin Grand Paris -hankkeeseen liittyviin kehämetrosuunnitelmiin tulee, niin siellähän on ollut parikin kilpailevaa suunnitelmaa, joita ovat kannattaneet eri hallinnon instanssit. Niistä on tapeltu suunnilleen verissä päin, ainakin mitä olen raportointia mediasta seurannut.
Jos ihan suoraan sanon, niin Pariisiin on viime vuosina iskenyt samanlainen kahjo mammuttitauti kuin Helsingissä on ollut jo pitkään. Pitkän hiljaisuuden jälkeen nyt yritetään yhtäkkiä saada monta mammuttiprojektia kerralla liikkeelle eivätkä ne kaikki ole välttämättä mitenkään erityisen hyvin perusteltuja. Väkeä tietysti riittää enemmän kuin Helsingissä ja siis rahkeitakin, mutta ei siitä silti voi päätellä, että kaikki mitä Pariisissa tehdään kelpaisi esimerkiksi muualle. Linjojen 13 ja 14 laajennukset lienevät vielä kohtuuden rajoissa järkeviä, mutta kehämetroja sopisi miettiä kaksi kertaa. Jotakin toki pitää tehdä, mutta ovatko kehämäiset pikametrot todellakin se järkevin juttu?
Raitiotiet lähtivät Pariisissa hitaasti liikkeelle, mutta varsinkin T3 on ollut erinomainen menestystarina. Myös muualla Ranskassa raitioteillä on onnistuttu saamaan aikaan erinomaisia tuloksia suhteellisen pienellä rahalla, vaikka Ranskan tapauksessa laskentakäytönnöistä ja erikoisista insentiiveistä johtuen rahaa on mennyt paljon enemmän kuin vastaavaan menisi Suomessa.
Viimeksi muokattu: