- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,988
Nämä käsitteet light-rail ja light metro ovat venyviä. Tietysti kalusto- tai järjestelmävalmistaja ja hankkeita ajavat haluavat käyttää etuliitettä "light" mahdolllisimman usein koska sillä on positiivinen sävy ja päättäjiä ja suurta yleisöä saadaan myös uskomaan että kevyt = edullinen. Mutta jonkinlaisia metroja on joka tapauksessa Euroopassa avattu 2000-luvulla vähintään 5 ja toivoisin että muutat nettisivuillasi luvun oikeaksi. (Edit: Itse asiassa kun tarkistin sivujasi niin luku on metrojen osalta 5 ja raitioteiden osalta 46 joten pyydän anteeksi siltä osin)Stadtbahnit EIVÄT ole metroja. Ero on siinä, että Stadtbahnit ovat yhteydessä katuverkolla olevaan raitiotiehen, metrot eivät ole. On yhdentekevää, minkälaisella kalustolla ajetaan. Ei Pariisin tai Madridin metrot taikka Berliinin kleinprofil-linjat lakkaa olemasta metroja siksi, että niiden kalusto on pienempää kuin nykyiset normaalit 2,65 m leveät raitiovaunut.
Ne kaupunkien kevyet ja raskaat raidejärjestelmät jotka eivät ole metroja eikä myöskään ole raitioteitä eikä rautateitä ovat yleensä sellaisia jotka palvelevat muuta tarkoitusta kuin kaupunkilaisten liikkumista paikasta toiseen eli ovat joko nähtävyysratoja, museoratoja, huvipuistoratoja, tai korkeuserojen vuoksi rakennetuja lyhyitä funikulaareja. Nämä voidaan hyvällä omallatunnolla jättää pois vertailusta metrot-raitiotiet mutta kevytmetrojen on oltava jommassakummassa ryhmässä.
Ylipäätään tietenkin merkittävämpää on se, että perustetaan runsaasti uusia kuin onko parissa kehittyvässä taloudessa lakkautettu raitiotie. Eipä Arkangeliin ja Kaliningradiin olla rakentamassa tilalle uutta metroakaan.
Mutta sillä on merkitystä että eräissä länsimaisissa Helsingin kokoisissa kaupungeissa on raitioteitä muutettu metroksi kuten Valencia, Bilbao ja Oslo ja työ jatkuu edelleen. Ei näistä raitioteitä lakkauteta kokonaan mutta suuria osia vanhasta raitiotieverkosta muutetaan metroksi.
Koska ”toiselle metrolinjalle” ei ole oikeasti mitään tarvetta. Laajasalon kasvu hoituu normaalilla raitiotiellä, samoin sieltä tulevien matkojen jakelu kantakaupungissa. Kehotan kertaamaan KSV:n Laajasaloa käsittelevät liikennesuunnitelmat ja -selvitykset.
En tarkoittanut täysmetroa vaan light-rail metroa joka kulkee tunnelissa vain keskustassa. Laajasalossa ja Töölöntullin pohjoispuolella se voi kulkea raitiotiellä. Mitä siinä menettää jos rakentaa sellaisen?
t. Rainer
Viimeksi muokattu: