Näistä on keskusteltu täällä vaikka kuinka monta kertaa. Yleensä esimerkkinä on ollut Rautatientori-Sörnäinen ja kiista metron ja ratikan, miksei joskus bussinkin, välillä. Nyt sitten Ruoholahti-Sörnäinen, joka onkin pisin mahdollinen väli, jossa ratikka ja metro ovat toistensa vaihtoehtoja. Tämän pitäisi ainakin olla metron kannalta kaikkein edullisin tarkasteluväli, sillä metrohan kärsii nimenomaan siitä pitkästä siirtymisestä asemalaiturille.
Kiistaa ei muistaakseni ole ollut yhden tai kahden aseman välisistä matkoista, vaikka siis Sörnäinen-Hakaniemi. Lie selvää, että pintaliikenne voittaa näin lyhyellä matkalla.
Mutta ei tosiasioista tarvitsisi kiistellä näillä pidemmilläkään matkoilla. Kiista selviäisi sillä, että joku kävisi metroasemalla sekkarin kanssa katsomassa, miten kauan se siirtyminen katutasolta aseman ovelta alas laiturille metron ovelle oikein vie. Ei sitten juosta, ja rullaportaissa seistään paikallaan. Omassa matkustamisessaan saa vaikka juosta porrasmaratonia siellä rullaportaissa, ainakin kun fäpsit ei näe, mutta yleispäteviä tuloksia ei sillä tavalla saada.
Kun tuo aika, joka asemakohtaisesti tietysti vaihtelee, saadaan tietoon, niin metron ja ratikan ajoajat näkee tietysti reittioppaasta ja oikeudenmukaisuuden vuoksi valitaan sitten vuorovälin puolikas odotusajaksi. Ja siinä se.
Ja niin, kunhan kahden vuoden päästä saadaan ysi ajamaan Kampin ja Hakaniemen metroasemien väliä, niin voidaankin sitten alkaa kiistellä siitä välistä. Vai aloitetaanko jo nyt? Hakiksen torikahvilasta sähkötalon sushiravintolaan, kumpi voittaa?
---------- Viesti lisätty kello 23:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:08 ----------
Nyt siinä on paljon busseja silti, koska iso osa pk-seudusta on raideliikenteen ulottumattomissa ja koska Espoo ja Vantaa eivät ole halunneet rakentaa raidejoukkoliikenteeseen perustuvaa kaupunkia.
Saas nähdä kuinka paljon noita busseja saadaan pois, kun Pisara rakennetaan. Aika iso osa RT:n busseista tulee alueelta, jota palvelee myös junaliikenne. Jos Pisaran myötä voidaan sallia, että osa busseista muuttuu puhtaaksi liitynnäksi ja osa ajetaan Kalasatamaan, niin Rautatientori rauhoittuisi aika lailla.
Sama koskee Elielinaukiota sikäli, että Pisara mahdollistaisi kyllä 30- ja 40-sarjan bussien muuttamisen liityntälinjoiksi.
Nythän päällekkäistä liikennettä eli suorat bussit, liityntäbussit ja juna perustellaan eri palvelualueilla. Kun juna jakelisi Pisaran myötä laajemmin, tuo ero pienenisi huomattavasti, vaikkei katoaisi. Tosin en ole kovin suuri liityntäliikennejärjestelmänkään ystävä varsinkaan jos se toteutetaan niin, että junien vuoroväli on 10 min ja bussit eivät ole junien kanssa synkassa.
Sikäli Pisara on kyllä poikkeuksellinen, että se ei lisäisi junien liikennöintikuluja ollenkaan, vaikka parantaisi palvelua olennaisesti.