Töölön metro

Tuskinpa näin on, kokeilkaa ottaa kasi Ruoholahdesta Sörkkaan ja vaihtoehtona metro. Metrolla pääsee nopeammin koko Kallionkin alueelle, vaikka kävelyä tulisi 1-1,5km.
1 - 1,5km kävelyä on 10 - 15 minuuttia, ja Kallio on nimensä mukaisesti mäkinen. Kasilla mene Hesarilta 15-20 minuuttia Ruoholahteen. Kurvista ehkä säästää muutaman minuutin metrolla.

---------- Viesti lisätty kello 15:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:56 ----------

Ja lisätään nyt vielä se että kävelynopeus ja vaiva on aika subjektiivinen asia. Reipas ja ripeä nuori mies kävelee kilometrin viidessäkin minuutissa eikä pidä sitä kummoisena vaivava, mutta läheskään kaikki matkustajat eivät ole reippaita ja ripeitä nuoria miehiä. Tämä selittää minusta sekä matkustajakäyttäytymistä että näkemyseroja.
 
Metron odotusajaksi on otettu 4min ja ratikan 5min. Metron vuoroväli runkovälillä on 5min, joten oletusarvoksi odotusajan suhteen tulisi ottaa 2,5min. Raitiovaunussa ei oteta huomioon sitä, että 5min on lähtökohtainen odotusaika, jos 10min välit. Toisekseen kasi on kroonisesti myöhässä ja kuskista riippuen matkanteko voi olla todella toisen potenssin nilkuttamista.

Metrofanaatikko...otan sen kunnianimenä, sillä mielelläni kannatan järjestelmää, joka verrattomalla tavalla kuljettaa keskustasta ihmisiä itään ja pian onneksi länteen. Kyseessä on matkustusmukavuudeltaan ja tasoltaan aivan erilainen väline kuin jokin bussi. Jos ei olisi metroa, meillä olisi Rautatientorilla iso määrä busseja kaasuttamassa.
 
Metrolla pääsee nopeammin koko Kallionkin alueelle, vaikka kävelyä tulisi 1-1,5km.

Ei pääse. Itselläni on tästä vuosien kokemus.


Jos ei olisi metroa, meillä olisi Rautatientorilla iso määrä busseja kaasuttamassa.

Tai sitten kehittynyt raitiotieverkosto ja paljon vähemmän busseja koko seudulla, myös Rautatientorilla.
 
Tuskinpa näin on, kokeilkaa ottaa kasi Ruoholahdesta Sörkkaan ja vaihtoehtona metro. Metrolla pääsee nopeammin koko Kallionkin alueelle, vaikka kävelyä tulisi 1-1,5km.

Kun tästä tuli yleinen "työmatkavertailu ruoholahteen" ketju, niin tässä omat lukuni: Hauhonpuiston pysäkin viereltä Itämerenkadun pysäkin vierelle, luvut reittioppaasta klo 8 aamulla

  • Kasilla 27min, kävelyä 0,4km
  • Kutonen + Metro 23min, kävelyä 0,8km
  • Pyörällä sulaan aikaan 18min, kävelyä ulkona 3m

Illalla ratikka on reittioppaan mukaan itse asiassa nopeampi, aamulla omankin kokemukseni mukaan voittaa 0-5min vaihtamalla metroon riippuen siitä joutuuko odottamaan (mitä ei voi tietää ratikassa istuessa mistään). Mutta saa kyllä olla melkoinen kiire, että viitsii vaihtoon ryhtyä.
 
Oletko mitannut tuota käytännössä? Reittioppaan pyöräilyvauhti on aika maltillinen.

Tuo oli itse asiassa käytännön luku, eikä reittioppaan. Matkalle osuu aika monet valot, ja pyörän kanssa pitää säätää alussa ja lopussa, joten kyllä siinä aikaa palaa. Nopeimmillaan tainnut mennä 15min, mutta siinä jo hengästyy. Ja tällä säällä saa varata 30min.

Kevyen liikenteen reittiopas sanoo 21min oletusreittiään, ja kun pyytä surimman reitin (Runeberginkatua autojen seassa), niin se saa tuon saman 18min.
 
Ruoholahdesta Sörkkään toimii vielä mutta ei Kallioon - Kolmannen linjan ja Wallininkadun risteykseen (1 km metroasemalta) menee metrolla 30 min (3 min tasonvaihto+3 min metron odotus+5 min metro+4 min tasonvaihto+15 min kävely), raitiovaunulla 8 24 min (5 min odotus+15 min matka+4 min kävely). Toinen vertailu: Kamppi-Hakaniemi: Metrolla 13 min; ilman 10 min (55/55A/65A/66A).

Olen kulkenut molempia välejä noista säännöllisesti ja ruuhka-aikaan metro oli nopein. Kolmannen linjan ja Wallininkadun risteykseen en kävellyt, vaan vaihdoin Hakaniemessä 23:een tai 502:een. Lopetin tuon välin kulkemisen vajaat 10 vuotta sitten, sen jälkeen kasin yksi tukkopaikka Leppäsuolla on saatu avattua mutta raitioliikenteen yleinen hidastuminen on valitettavasti tainnut hidastaa sitä muualla saman verran.
 
Kohtalaisen huvittava perustelu ottaen huomioon sen, että metrosta huolimatta Rautatientori on täynnä busseja kaasuttamassa.

Minusta asiassa ei ole mitään huvittavaa. Jos metroa ei olisi, linjat 80-98 olisivat siinä samalla torilla. Nyt siinä on paljon busseja silti, koska iso osa pk-seudusta on raideliikenteen ulottumattomissa ja koska Espoo ja Vantaa eivät ole halunneet rakentaa raidejoukkoliikenteeseen perustuvaa kaupunkia.
 
Näistä on keskusteltu täällä vaikka kuinka monta kertaa. Yleensä esimerkkinä on ollut Rautatientori-Sörnäinen ja kiista metron ja ratikan, miksei joskus bussinkin, välillä. Nyt sitten Ruoholahti-Sörnäinen, joka onkin pisin mahdollinen väli, jossa ratikka ja metro ovat toistensa vaihtoehtoja. Tämän pitäisi ainakin olla metron kannalta kaikkein edullisin tarkasteluväli, sillä metrohan kärsii nimenomaan siitä pitkästä siirtymisestä asemalaiturille.

Kiistaa ei muistaakseni ole ollut yhden tai kahden aseman välisistä matkoista, vaikka siis Sörnäinen-Hakaniemi. Lie selvää, että pintaliikenne voittaa näin lyhyellä matkalla.

Mutta ei tosiasioista tarvitsisi kiistellä näillä pidemmilläkään matkoilla. Kiista selviäisi sillä, että joku kävisi metroasemalla sekkarin kanssa katsomassa, miten kauan se siirtyminen katutasolta aseman ovelta alas laiturille metron ovelle oikein vie. Ei sitten juosta, ja rullaportaissa seistään paikallaan. Omassa matkustamisessaan saa vaikka juosta porrasmaratonia siellä rullaportaissa, ainakin kun fäpsit ei näe, mutta yleispäteviä tuloksia ei sillä tavalla saada.

Kun tuo aika, joka asemakohtaisesti tietysti vaihtelee, saadaan tietoon, niin metron ja ratikan ajoajat näkee tietysti reittioppaasta ja oikeudenmukaisuuden vuoksi valitaan sitten vuorovälin puolikas odotusajaksi. Ja siinä se.

Ja niin, kunhan kahden vuoden päästä saadaan ysi ajamaan Kampin ja Hakaniemen metroasemien väliä, niin voidaankin sitten alkaa kiistellä siitä välistä. Vai aloitetaanko jo nyt? Hakiksen torikahvilasta sähkötalon sushiravintolaan, kumpi voittaa? ;)

---------- Viesti lisätty kello 23:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:08 ----------

Nyt siinä on paljon busseja silti, koska iso osa pk-seudusta on raideliikenteen ulottumattomissa ja koska Espoo ja Vantaa eivät ole halunneet rakentaa raidejoukkoliikenteeseen perustuvaa kaupunkia.

Saas nähdä kuinka paljon noita busseja saadaan pois, kun Pisara rakennetaan. Aika iso osa RT:n busseista tulee alueelta, jota palvelee myös junaliikenne. Jos Pisaran myötä voidaan sallia, että osa busseista muuttuu puhtaaksi liitynnäksi ja osa ajetaan Kalasatamaan, niin Rautatientori rauhoittuisi aika lailla.

Sama koskee Elielinaukiota sikäli, että Pisara mahdollistaisi kyllä 30- ja 40-sarjan bussien muuttamisen liityntälinjoiksi.

Nythän päällekkäistä liikennettä eli suorat bussit, liityntäbussit ja juna perustellaan eri palvelualueilla. Kun juna jakelisi Pisaran myötä laajemmin, tuo ero pienenisi huomattavasti, vaikkei katoaisi. Tosin en ole kovin suuri liityntäliikennejärjestelmänkään ystävä varsinkaan jos se toteutetaan niin, että junien vuoroväli on 10 min ja bussit eivät ole junien kanssa synkassa.

Sikäli Pisara on kyllä poikkeuksellinen, että se ei lisäisi junien liikennöintikuluja ollenkaan, vaikka parantaisi palvelua olennaisesti.
 
Minusta asiassa ei ole mitään huvittavaa. Jos metroa ei olisi, linjat 80-98 olisivat siinä samalla torilla. Nyt siinä on paljon busseja silti, koska iso osa pk-seudusta on raideliikenteen ulottumattomissa ja koska Espoo ja Vantaa eivät ole halunneet rakentaa raidejoukkoliikenteeseen perustuvaa kaupunkia.
Yhtään bussia ei kyllä rautatientorilta mene Espooseen, ja Vantaan isommat asutuskeskittymät Hakunilaa lukuunottamatta on kyllä aika hyvin lähijunaliikenteellä katettuja..
 
Espoon tuossa ymmärrän, mutta että Vantaa?!?

Vantaan bussiralli johtuu pitkälti siitä, että Lahdentien tai Tuusulanväylän suuntaan ei ole toimivaa raidesormea. Pelkkä päärata ei riitä.

Yhtään bussia ei kyllä rautatientorilta mene Espooseen, ja Vantaan isommat asutuskeskittymät Hakunilaa lukuunottamatta on kyllä aika hyvin lähijunaliikenteellä katettuja..

Sekä Helsingissä että Vantaalla on isoja alueita pelkästään pääradan varassa. Metroyhteys esim Lahdenväylän suuntaisesti (Maunula-Viikki- jne.) olisi tärkeä hanke. Rautatientorilta ei mene busseja Espooseen, enkä sitä ole väittänytkään. Ainoa asia, jota väitin oli, että Rautatientori on täynnä busseja raideliikenteen puutteiden takia. Jos metroa ei olisi, busseja olisi tuplat tai triplat samalla torilla.
 
Vantaan bussiralli johtuu pitkälti siitä, että Lahdentien tai Tuusulanväylän suuntaan ei ole toimivaa raidesormea. Pelkkä päärata ei riitä.
Ihan täällä paikan päällä asuvana en allekirjoita. Lahdentien ja Tuusulanväylän välittömässä läheisyydessä on siellä täällä satunnaisia pieniä omakotialueita, poikkeuksina Hakunila ja Tammisto-Kartanonkoski. Noista kummankaan asukaspohja ei riitä kevytraidetta raskaampaan ratkaisuun, jos siihenkään.

Itä-Vantaalta tulee busseja noita kahta aluetta lukuun ottamatta Helsinkiin hyvin harvakseltaan (meillekin ajaa kaksi linjaa (611 ja 623) tunnin välein mutta yksi lähtee neljä minuuttia toisen perään). Lentoaseman 615 varmasti harvenee huomattavasti Kehäradan myötä. Paljon vähempää busseja ei voi oikein olla, tai sitten mennään Itä-Helsingin pakkoliityntälinjalle. Bussit eivät missään nimessä houkuttele suuria kansanjoukkoja tolkuttoman hitautensa takia - lähijunat kun taas ovat metrosta poiketen nopeita.
 
Takaisin
Ylös