Kysynnän tasosta kertoo se, että metro on Helsingin suosituin kulkuväline ja sen toimivuus on osoitettu monta kertaa käytännössä.
Metro saa toki kyselyissä paremmat arvosanat kuin bussi ja ratikka, ja kyllä se ne ansaitseekin. Nopea, sujuva ja luotettavahan se metro on, ja matkustusväljyyskin on ihan toista luokkaa kun raitiovaunuissa.
Tuollaisissa kyselyissä on kuitenkin se ongelma, että metro on Helsingin liikennevälineistä epäitsenäisin. Tarkoitan tällä sitä, että metron käyttö on lähtökohtaisesti suunniteltu niin, että ensin mennään bussilla asemalle ja sitten jatketaan siitä metrolla. Silloin on vähän epäreilua kysyä mielipidettä vaan siitä metromatkasta. Ja bussien arvosanathan ovat kyselyissä huonoimmat.
Metron kohdalla olisi siis luotettavampaa tietoa yksilöidä sellaiset matkustajat, joiden metromatkaan ei kuulu vaihtoja (kyselyssä varmasti parhaat arvosanat) ja sellaiset, joiden matka on liityntäbussi+metro (kyselyssä todennäköisesti esim. ratikkaa heikommat arvosanat).
Ei kukaan halua saada itsetarkoituksellisesti ketään metroon, vaan kyse on palvelusta, joka halutaan tarjota isojen joukkojen liikutteluun.
Tottakai HKL, nykyisin kai sitten HSL, haluaa saada matkustajat metroon ihan siinä missä ne halutaan myös muuhunkin joukkoliikenteeseen. Se on ihan OK, niinhän sen pitääkin olla.
Mutta metron kohdalla tuo saa joskus vähän överiksi meneviä piirteitä. Esim. Kulosaaren aseman sulkeminen ja 16X:n ajaminen ihan väärään suuntaan eli Herttoniemeen on kyllä esimerkki siitä, miten metrolla pystytään myös kiusaamaan ihmisiä. Joku HKL:n edustaja, harmi kun en nimeä muista, sanoi Hesarissa, että bussi menee sinne väärään suuntaan, koska halutaan, että kulislaiset käyttää metroa remontinkin aikana. Eli niille ei voi tarjota bussia sinne minne ne ovat menossa vaan väärän suunnan metroasemalle, että ne saadaan käytännössä pakotettua metroon. Ei hyvä juttu.
Samoin metroportteja vastustettiin HKL:n Suunnitteluyksikössä ihan sen takia, että ne veisivät pummilla matkustajat pois metrosta, mikä merkitsisi mahdollisesti jopa yli 10% matkustajamäärien laskua. Tätä tietoa et saa vahvistettua jos kysyt sitä virkamiehiltä, sillä mikään virallinen linja se ei toki ole eikä voikaan olla, mutta käytäväpuheet kertovatkin usein toista kuin virallinen linja.
Muuten, lainauksiin olisi korrektia jättää alkuun se teksti, ketä on lainattu. Nuo irralliset lainaukset ilman lainaajatietoja on vähän outoja.