Talviaikataulut 2024-2025

K:ta ei ole tosiaan Kauppatorin osalta käytetty, mutta bussiliikenteessä se on yleinen juuri tuollaisissa tapauksissa
K viittaa bussiliikenteessä vaihtoehtoiseen reittiin matkan varrella (tai joissain tapauksissa pistoon). Esimerkkeinä 22K, 163K, 711K, 785-788K ja 831K. K ei siis tässä tapauksessa sovi minkään poikkeuslinjan tunnukseksi.

Ysi liikennöi toki Länsiterminaalille muutenkin, mutta tässä tapauksessa se liikennöi keskustasta ainoastaan sinne, ei Pasilaan tai Vallilaan, joten 9T on siinä mielessä ihan looginen tunnus
Historiallisesti T:tä ei ymmärtääkseni ole ikinä käytetty tuollaisessa tilanteessa eikä varmasti viimevuosina, mutta olkaamme tästä nyt vain eri mieltä.
 
K viittaa bussiliikenteessä vaihtoehtoiseen reittiin matkan varrella (tai joissain tapauksissa pistoon). Esimerkkeinä 22K, 163K, 711K, 785-788K ja 831K. K ei siis tässä tapauksessa sovi minkään poikkeuslinjan tunnukseksi.
Viittasin siihen, että joillakin linjoilla, kuten 531K:lla, se on tarkoittanut päälinjasta haarautuvaa, mutta paljon perusreittiä lyhyempää reittiä (Tiistilä - Latokaski, päälinjalla Tiistilä - Jorvi).
 
S-tunnuksen välttäminen on siinä mielessä outoa, että vain pari vuotta sitten pikaratikan koelinja sai S-tunnuksen, eikä esimerkiksi myös sopivaa B-tunnusta.

S-tunnus oli myös käytössä toissakeväänä yhtenä päivänä, kun vain joka toinen nelonen ajoi Katajanokalle asti ja joka toinen Kauppatorille ministerikokouksen takia.
 
Vähän erilaista aikatauluasiaa. Eikö 785-788(+841N) yhdistelmäaikataulua ole enää saatavilla mistään? HSL:n nettisivujen paperiaikatauluista löytyy vain erilliset aikataulut jokaiselle linjalle. 841-844:lle sen sijaan löytyy pelkästään yhdistelmäaikataulu, josta puuttuu 841N. 841N:ää ei siis vaikuttaisi löytyvän ollenkaan paperiaikatauluista.
 
Vähän erilaista aikatauluasiaa. Eikö 785-788(+841N) yhdistelmäaikataulua ole enää saatavilla mistään? HSL:n nettisivujen paperiaikatauluista löytyy vain erilliset aikataulut jokaiselle linjalle. 841-844:lle sen sijaan löytyy pelkästään yhdistelmäaikataulu, josta puuttuu 841N. 841N:ää ei siis vaikuttaisi löytyvän ollenkaan paperiaikatauluista.
Kyllä. Tämä on viimeinen yhdistelmäaikataulu, jonka löysin.Screenshot_20241022-082107~2.png
 
Kyllä. Tämä on viimeinen yhdistelmäaikataulu, jonka löysin.Näytä liitetiedosto 9084
Kuva kiteyttää muuten hyvin sen, miksi radanvarsien ulkopuolisella D-vyöhykkeellä joukkoliikenne ei ole millään lipun hintojen alennuksilla houkuttelevaa: arkisin pääsee jotenkuten kulkemaan vaihdottomilla yhteyksillä Helsingin keskustaan, jos ei klo 19 jälkeen ole tarvetta, mutta lauantaisin liikenne on onnetonta ja sunnuntaisin kaksi lähtöä keskustan suuntaan on lähinnä huvittavaa. Viikonlopun asiointiin tarvitsee kuitenkin auton, vaihdot ovat kynnys.

Julkisilla kotiin pääsy arkisin klo 23 jälkeen on mahdotonta.

Söderkullaan pääsee sentään myös 848:lla, mutta silläkin loppuu arki-iltojen palvelu jo 23 aikoihin.
 
Takaisin
Ylös