Aamulehden verkkosivulla oli muutama päivä sitten artikkeli, jossa kysyttiin kaupunginvaltuutettujen mielipidettä katuratikasta. Siinä pyydettiin myös lukijoiden kommentteja.
Suurin osa kommentoijista oli vastustajia. Itse kuulun kannattajaleiriin, mutta yksi seikka vielä ihmetyttää. Joku asiantuntija kirjoitti, että yksi ratikka maksaa 2,2 miljoonaa euroa ja Volvon bussi maksaa n. 0,35 miljoonaa. Mikä ratikassa maksaa 6,3 kertaa bussin hinnan? Onko ratikassa massaa 6,3:n bussin edestä???
Ratikka maksaa hankinnaltaan parhaimmillaan kertaluokkaa enemmän kuin bussi, mutta tässä tapauksessa ero on pituuteen katsottuna lähemmäs 3-kertainen: 15m telibussi verrattuna 30m ratikkaan (vai?).
Operaatiokustannukset ovatkin sitten kertoimen toisella puolella, erityisesti kun korvataan ruuhka-ajan liikennettä. Ratikka etenee vaikka ydinsähköllä, on rakennettu hyvin vähähuoltoiseksi (jo pelkkä sähkömoottoriajo takaa suuren edun diesel-polttomoottoribussiin) ja pitkäikäiseksi. Lisäksi ruuhka-aikaan kuljettajia tarvitaan vähemmän matkustajaa kohti, koska jo valmiiksi pitkän ratikan perään voi lisätä helposti toisen, jos systeemi tähän suunnitellaan. 60-metrinen ratikka kuljettaa vähintään neljän telibussin verran matkustajia.
Ratikka kannattaa hankkia kun matkustajia on riittävästi ratikan tarjoamaan kapasiteettiin nähden: tarjonnan juoksevat kustannukset laskevat ja uutta tarjontaa voi myös tarjota halvemmalla. Paras kasvu matkustajamääriin tulee palvelemalla huipputunteja koska huipputuntien aikana kapasiteetti on täysin käytössä (täydet bussit) ja palvelun taso on tyypillisesti heikkoa (tuulilasikuormat), mutta tietyn rajan yli se ei kannata, koska se on hyötyjä kalliimpaa tuottaa (nopeus, ruuhkavuorojen kuljettajat). Ratikka korjaa molemmat ongelmat.