Kun Tampereen ratikkahanke alkaa olla jo suht lähellä hankesuunnitelmavaihetta, niin minua kiinnostaisi tietää, onko raideleveydestä ollut puhetta ja onko siitä jotain kaavailuja. Senkin uhalla, että 10 kirjoittajaa vastaa, että raideleveys on epäoleellinen asia
Vaihtoehtoja on käytännössä kolme, 1524, 1435 ja 1000 mm.
Rautatieverkkoa hyödyntävän pikaratikan raideleveys olisi tietysti yksiselitteisesti 1524, mutta nythän tarkoitus on luoda sellainen ratikkajärjestelmä, joka ei hyödynnä rautateitä. Onko kuitenkin olemassa keskustelun tai virkamiesvalmistelun tasolla ajatuksia rataverkon mahdollisesta hyödyntämisestä tulevaisuudessa, ja ovatko tällaiset ajatukset realistisella pohjalla? Jos kyllä, niin silloinhan tuo raideleveyden valinta on harvinaisen helppo asia.
Jos rautatieverkolle menoa ei suunnitella, niin näkisin että 1524 ei ole perusteltu, sillä länsimaisen palvelutason ja laatutason täyttävää kalustoa on olemassa vain vähän jos lainkaan. Valmistaako muuten Skoda 1524-ratikoita? Jos valmistaa, niin se taitaa olla sitten suurin piirtein ainoa vaihtoehto. Tietysti valmistaja kuin valmistaja tekee 1524-ratikan, jos tilaus on riittävän suuri, mutta kun alkuvaiheessa toteutunee vain Hervannan ja keskustan välinen ratikkalinja, niin tokkopa päästään edes 20 vaunuun.
Raideleveydellä 1435 taitaa olla suurimmat valmiiden konseptivaunujen markkinat. Valmis konseptivaunu varmasti sopii Tampereelle, sillä rata suunnitellaan tietysti alusta lähtien siten, että standardivaunu pärjää sillä hyvin. 1435-rata olisi kuitenkin Suomessa kummajainen, ainoa lajiaan. Mutta olisiko siitä varsinaista käytännön haittaa?
Kuitenkin myös raideleveydellä 1000 valikoimaa löytyy riittävästi. Ainoa tekninen rajoitus on käytännössä se, että matalalattiavaunun käytävästä ei voi tehdä yhtä leveää kuin 1435-vaunussa voi. Tämä on minusta houkutteleva vaihtoehto silloin, jos Transtech voittaa HKL:n tarjouskilpailun. Jos ja kun Transtechin vaunusta syntyy Suomen oloihin toimiva ratikka, niin silloin Tampereelle on helppo valita koeteltu vaunu. (Toisaalta esim. Tukholman uuden kaupunkiraitiotien vaunut, jos niistä tulee toimivia, sopinevat yhtä lailla Tampereen oloihin ja ne ovat tietysti 1435-vaunuja.)
Jotain hyötyä voi olla potentiaalisesta yhteistyöstä Helsingin kanssa, ja tässä minulla on mielessä yksi ihan konkreettinen hyöty. Uskoisin nimittäin optimistina, että ratikka tulee Treella(kin) houkuttelemaan huomattavasti enemmän matkustajia kuin mitä on ajateltu parhaissakaan ennusteissa. Se voi tarkoittaa sitä, että vuoroväliä on tihennettävä suunnitellusta, ja siihen ei ole saatavissa kalustoa niin nopeasti kuin on tarvis. Samanaikaisesti Helsinki mitä todennäköisimmin poistaa liikennekelpoista kalustoa, joka voitaisiin myydä Treelle lisäkalustoksi käytettäväksi niiden parin vuoden aikana, jonka Treen uuden lisäkaluston toimittaminen kestää.
Onko Tampereen KRR-osastolla ollut tästä keskustelua, ja jos on, oletteko päässeet johonkin lopputulokseen? Entä onko virkamiesvalmistelussa käyty tätä asiaa läpi tässä vaiheessa?