- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Nyt relevantti keskustelunaihe olisi, mihin johdetaan lännessä haarat? Lentävänniemeen (Kaupunkiseutu 2030:n ainoa länsisuunnan haara) ei tarvita 10 minuutin vuoroväliä tiheämpää liikennettä. Keskusta-alueella mahdollisia lyhyitä haaroja voisi olla Pyynikintorin haara (jos Lentsuun kuljetaan tutkittua linjausta pitkin eikä Pirkankatua ja Pispalan valtatietä) ja Tampellan haara.
Menee toiston puolelle, mutta pakko mainita että mielestäni Pispalan valtatien linjaus olisi parempi ratikalle kuin Paasikiventien varsi (harjulla on enemmän asutusta ja tärkeämpiä muita kohteita matkan varrella) tai junaradan korridori (joka olisi kompromissi mutta pidempi matka joka suuntaan).
Jos pitkällä aikavälillä länteen tulee toinen haara Tesoman/Haukiluoman jne. suuntaan niin sitten voisi ajatella että nämä erkaantuisivat jo keskustassa, ja toinen kulkisi Pispalan valtatietä, toinen Paasikiventietä. Vaihtoyhteyksiä ajatellen voisi olla järkevää että linjat leikkaavat toisensa eli että Lentävänniemen vuorot ajetaan Pispalan valtatien kautta ja Haukiluoman (tms.) vuorot Paasikiventien kautta. Tällöin luonnollinen vaihtopysäkki syntyisi Vaitinaronkadun tienoille (kunhan sille vain löytyy sopiva paikka -- mutta eiköhän tämäkin järjesty jos paikalle rakennetaan eritasoliittymä, ja ratikkareitit voidaan ohjata sopivasti ramppien lomasta ilman esteitä).
Mutta Pispalan valtatie on mielestäni selkeästi etusijalla.
P.S. Slogan markkinointikäyttöön: "Ratikalla Rajaportille saunaan!"