- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Jykke toi tamperelaiset realiteetit esille hyvin. 1524 mm on nähdäkseni ainoa rationaalinen vaihtoehto. Tästä raideleveydestä on keskusteltu varsin vilkkaasti KRR Tampere -jakelulistalla ja saamiemme asiantuntijakommenttien valossa uskoisin, että kaluston saatavuus ei nouse ongelmaksi, vaikka tietysti vähän uutta suunnittelua se todennäköisesti vaatii valmistajalta. Turun kanssa odotamme tosiaan synergiaa, jos mahdollista. Lopputulos olisi sitten uusi suomalainen standardi perusratikka (1524 mm raideleveys, molempiin suuntiin ajettava jne.), joka sopisi kaikkialle muualle paitsi Helsingin tuhatmilliselle perinneratikkaverkolle.
Toisaalta onhan Pietarissakin kai samalla leveydellä toimiva ratikka (vai miten se nyt oli?), joten ainakin teoriassa idästäkin saattaa löytyä sopivaa kalustoa. Luulisi että pikkuhiljaa sielläkin aletaan osata tehdä länsimaisen tasoista laatua?
Tärkein kriteeri raideleveyden valinnalla on tosiaan se, että mahdollistetaan tulevaisuudessa duo-liikennöinti. Alkuvaiheessa se ei ole mitenkään tarpeen, joten kaluston ei tarvitse olla duo-kelpoista: perusratikka riittää. Mutta muutaman vuosikymmenen sisään duo-liikennöinti on ihan realistinen skenaario, ja jos me onnettomat menemme nyt tekemään lyhytnäköisen päätöksen jostain muusta raideleveydestä kuin 1524 mm, niin sitten duo-liikennöinnin aloittaminen vaatii radan rakentamisen uusiksi, mikä lienee käytännössä epärealistista. Eli kannattaa nyt maksaa aavistus lisähintaa siitä, että joskus tulevaisuudessa duo onnistuu, jos niin halutaan.
Synergiat Helsingin ratikoiden kanssa kuulostavat tietysti yhtäkkiä ihan kivoilta, mutta ei sillä hinnalla että suljetaan duo-mahdollisuus pois. Helsingin nykyinen ratikkaverkko ei muutenkaan vastaa ihan sitä tavoitetilaa joka Tampereella on: tiukat kaarteet jne. Jokeri ehkä vastaisi samaa tavoitetilaa, mutta yhteensopivuus Jokerin kanssa on paljon vähemmän tärkeää kuin tulevaisuuden duo-optio.
Tosin täytyy muistaa, että aika paljon yllä mainitussa on oletuksia. Oletukseni on, että viralliset skenaariot pohjautuvat 1524 mm raideleveyteen, kuten Jykkekin mainitsi. Ei ole ainakaan syytä olettaa että näin ei olisi. Mutta oikeasti monet asiat ovat vielä auki. KRR:hän ei tietysti näistä asioista päätä, mutta ainakin voimme yrittää lobata sen puolesta, että viisaita päätöksiä tehdään. Minulla on sellainen näppituntuma, että nyt meitä kuunnellaan. Jawahl on tehnyt hyvää työtä rakentaessaan menestyksekkäästi yhteyksiä eri suuntiin.
Niin muuten: jos Tampereen ratikka-asiat kiinnostavat, kannattaa liittyä Facebookissa tuohon Ratikka Tampereelle -ryhmään ja osoittaa kannatuksensa sillä tavalla. Asiantuntevat kommentit ovat myös tervetulleita tuon sivun keskusteluihin.
Toisaalta onhan Pietarissakin kai samalla leveydellä toimiva ratikka (vai miten se nyt oli?), joten ainakin teoriassa idästäkin saattaa löytyä sopivaa kalustoa. Luulisi että pikkuhiljaa sielläkin aletaan osata tehdä länsimaisen tasoista laatua?
Tärkein kriteeri raideleveyden valinnalla on tosiaan se, että mahdollistetaan tulevaisuudessa duo-liikennöinti. Alkuvaiheessa se ei ole mitenkään tarpeen, joten kaluston ei tarvitse olla duo-kelpoista: perusratikka riittää. Mutta muutaman vuosikymmenen sisään duo-liikennöinti on ihan realistinen skenaario, ja jos me onnettomat menemme nyt tekemään lyhytnäköisen päätöksen jostain muusta raideleveydestä kuin 1524 mm, niin sitten duo-liikennöinnin aloittaminen vaatii radan rakentamisen uusiksi, mikä lienee käytännössä epärealistista. Eli kannattaa nyt maksaa aavistus lisähintaa siitä, että joskus tulevaisuudessa duo onnistuu, jos niin halutaan.
Synergiat Helsingin ratikoiden kanssa kuulostavat tietysti yhtäkkiä ihan kivoilta, mutta ei sillä hinnalla että suljetaan duo-mahdollisuus pois. Helsingin nykyinen ratikkaverkko ei muutenkaan vastaa ihan sitä tavoitetilaa joka Tampereella on: tiukat kaarteet jne. Jokeri ehkä vastaisi samaa tavoitetilaa, mutta yhteensopivuus Jokerin kanssa on paljon vähemmän tärkeää kuin tulevaisuuden duo-optio.
Tosin täytyy muistaa, että aika paljon yllä mainitussa on oletuksia. Oletukseni on, että viralliset skenaariot pohjautuvat 1524 mm raideleveyteen, kuten Jykkekin mainitsi. Ei ole ainakaan syytä olettaa että näin ei olisi. Mutta oikeasti monet asiat ovat vielä auki. KRR:hän ei tietysti näistä asioista päätä, mutta ainakin voimme yrittää lobata sen puolesta, että viisaita päätöksiä tehdään. Minulla on sellainen näppituntuma, että nyt meitä kuunnellaan. Jawahl on tehnyt hyvää työtä rakentaessaan menestyksekkäästi yhteyksiä eri suuntiin.
Niin muuten: jos Tampereen ratikka-asiat kiinnostavat, kannattaa liittyä Facebookissa tuohon Ratikka Tampereelle -ryhmään ja osoittaa kannatuksensa sillä tavalla. Asiantuntevat kommentit ovat myös tervetulleita tuon sivun keskusteluihin.
Viimeksi muokattu: