Tampereen pikaratikkahanke

Mistä tiedät, että se alkaa klo.17:00? Montakohan ihmistä sinne osaa tulla klo.17:00?
Siinä Aamulehden kuvan yhteydessä luki, että näin ratikka voisi kulkea v. 2040, joten eipä oo meikäläisen elinaikana. Mistähän sen kuvan näkisi selvempänä, kun en saanut teksteistä slvää?
 
Montakohan ihmistä sinne osaa tulla klo.17:00?
Nyt kun aika on korjattu nettiin ja paperiversiossa oli jo ilmoitettu oikea aika, niin uskon että aika moni. Pahoin pelkään että voi tulla niin paha ryysis että mahtuukohan kaikki halukkaat edes sisälle kuten aikoinaan Ranta-Tampellan tunnelin yleisötilaisuudessa.

Siinä Aamulehden kuvan yhteydessä luki, että näin ratikka voisi kulkea v. 2040, joten eipä oo meikäläisen elinaikana.
Siis se 2040 oli sen kartassa esitetyn koko järjestelmän mahdollinen valmistumisaika. Lukemalla jutun huomaa että rakentaminen voi alkaa jo kahden vuoden päästä ja aikaisintaan 2015, tai 2016 voisi päästä jo peräti kyytiin Hervannan ja keskustan välillä. Tämä tietysti silloin jos kaikki menee nappiin.

Mistähän sen kuvan näkisi selvempänä, kun en saanut teksteistä slvää?
Aamulehden paperiversiosta vaikkapa.
 
Tulipa käytyä siinä tilaisuudessa. Mielenkiintoista kuultavaa. Anterolle kiitos siitä. Olen sen verran ujo, etten uskalla pyytää puheenvuoroa tuollaisessa yleisötilaisuudessa, joten yksi asia jäi mietityttämään. Siellä muistaakseni Lasse Oksanen kertoi, että hän ei ole ratikan vastustaja, mutta mistä rahat? Jos olisin ollut rohkeampi, olisin ilmoittanut, että otetaan ne sieltä samasta rahasammosta, mistä P-Hämppi ja rantaväylän tunnelikin rahoitetaan.
 
Mitenkäs tilaisuus meni, Antero?
Tilaisuus meni mielestäni hyvin. Aluksi yleisö sai kirjoittaa paperiarkeille päällimmäisiä ajatuksiaan, mikä oli varmaankin hyvä idea purkaa paineita. Ajatukset teipattiin seinälle ja arkit koottiin järjestäjien mukaan jatkomietintään. Paikalla oli enimmillään ainakin 110 henkilöä, laskettuna ottamistani valokuvista. Eli sali oli varsin täynnä.

Vallitseva henki oli raitiotielle myönteinen, toki oli myös puheenvuoroja, joiden mukaan sähköbussi johtimilla tai ilman ratkaisisi asiat eikä ratikkaa tarvita. Huolimatta siitä, että tilaisuudessa todettiin vilkkaimmillaan Hämeensillalla ajavan 130 bussia suuntaansa jo nyt, eli mitään lisäysvaraa ei enää ole.

Rahan puutteesta puhui moni, kuten Ertsu kirjoitti yhden henkilön osalta. Tärkeätä olisikin esittää rahoitusasiat suhteutettuna muuhun liikenteen menoihin sekä kaupungin budjettiin. Kun nyt esitetään, että suunnitellut 20 vuoden aikana rakennettavat raiteet maksavat 450 M€, ihmiset ajattelevat, että nyt on jostain saatava 450 M€. Näinhän asia ei ole.

Tilaisuudessa kyllä selvitettiin, että katuverkon ylläpito Tampereella maksaa 40 M€ vuodessa ja uusia katuja ja teitä tehdään 50 M€:lla vuodessa. Liikenneväyliin siis käytetään rahaa nyt 90 M€/vuosi. Ratikan rakentaminen esitetyn suunnitelman mukaan kysyy rahaa n. 23 M€/vuosi, joka osin korvaa tuota 90 M€ nykypottia. Lisäksi joukkoliikenteen liikennöintikulut alenevat n. 3,5 M€/vuosi eli 8 % nykyisestä.

Lisäksi selvitettiin, että jo 1980-luvulla olisi ollut mahdollista lähteä toteuttamaan ratikkaa jälkirahoitusperiaatteella. Eli Tampere olisi voinut tehdä sopimuksen ratikan rakentamisesta ja liikennöinnistä ja maksanut sitten liikennepalveluista tarvitsematta investoida itse mitään. Toki maksu olisi sisältänyt rakentajan rahoituskoron, mutta se olisi ollut sama kuin kaupungin itsensä ottama lainakorko. Tällä tavoin ratikan kustannukset olisivat rasittaneet kaupungin taloutta samalla tavalla kuin nykyisen bussiliikenteen maksaminen.

Antero
 
Huolimatta siitä, että tilaisuudessa todettiin vilkkaimmillaan Hämeensillalla ajavan 130 bussia suuntaansa jo nyt, eli mitään lisäysvaraa ei enää ole.

Tuo 130 bussia kuulostaa aika isolta luvulta.

Semmoinen bussi legioona varmasti saastuttaa ja kuluttaa tietäkin aika reippaasti. -> Plus varmaan aiheuttaa katupöly allergia oireita yms. ihmisille?

Voisi kuvitella, että ratikka tulee halvemmaksi monestakin vinkkelistä pitkässä juoksussa?

Onko kukaan laskenut, että paljon säästöjä syntyy ja milloin investoinnit ratikkaan on kuoletettu?

Eli jos joku kysyy, että mistä saadaan rahat niin vastaushan on:

Kertyneillä säästöillä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Rahan puutteesta puhui moni, kuten Ertsu kirjoitti yhden henkilön osalta. Tärkeätä olisikin esittää rahoitusasiat suhteutettuna muuhun liikenteen menoihin sekä kaupungin budjettiin. Kun nyt esitetään, että suunnitellut 20 vuoden aikana rakennettavat raiteet maksavat 450 M€, ihmiset ajattelevat, että nyt on jostain saatava 450 M€. Näinhän asia ei ole.
Vaikka kuulunkin kannattajaleiriin, niin vähän hurjalta tuo hintalappu näyttää. Verrattuna vaikkapa P-Hämppiin, joka maksaa vain kymmenesosan, 47 M€. Mikä ratikassa maksaa?
Yksi vaunuyksikkö maksaa 6,3 kertaa Volvon bussin hinnan. Onko siinä massaa 6,3:n bussin edestä?
En nyt puutu siihen, että ratikka varmaan kestää 6,3 kertaa bussin eliniän.

Tilaisuudessa kyllä selvitettiin, että katuverkon ylläpito Tampereella maksaa 40 M€ vuodessa ja uusia katuja ja teitä tehdään 50 M€:lla vuodessa. Liikenneväyliin siis käytetään rahaa nyt 90 M€/vuosi. Ratikan rakentaminen esitetyn suunnitelman mukaan kysyy rahaa n. 23 M€/vuosi, joka osin korvaa tuota 90 M€ nykypottia. Lisäksi joukkoliikenteen liikennöintikulut alenevat n. 3,5 M€/vuosi eli 8 % nykyisestä.
P-Hämppi ei varmaankaan sisälly noihin? Olisiko ratikalle mahdollista tehdä joku saman tyyppinen rahoitusmalli, kuten P-Hämpille? En ole kuullut vielä kenenkään vastustavan e.m. hanketta. Ilmeisesti se 47 M€ ei ole pois keneltäkään?
 
Aamulehti uutisoi eilisestä tilaisuudesta. Keskustelu käy vilkkaana. http://www.aamulehti.fi/uutiset/pir...kangasalle-ja-pirkkalaan-454-miljoonaa/174867

Tuntuu siltä, että ratikka on todella lähellä toteutumista. Mahtava juttu!

Yksi vaunuyksikkö maksaa 6,3 kertaa Volvon bussin hinnan. Onko siinä massaa 6,3:n bussin edestä?

Jos kustannukset on oikein laskettu, niin kuin varmaan ovat, niin vaunuyksiköiden hintaa ei ole mukana ollenkaan tuossa 113-454 miljoonassa. Kalusto lasketaan liikennöintikuluihin, ja kuten Antero kertoi, näillä kalliin sisäänostohinnan ratikoilla liikennöintikulut laskevat huomattavasti verrattuna "halpoihin" busseihin. Vaikka sen yhden kulkupelin ostohinta onkin korkea, niin se painaa lopulta vaakakupissa niin vähän, että kokonaisuudessa bussiliikenne tulee kalliimmaksi.
 
Kirjoitan vielä tuosta raitiovaunun hinnasta, vaikka aikaisemmin asiasta onkin jo keskusteltu, koska olen selkeyttänyt ajatuksiani. Selkeä johtopäätös on, että mitään teknistä estettä tehdä edullisia raitiovaunuja ei ole, sellaisille ei vain ole kysyntää. Esimerkiksi Tallinassa ainakin muutama vuosi sitten, ja luultavasti yhäkin, oli käytössä raitiovaunumalli, joka koostui kahdesta kaksiakselisesta vaunusta, joiden välissä oli yksi nivel. Ihan käyttökelpoinen ja matkustusmukavuuskin kohtuullinen ja aivan varmasti halpa konstruktio. Mikään ei estäisi tekemästä sellaisia jos joku vaan ostaisi.

Syy siihen, miksi halpoja vaunuja ei haluta liittyy juurikin vaunun pitkään käyttöikään: mitä pitempiaikaiseen käyttöön joku tuote yleensä hankitaan, sitä toisarvoisempaa on sen hinta ja taas tärkeämpää sen laatu ja ominaisuudet. Tämä logiikka pätee myös ihan kotitalouksien hankintoihin. Kukin voi miettiä vaikka omia kodin elektroniikkahankintojaan tai vaateostoksiaan. Jos ostetaan jotain, jonka ei ole tarkoituskaan kestää kuin vaikka vuoden päivät, niin hinta on tärkeä tekijä, mutta kun hankitaan jotain vuosikymmenten käyttöä varten, niin se saa maksaa kunhan vaan tuote on laadukas ja juuri sellainen kuin halutaan.

Tampereen tapauksessa varmaan päästään raitiovaunuhankinnoissa edullisimmin kustannuksin kuin Helsingissä, koska oletettavasti saamme parempilaatuisen radan. Mutta tämä taas edellyttää, että olemme valmiita maksamaan enemmän siitä radasta: aivan varmasti sen saa halvemmalla kuin tuolla arvioidulla 8 me/km. Mutta nyt olemmekin alkuperäisessä kysymyksessä: halvempi rata ei välttämättä ole kalliimpaa edullisempi. Halpa rata aiheuttaa paljon kustannuksia ja tulevaisuudessa ongelmia.
 
Vaikka kuulunkin kannattajaleiriin, niin vähän hurjalta tuo hintalappu näyttää. Verrattuna vaikkapa P-Hämppiin, joka maksaa vain kymmenesosan, 47 M€. Mikä ratikassa maksaa?

Tuo mainittu 454 Me kaiketi tarkoittu suhteellisen laajaa raitiotieverkkoa, ei pelkästään Vuores-Hervanta-Keskusta -linjaa. Kilometriä kohden rakennuskustannukset näyttäisivät vastaavan aika hyvin esim. Helsingin Jokerin arvioita.
 
Tuo 130 bussia kuulostaa aika isolta luvulta.

Semmoinen bussi legioona varmasti saastuttaa ja kuluttaa tietäkin aika reippaasti. -> Plus varmaan aiheuttaa katupöly allergia oireita yms. ihmisille?

Ratikka yksinään ei tosin poistaisi tuosta bussiarmeijasta kuin ehkä ~30 bussia.
 
Ainakin raidejokerista puhuttaessa liikennöintikustannukset tuntuivat olevan huomattavasti tehostettua bussivaihtoehtoa korkeammat. Pääsyynä eroon lienee korkea pääomakustannus. Raitiovaunu tuo toki kapasiteettia ja sen edut lienevät kiistämättömät monessa muussakin mielessä. Sen sijaan tehokas bussiliikenne voi tuoda saman tason palvelun pienemmin kustannuksin.

Paikallisia olosuhteita tuntematta en mitenkään halua lähteä torpedoimaan Tampereen raitiotiehanketta. Epäilen silti, että bussien suunnilleen saman tason liikenteeseen päästäisiin halvemmalla. Jos nopeus ja hinta eivät olekaan ne raitiotien edut, saa raitiotien muille positiivisille arvoille laskea varsin korkean arvon, että hankkeesta saadaan kokonaisuutena mielekäs.

Bussia halvemmat liikennöintikulut ainakin taitavat olla puppujuttua. Ei niillä liikennöinnin säästöillä mitään rahoiteta. Pitäisi käsitellä asiat asioina ja esittää hintalappu ratikan muille eduille.
 
LateZ, tarkkuutta kiitos, tarkoitatko että linjan liikennöinti 5 minuutin vuorovälillä maksaa bussilla vähemmän kuin ratikalla? Yleensä näin.

Toisaalta siihen yhteen 5 minuutin välein kulkevaan ratikkaan mahtuu helposti kolme kertaa enemmän matkustajia kuin bussiin, eli se on per matkustajapaikka halvempi. Tästä johtuen ratikka voi vastaavalla reitillä liikennöidä suuremmalla vuorovällllä tai paremmin yhdellä ratikkalinjalla voidaan korvata useita bussilinjoja. Ja yleensä tämä on taas halvempaa kuin bussiralli.

Toinen merkittävä ero on että ratikan liikennöintikustannukset on helpommin ennustettavissa. Palkkakulujen osuus on pienempi ja kalusto pitkäikäistä. Bussin kustannukset taas heittelee sen mukaan mitä kalusto maksaa, mikä palkkataso on, ja mitä polttoaine maksaa. Jälkimmäisessä riski kustannusten huomattavaan kasvuun on suurempi.

Ylipäänsä, joukkoliikenteen liikennöintikustannukset eivät ole välinekohtainen asia. Olennainen tekijä on kulkuneuvon käyttöaste. Tähän taas vaikuttaa matkustajamäärät ja linjastosuunnittelu. Eli ratikka on halvempi jos sille on matkustajia. Se myös kerää enemmän matkustajia, jonka ihan puhtaasti liikennöitsijän kannalta voi nähdä kuluna. Yhteiskunnan, ja kaupunginkin kannalta taas jokaikimen uusi matkustaja on pelkkää säästöä, kaupunkiolosuhteissa niin kallista joukkoliikennettä että se tulisi kalliimmaksi kuin lisääntyneen autoilun kulut on hyvin vaikea järjestää.
 
Ainakin raidejokerista puhuttaessa liikennöintikustannukset tuntuivat olevan huomattavasti tehostettua bussivaihtoehtoa korkeammat. Pääsyynä eroon lienee korkea pääomakustannus. Raitiovaunu tuo toki kapasiteettia ja sen edut lienevät kiistämättömät monessa muussakin mielessä. Sen sijaan tehokas bussiliikenne voi tuoda saman tason palvelun pienemmin kustannuksin.
Oletko ajatellut lainkaan sitä tosiasiaa, että ratikkaan tulee uusia käyttäjiä nimenomaan yksityisautoista. Yksityisautosta bussiin ei suostu siirtymään juuri kukaan, mutta ratikkaan on helpompi siirtyä

Paikallisia olosuhteita tuntematta en mitenkään halua lähteä torpedoimaan Tampereen raitiotiehanketta. Epäilen silti, että bussien suunnilleen saman tason liikenteeseen päästäisiin halvemmalla. Jos nopeus ja hinta eivät olekaan ne raitiotien edut, saa raitiotien muille positiivisille arvoille laskea varsin korkean arvon, että hankkeesta saadaan kokonaisuutena mielekäs.
Kun käyn joskus keskustassa asioimassa, huomioni kiinnittyy siihen, miksi parkkitalot ovat usein niin täynnä, että vapaata paikkaa on vaikea löytää. Itse käytän siis henkilöautoa. Se kertoo tasan kahdesta asiasta. Ihmisillä on tuhottomasti rahaa ja joukkoliikenne ei toimi. Itse olisin valmis käyttämään ratikkaa jos sellainen olisi, mutta bussiin en mene kuin poikkeustapauksissa. Mieluummin ajelen tolla emännän peltilehmällä kuin menen bussin kyytiin.

Bussia halvemmat liikennöintikulut ainakin taitavat olla puppujuttua. Ei niillä liikennöinnin säästöillä mitään rahoiteta. Pitäisi käsitellä asiat asioina ja esittää hintalappu ratikan muille eduille.
Lasketko liikennöintikuluja matkustajapaikkaa kohti, niinkuin oikeasti kuuluu?
 
Takaisin
Ylös