Tampereen pikaratikkahanke

Rantaväylälle on oletettavasti joka tapauksessa tulossa bussikaistat. Olisi investoinnin hukkakäyttöä, jos ratikka tulisi Paasikiventielle ja osa busseista olisi jatkossakin liikennöitävä Pispalan valtatien halki, jossa mikään ei ikään kuin muuttuisi.

Nämä bussikaistat Rantaväylälle juurikin ovat hukkainvestointeja ja ne olisi syytä kuopata tunnelihankkeen kanssa.
 
No jotain uuttakin sieltä löytyy. Nimittäin Hervannan päävarikon piirustukset.

nimetön.jpg

Vaikuttaisi saaneen esikuvakseen Koskelan varikon. Tämän Hervannan päävarikon lisäksi olisi mahdollisesti myös Lentsun päässä pienempi säilytysvarikko liikennöinnin tehostamiseksi.

Mitähän tuo puskurialue tarkoittaa, joka on pesuraiteen edessä? Raide jolla ei ole virtaa?
 
Viimeksi muokattu:
Tiedän että mä olen outo, mutta suorastaan liikutuin kustannusriskilaskelmasta. Ja muutenkin vaikuttaa eri hyvältä.
 
Tiedän että mä olen outo, mutta suorastaan liikutuin kustannusriskilaskelmasta. Ja muutenkin vaikuttaa eri hyvältä.

Mikäs siinä on liikuttuessa, kun on kaikin puolin asiallisesti tehty suunnitelma. Ainoastaan muutamasta linjauksen yksityiskohdasta olisi valittamista, mutta yleisötilaisuudessa viime kuussa minulle vakuutettiin, että linjauksen yksityiskohdat eivät suinkaan ole lopullisia. Maastoon ne on tässä vaiheessa noinkin yksityiskohtaisesti vedetty sillä mielellä, että ensinnä varmistetaan toteutettavuus ja toisekseen jotta päästäisiin tarkemmin laskemaan kustannuksia, arvioimaan matka-aikaa, vaunutarvetta yms.
 
Tässä on vielä kunnallisvaalitkin välissä ennen "lopullista" päätöstä mahdollisesta toteuttamisesta.
 
No joo, aika hyvä. Ikävä että "lopullisiin" linjausvaihtoehtoihin on jätetty muutamia kauneusvirheitä.

- Paasikiventien vaihtoehdossa Pyynikintori passataan, vaikka siinä olisi ollut jokunenkin eri vaihtoehto hoitaa asia.
- Hämeenkadun kanssa tulee toiminnallisia ongelmia, Kauppakadun hylkääminen "kaupunkikuvallisista" syistä on naurettavaa.
- Rieväkadun kieppi on TAYS-vaihtoehdossa huono, tosin Sammonkadun kauttahan se ratikka vedetään, joten väliäpä hällä.
- Hallilan kieppi täysin naurettava perusteluineen (Hallilaan ei tämän jälkeen muka tarvita busseja, kun on yksi pysäkki reunalla).
- Hervanta ihan OK, tosin ei sekään ihan optimaalinen mahdollista Vuoraksen jatkoa ajatellen.

Kaiken kaikkiaan yllättävänkin toimivaksi paketiksi jalostunut. Pispalan vaihtoehtokin niin hyvä kuin se nyt ylipäätään voi olla;)
 
- Paasikiventien vaihtoehdossa Pyynikintori passataan, vaikka siinä olisi ollut jokunenkin eri vaihtoehto hoitaa asia
Samaa mieltä. Sepänkadullahan tuo Pyynikintori hoituisi kätsysti. Paasikiventien vaihtoehdossa muutenkin on selkeästi lähdetty siitä oletuksesta, että rantaväylän tunneli on olemassa, jolloin ratikalle saadaan Mustanlahden kohdalta siten omaa kaistatilaa.

- Hämeenkadun kanssa tulee toiminnallisia ongelmia, Kauppakadun hylkääminen "kaupunkikuvallisista" syistä on naurettavaa.
Itsekin pitäisin enemmän Kauppakadusta, sillä sen avulla saisi keskustaan oitis raitiokävelykadun. Tulevaisuudessa kun raitioverkko on kasvanut ja voitaisiin toteuttaa koko Hämeenkadun mittainen raitiokävelykatu, niin Kauppakatu voisi vaikka jäädä varareitiksi. Tehdään se vaikka saman tien yksiraiteisena tai limitettynä, niin saisivat jalankulkijatkin lisää tilaa, sillä Kauppakatu ei leveydeltään ole Hämpin veroinen.

- Hallilan kieppi täysin naurettava perusteluineen (Hallilaan ei tämän jälkeen muka tarvita busseja, kun on yksi pysäkki reunalla).
Todetaanko noin muka jossain, että Hallilaan ei tarvittaisi busseja ratikan jälkeen? Onhan Rambollinkin bussilinjastoissa linja 30 Hallilassa ratikan lisäksi.

- Hervanta ihan OK, tosin ei sekään ihan optimaalinen mahdollista Vuoraksen jatkoa ajatellen.
Muuten hyvä, mutta Insinöörinkadun pohjoispäässä olisi voinut hommata omat kaistat ratikallle. Omasta mielestä rata on aika optimaalisesti myös Vuoreksen suuntaa ajatellen.
 
Todetaanko noin muka jossain, että Hallilaan ei tarvittaisi busseja ratikan jälkeen? Onhan Rambollinkin bussilinjastoissa linja 30 Hallilassa ratikan lisäksi.

Ei kai sitten, ehkä vähän kärjistin. Jotain siellä oli sellaista, että tällä ratkaisulla voidaan selkeästi profiloida Hallila ratikoille ja Lukonmäki busseille. Mutta jos sinne tosiaan bussikin ollaan tuomassa (etenkin 30sen kaltainen vahva runko. Vai heikentyykö se ratikan tullessa?) niin tuo ratikan kieppaus vaikuttaa vieläkin huonommalta idealta.
 
Ei kai sitten, ehkä vähän kärjistin. Jotain siellä oli sellaista, että tällä ratkaisulla voidaan selkeästi profiloida Hallila ratikoille ja Lukonmäki busseille. Mutta jos sinne tosiaan bussikin ollaan tuomassa (etenkin 30sen kaltainen vahva runko. Vai heikentyykö se ratikan tullessa?) niin tuo ratikan kieppaus vaikuttaa vieläkin huonommalta idealta.
"30" olisi enemmänkin joku linjan 6 ja 12 välimuoto.
 
suunnittelujaosto 10.10.2011 sanoi:
Suunnittelujaosto päätti

hyväksyä Tampereen modernin kaupunkiraitiotien ensimmäisen vaiheen alustavan yleissuunnitelman jatkosuunnittelun pohjaksi sekä käynnistää bussiliikenteen laatukäytävätoimenpiteiden suunnittelun.

Lisäksi suunnittelujaosto edellyttää,

että yleissuunnitelman tekoa kiirehditään, jotta varmistetaan tavoiteaikataulussa pysyminen eli kaupunkiraitiotien ensimmäisen vaiheen rakentamisen aloittaminen vuonna 2015 ja että hanketta esitetään sisällytettäväksi hallituksen liikennepoliittiseen selontekoon.


Erkki Axén ilmoitti päätökseen eriävän mielipiteensä.

Kokoomukselle tunneli ja ratikka vihreille. XL-ryhmän pahana peikkona toki ensi vuoden kuntavaalit.
 
Kokoomukselle tunneli ja ratikka vihreille. XL-ryhmän pahana peikkona toki ensi vuoden kuntavaalit.
Peikko lähinnä kokoomukselle ja Rantatunnelille. Ratikalle on vahva kannatus sd- ja vas-leirissä, kokkarien ja persujen välillä lienee liikaa erimielisyyttä Rantatunnelista. Vihreät ovat vaa'ankieliasemassa tässä asiassa. Tulee joka tapauksessa äärimmäisen jännittävät vaalit. :)

Lisäksi on odotettavissa, että kokoomuksen ehdokasjoukko muuttuu selvästi entistä ratikkamyönteisemmäksi keskimäärin.
 
Takaisin
Ylös