Ja varmaan, jos näin päätetään, niin aikanaan taas esitetään suunnittelun jatkamista tuosta, jota taasen seuraa esitys suunnittelun jatkaminen edellisestä...
Suunnitelmia on ollut paljon munkin mielestä ja varsinkin jos mitataan vuodesta 1907 saakka, mutta nyt ollaan kuljettu hyvin jo tiedossa olevaa polkua. Alustavan yleissuunnitelman jälkeen on vuorossa lopullinen, jonka pohjalta valtuusto tekee päätöksensä, joka ajoittuu Huhtikuun ja Syyskuun väliseen maastoon vuonna 2013. Tämä luku löytyy alustavan selvityksen jatkotoimenpiteiden aikataulukaaviosta.
Yllätyksiä voi aina toki tulla, mutta itse pysyn varsin optimistisena, koska ollaan päästy jo näin pitkälle.
Eli te, jotka asiaan ovat syvemmin perehtyneet; olisiko tämä Pispalan vt:n osuus (teidän mielestänne) toteutettavissa omalla kaistallaan, vai joudutaanko tässä tyytymään ajokaistoille vedettäviin kiskoihin, joka ruuhka-aikaan häiriöherkkänä kadunpätkänä hidastaisi matkan tekoa jossain määrin.
Teknisesti omat kaistat eivät ole mahdottomuus, mutta se merkitsisi autoliikenteen rajoittamista. Esim. Ranskan malliin, jossa kadulla kulkee raitiotie ja autoille vain yhteen suuntaan oleva kaista. Helpompi operaatio voisi olla rakentaa keskustaan menevälle raiteelle mahdollisimman paljon omaa kaistaa ja jättää Lentsuun menevä raide muun liikenteen sekaan. Lisäksi kadun läpiajoliikennettä voisi vähentää esim. vaikka kieltämällä Nokian moottoritieltä kääntyminen Pispalan valtaväylälle.
Suunnittelijathan ovat esittäneet Pispalan valtaväylälle "mäntäratkaisua", josta täälläkin on keskusteltu. Ajatuksena on että pysäkille pysähtyvän raitiovaunun edessä autojono etenee koko ajan, jolloin raitiovaunulle on aina pysäkiltä lähdettäessä vapaa väylä. Takana tuleva liikenne ei saisi/pystyisi ohittamaan pysäkillä seisovaa raitikkaa. Mallia tähän on otettu Sveitsistä. Tosin itseä hiukan huolestuttaa että millainen autojono ratikan perään syntyy ja autoilijat tunnetusti voivat tilanteessa provosoitua ja lähteä uhkarohkeisiin ohituksiin ratikan ollessa pysäkillä.
Itse olen pohtinut sellaista ratkaisua että ratikalla olisi
tällainen pysäkkitasku, jossa se saisi pysähtyä kaikessa rauhassa ja autot pääsisisävät samalla ohittamaan. Ratikan lähtiessä liikkeelle voitaisiin liikenne pysäyttää liikennevaloin, jotta raitiovaunu pääsisi suoraan takaisin liikenteeseen.