Lisäksi on odotettavissa, että kokoomuksen ehdokasjoukko muuttuu selvästi entistä ratikkamyönteisemmäksi keskimäärin.
Mistä teelehdistä/kahvinporoista näitä ennusmerkkejä näkee? Mikä on saamassa kokkarit kallistumaan ratikkarakentamisen puolelle?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Lisäksi on odotettavissa, että kokoomuksen ehdokasjoukko muuttuu selvästi entistä ratikkamyönteisemmäksi keskimäärin.
Sisäpiirin tietoa…Mistä teelehdistä/kahvinporoista näitä ennusmerkkejä näkee? Mikä on saamassa kokkarit kallistumaan ratikkarakentamisen puolelle?
On tuossa joitakin pieniä hyviäkin asioita näemmä, kuten Lentävänniemi, mutta valitettavasti näitä hasardikohtia sitäkin enemmän. Ensinnäkin Lielahti meinataan hoitaa pysäkkeineen niin, että niiltä on mahdollisimman pitkä matka niihin kohteisiin, joihin olisin odottanut lyhyempää kävelymatkaa. Mm.. Citymarket ympäristöineen jäisi näköjään täysin paitsioon. Samoin Santalahteen ei ole merkitty pysäkkiä juuri siihen kohtaan, missä nykyään sijaitsee Rantatien pysäkki - josta on tuolla alueella eniten nousijoita linjoille 7 ja 16. Reitin itäpäästä löytyvät suunnittelun kukkaset Korkinmäki ja Hallila. Miten kuvittelevat hoitavan Hallilan tuolla yhdellä pysäkkiparilla? En ymmärrä. Miksi Korkinmäessä ei ole pysäkkiä? Tuo on huomattavasti Hallilaa pienempi alue ja sille olisi hyvin riittänyt oma pysäkkinsä tuohon metsän laitaan. Hervannasta löytyy lyhyempiäkin pysäkinvälejä, mutta tuonne Arkkitehdinkadulle mahtuisi vielä yksi tuohon vanhan päättärin kohdalle.Ja nyt se on tosiaan sitten valmis. Nimittäin raitiotien alustava yleissuunnitelma.
Pääsääntöisesti tuo kai olisi paras toteuttaa niin, että risteystä lähestytään aina omalla kaistalla ja sieltä voidaan tilan vaatiessa poistua sekakaistalle, kun valot antavat ratikalle ajoluvan ennen autoja.
Et kai vain ehdota raitiorataan mutkia suoralle kadulle? Siitähän joutuu heti tuomiolle
Insinöörinkatu, tässä on nyt vähän menty siitä missä aita on matalin. Raitiotielle tulee varata oma kaista vähintään keskustan suuntaan kulkeville vaunuille, mahtuu nykyiseen katutilaan ilman kaavamuutoksia. Pohjoisosassa mahtuu omat kaistat molempiin suuntiin. Hervantakeskuksen kohdalla mahdollisesti kadun sulkeminen autoliikenteeltä läpiajon estämiseksi...
Pispalan vt. Rapparista päätellen rata halutaan Paasikiventielle. Kovin autiota siellä kuitenkin on. Jotenkin jää sellainen vaikutelma, ettei Pispalan vt:n kanssa ole viitsitty tehdä tarpeeksi töitä, on vaan pantu rata sekakaistoille, jotta voidaan sitten todeta, ettei tule hyvä. Tämä onkin rapparin ainoa "stadilaispiirre"....
Ja siitä Hallilan mutkasta vielä: ei ne suunnittelijatkaan olleet siihen enää tuon tilaisuuden aikaan kovin tyytyväisiä.
Pahinta minusta siinä on psykologinen vaikutus: kun rata on ihan spagettinauhalla ja kurvailee koko ajan suuntaan ja toiseen, ratikka tuntuu paljon hitaammalta kuin vieressä kulkeva suora valtaväylä. Vaikka vaikutus aikaan olisikin jotain 15 sekuntia (heitän hatusta). Kun katselin ilmakuvia Hallilasta, siellä näyttäisi olevan paljon pusikkoa, johon voidaan piirtää suorempaakin rataa, vaikka käydäänkin vähän sivussa. Sen pusikon voisi raivata vaikka Pehkusuonkadulta pois kurvattaessa hienoksi pysäkin ja torin yhdistelmäksi.
Itse olen kyllä toisaalta sitä mieltä, että yleissuunnitelmaan jää vielä tehtävää. Itse asiassa olin hivenen hämmentynyt siitä, että Tampereella ei ollut päästy vielä tätä enempää Turkua edelle; Turun seudun joukkoliikenne 2020:ssa oli pitkälti puitu samoja asioita, joskin koko linjastosta ei oltu tehty sijoittumiskarttoja,.
Ajatus tuosta mutkasta on kaiketi tullut siitä, että rataa pitää joka tapauksessa linjata noilla main sivuun Valtaväylän ja Kehätien liittymän takia.
Täältä päin näyttää kyllä, ettei Turussa ole raitiotiesuunnitelmilla paljonkaan poliittista kannatusta ja ratikka on lähinnä idea-asteella.
Hallilan osalta muistuttaisin, että Hallilassa on kuitenkin 4000 asukasta.
Minulla on ilo korjata tämä väärinkäsitys.
Mä olen kyllä tietoinen siitä, että konsultti markkinoi tätä sveitsiläisenä ratkaisuna. Kovin nopeita eivät ole sveitsiläiset katuratikat ja kovin erilainen on liikennekuri meillä ja heillä, joten vastaan tähän: Nice try, ei mene läpi.
Fyysisiä ohitusesteitä ei ole.