Vaikka tämä on tullut automaattiuutisena omaan topikkiinsa (osittain), niin minusta on hyvä ottaa teksti tännekin talteen. Uutisketju kun on lähinnä linkki, ja se lakkaa joskus toimimasta. Näin siis tänään:
---
Ehdotus Tampereen raitiotien aloituslinjaksi: Sammonkadun, Itsenäisyydenkadun ja Pispalan kautta, Taysista oma linja keskustaan
16.5.2013 kello 10:10
Tampereen modernin kaupunkiraitiotien ensimmäisen linjan reittivaihtoehtojen tarkastelu välillä Hervanta–keskusta–Lentävänniemi on valmistunut. Pari vuotta sitten valmistuneessa alustavassa yleissuunnitelmassa reitille jäi kolmeen kohtaan vaihtoehtoja. Tämän kevään suunnittelutyön johtopäätöksenä esitetään, että linjauksista valittaisiin Sammonkatu, Itsenäisyydenkatu ja Pispalan valtatie. Näiden vaihtoehtoina olivat Teiskontie, Kalevantie ja Paasikiventie. Tays otettaisiin mukaan omalla raitiotiehaaralla.
Kaupunginhallituksen suunnittelukokous käsittelee raitiotien reittivalintaa kokouksessaan maanantaina 20. toukokuuta 2013.
Raitiotien suunnittelu on merkittävä kaupunkisuunnitteluhanke, jossa liikenneratkaisujen lisäksi tutkitaan asumisen ja palvelujen kehittämistä hyvän joukkoliikenteen läheisyydessä.
Kantavana ajatuksena on joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvattaminen joukkoliikenteen palvelutasoa nostamalla kaupungin tavoitteiden mukaisesti. Vahvoilla joukkoliikennevirroilla on perusteltua siirtyä bussiliikennettä tehokkaampien joukkoliikennevälineiden käyttöön.
Taysin alue otettaisiin jo aloitusvaiheessa omalla haaralla. Taysin linja tulisi kampus- ja sairaala-alueen sisälle omaa siltaa yli Valtatie 12:n (Kekkosentie-Hervannan valtaväylä), jolloin vältyttäisiin kuormittamasta lisää jo nyt ongelmallista Teiskontietä.
Selvitystyössä tehdyn arvion mukaan tämä kahden linjan ratkaisu maksaisi suunnilleen saman verran kuin vertailun vaihtoehtona ollut linjaus Hervannasta Kissanmaan ja Teiskontien kautta keskustaan päin. Sammonkadun kautta tehtävä linjaus toisi nopeamman yhteyden Hervannasta keskustaan päin. Kissanmaan kautta linjaus olisi noin viisi minuuttia hitaampi. Sekä Hervannasta että Taysin alueelta matkustustarve suuntautuu enemmän keskustaan kuin näiden alueiden välille.
Itsenäisyydenkadun valintaa Kalevantien sijaan tukevat Hämeenkadun kehittämispyrkimykset, hyvä rautatieaseman ja kaupallisen keskustan saavutettavuus, nopeus, suurempi väestöpohja ja Tammelan täydennysrakentamisen suunnitelmat.
Selvitys toisi raitiotien Pispalan valtatielle
Selvitystyön johtopäätösten mukaan raitiotie Pispalan kannaksella tulisi suunnitella Pispalan valtatielle. Pispalan valtatietä kehitettäisiin joukkoliikenteen ja paikallisen ajoneuvoliikenteen väylänä, jossa autot liikkuvat joukkoliikenteen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ehdoilla.
Pispalan valtatien valintaa tukevat mahdollisuus laajentaa raitiotietä Tesoman suuntaan sekä paremmat mahdollisuudet bussien ja raitiotien vaihtojärjestelyihin Vaitinarossa.
Paasikiventien reittivaihtoehdossa on Mustalahden ja Sepänkadun liittymien välisellä osuudella suuria toteutettavuuteen liittyviä epävarmuustekijöitä niin väylän ahtauteen kuin valtakunnallisen rautatien lisäraiteiden tilatarpeisiin liittyen.
Reittivaihtoehtojen selvityksessä tarkasteltiin muun muassa Liikenneviraston ja Pirkanmaan ELY-keskuksen lausuntoihin liittyen erityisesti niitä paikkoja, joissa raitiotie kohtaisi valtakunnallisia teitä ja rautatiealuetta.
Myös kuntalaiskyselyn tulokset otettiin huomioon. Niissä enemmän suosiota saivat nyt ehdotettava Pispalan valtatien reitti sekä Itsenäisyydenkadun reitti. Yleisökyselyssä painottui myös Taysin alueen ottaminen mukaan ensi vaiheen raitiotiereitille.
Kolmannes joukkoliikenteestä siirtyisi raitiotielle
Raitiotien yleissuunnittelun projekti- ja ohjausryhmien johtopäätös on, että ensimmäiseksi toteutettavan raitiotielinjan on tarkoituksenmukaista tukeutua ensisijaisesti nykyiseen yhdyskuntarakenteeseen ja palvella asukkaiden nykyisiä liikkumistarpeita. Hervannan suunta on nyt raskaimmin kuormitettu linja-autolinja. Rakentamalla raitiotie ehdotetulle Hervanta–keskusta–Lentävänniemi-linjalle saataisiin jo ensimmäisessä vaiheessa lähes kolmasosa Tampereen sisäisestä joukkoliikenteestä siirrettyä raiteille.
Johtopäätöksenä on, että seuraavan toteutusvaiheen linjoja voidaan suunnitella tulevaisuuden maankäyttöön perustuen. Ensimmäisen vaiheen raitiotielinjan pitää olla teknisesti toteuttamiskelpoinen ja mahdollisimman riippumaton muun liikennejärjestelmän tai uuden maankäytön kehittymisestä. Raitiotien on toimittava tehokkaasti ja taloudellisesti osana kaupungin ja seudun olevaa joukkoliikennejärjestelmää.
Kaupunki teetti reittisuunnittelun rinnalla selvityksen vertailtavien raitiotiereittien vaikutuksista kaupungin kiinteistöomaisuudesta saataviin tuloihin. Selvityksen johtopäätös on, että raitiotie tuo merkittäviä kiinteistöomaisuudesta saatavia lisätuloja kaupungille. Tarkastelussa ei ole niin merkittäviä eroja eri reiteillä, että ne vaikuttaisivat reittivaihtoehtojen valintaan.
Reitin valinnan jälkeen tarkempaan suunnitteluun
Kaupunkiraitiotien ensimmäisen reitin selvitystyötä on nyt tehty, jotta auki olevista vaihtoehdoista voidaan valita jatkosuunnitteluun vietävä reitti. Kun päätös ensimmäisen linjan ajoreitistä saadaan, alkaa tarkempi raitiotielinjan tekninen yleissuunnittelu.
Yleissuunnittelun aikana tuotetaan päätöksentekoa varten lisää tietoa muun muassa hankkeen vaikutuksista ja kustannuksista. Varsinainen päätös raitiotien rakentamisesta tehdään tavoiteaikataulun mukaan vuoden 2014 keväällä.
Tampereen modernin kaupunkiraitiotien yleissuunnittelu alkoi yhdessä Turun kaupungin kanssa vuoden 2012 aikana. Parhaillaan on meneillään tarjouskilpailu Tampereen ja Turun kaupunkien yhteistyönä teetettävästä raitioteiden toiminta- ja rahoitusmallien selvitystyöstä.
---
Ja omana kommenttina: minusta reittivalinnat ovat aivan oikeat. Suora, nopea linja kuitenkin siten, ettei pyllistetä Pispalalle vaan valitaan tiheämpi asutus nopeamman linjan sijaan siinä kohtaa. TAYS:n "tynkälinja" on mainio juttu myös – jatkuu siitä sitten Ylöjärvelle aikanaan.