Ihan hyvän näköinen, mutta muutama kohta mietityttää. Hervannan valtaväylän itäpuolella kulkeva rata vaatisi melko varmasti parin ajorampin purkamista.
Ne rampit voi varmaan rakentaa uudestaan ratikka-tzr-yhteensopiviksi? Mielestäni paljon suurempi ongelma on esim. Vuohenojan ratasilta, junaliikenne jouduttaneen sulkemaan vaihteeksi hetkeksi Oriveden radalla raitiotien rakentamisen takia.
Kulkisiko ratikka Sammon valtaväylän ylitse tasoristeyksen avulla vai kenties tunnelissa sen alitse?
Tasoristeyksessä, Sammon valtatien liikennevalot siirretään vajaa 10 metriä itään päin. Raitiotie kulkisi aika lailla nykyisen mainospömpelin läpi helpointa reittiä Jäähallin parkkikselle, josta Kissanmaankadulle. Ratikan valoetuudet hyödyttäisivät myös Hervannan valtaväylän liikennettä.
Ehdottaisin Kauppakadulle uutta pysäkkiä Näsilinnankadun ja Kauppakadun risteykseen.
Olen itse miettinyt myös Ylioppilastalon kohdalle pysäkkiä, mutta toisaalta etäisyydet Keskustorin ja Hämeenpuiston ratikkapysäkkien välillä eivät ole juuri sen pidempiä kuin Tuulensuun ja Keskustorin laitimmaisten pysäkkien välillä.
Raitiotie joutuisi melko tiukkojen kaarteiden kautta kulkemaan Puutarhakadulle, joten yhtenä vaihtoehtona voisi pitää ratikan linjaamista kulkemaan Hämeenpuiston lävitse suoraan Pirkankadulle, jota pitkin se kulkisi kääntyen Kortelahdenkadulle.
Kaarresäteet eivät liene este, ja eiköhän TASE 2025:ssä ole tämä jo tutkittu kun ehdottavat linjausta sinne minne minäkin. Karttahan pohjautuu TASE 2025-selvitykseen osittain tarkennettuna. Raiteet voi myös asettaa kurvissa limittäin, jos tulee ongelmia. Pirkankadulla raitiotie joutuisi jakamaan tilan bussien tai autojen kanssa, ja molempia on jo aivan tarpeeksi. Omalla väylällään muusta liikenteestä ei ole haittaa. Sitä paitsi Hämeenpuiston raitiopysäkki on mitä parahin paikka vihreän esplanaadin keskellä, Metsosta on paljon lyhempi matka lehtomaiselle ratikkapysäkille kuin Tuulensuuhun tai Aleksanterin kirkon pysäkille!
Jos lähijunat ja ratikat pistetään saman brändin alle, mikä mielestäni ihan järkevää olisi, niin paitsi saman logon, niin saman kaluston alle saaminen olisi hyvä juttu. Aikaisemmin ehdotinkin jossain viestissäni että lähijunat voitaisiin ajaa myös raitiovaunuilla. Näin ei syntyisi tarvetta kahdelle erilaiselle kiskokulkuvälineelle, vaan liikenne voitaisiin hoitaa samaa kalustoa käyttämällä.
Olen pääasiassa samaa mieltä, mutta Tampellan liikenneyhteydet pitää parantaa sitten jollain muulla keinolla (tai asettamalla jonkin raitiolinjan päättäri sinne)
Ihan hyvältä näyttää, mutta joitakin muutoksia tekisin reittiin. Raitiotie mieluummin Yliopistonkadulle kuin Rautatienkadulle, niin päästäisiin lähemmäs Tammelan asutusta.
Miksi? Samalla menetetään yliopiston ja Tullin "bisnespuiston" läheisyys ja joudutaan samalle joukkoliikennekaistalle bussien kanssa, mikä voi hidastaa vaunun kulkua. Tammelasta pääsee kakkosella aivan hyvin, vuoroväliä voinee tihentää 10 minuuttiin jos on tarvis. Itsenäisyydenkadun varresta kulkee busseja nyt parin minuutin välein, ja varmasti myös jatkossakin. Raitiovaunu Itsenäisyydenkadulla ei tuo juuri mitään lisäarvoa, etenkin jos se ei pääse paljoakaan bussia nopeammin etenemään.
Kaupinkadun-Kalevantien-Rautatienkadun reitti saattaa olla jopa nopeampi kuin Itsenäisyydenkadun reitti, koska em. reitillä on paljon vähemmän liikennettä ja ratikalle voidaan tehdä nollaviive-etuudet. Itsenäisyydenkadulla nollaviive-etuudet ovat auto- ja bussiliikenteen paljouden vuoksi vaikeita.
Aikaisemmin on kerrottu, että raitiotie ei mahtuisi rautatieaseman alikulkutunnelista ilman suuria muutoksia. Onko kyse siitä, että tunneli on liian matala tms. vai että tunneli pitäisi sulkea yksityisautoilta?
Ymmärtääkseni isoimpana ongelmana on alikulkutunnelin mataluus. Kannattaa tarkistaa kysymällä kaupungilta, esimerkiksi tilaajapäällikkö Risto Laaksonen osannee vastata.
Yliopistonkadulla ja Itsenäisyydenkadulla on 4 kaistaa. Niistä voisi kaksi ottaa joukkoliikenteen käyttöön sitten kun Ratapihankatu ja Hämpin parkki valmistuu.
Itsenäisyydenkadun laitimmaiset kaistat ovat ymmärtääkseni olleet jo ainakin pari vuosikymmentä bussikaistoina.
Raitiotien rakentaisin kyllä Hämeenkadulle koko matkalta ja Kauppakadusta tekisin kävelykadun.
Miksi? Hämeenkadulla on sama ongelma kuin Itsenäisyydenkadulla: paljon auto- ja bussiliikennettä. Autoliikenteen voi sulkea, ja sitä selvitetäänkin P-Hämpin suunnittelun yhteydessä, bussiliikennettä käytännössä ei. Hämeenkadulla on pakko kulkea ratikalla ainakin Hämeensillan verran jos kuljetaan Hatanpään valtatien kautta, mutta itse preferoin rautatieaseman takia myös Koskipuisto-Rautatieasema-välin linjausta ratikalle, jos tila saadaan järjestymään esimerkiksi keskikaistoilla. Aseman ratikkapysäkki voi olla Rautatienkadulla, siinä ainakin on tilaa.
Hämeenkadun länsipäässä vaihtoehtona Hämeenkadulle on Kauppakatu, joka on erittäin helppo pyhittää raitioliikenteen käyttöön. Raitiopysäkki on äärimmäisen simppeli rakentaa vanhan Viistokadun kohdalle keskelle toria ja Kauppakadun varteen voidaan myös tarvittaessa rakentaa pysäkki. Hämeenkatu on Kauppakadulta muutaman kymmenen metrin päässä, ja jos Hämeenkadulla kulkeminen on itseisarvo niin voi hypätä bussiin. Kauppakadulla on minusta potentiaalia yhtä urbaaniksi kaduksi kuin Hämeenkatu on, visioin kadusta "Tampereen Aleksina".
Hyvä idea, muutetaan kunhan keritään tuohon karttaan!