Sammonkadulla molemmat raiteet ajoratojen eteläpuolella. Viinikankadulla molemmat raiteet ajoratojen itäpuolella. Kalevantiellä molemmat raiteet ajoratojen pohjoispuolella.
Tuolla linjauksella tulee tasoristeykset Salhojankadulle, Yliopistonkadulle ja Rautatienkadulle. Sorinsillalta portaat ja hissit suoraan rautatieaseman laitureille. Viinikankadulla suurhallin pysäkki.
Tuotahan ehdotettiin jo TASE 2025-projektin joukkoliikennejärjestelmän vaihtoehtojen vertailussa, mutta hylättiin. Ilmeisesti sen takia, että Viinikankadun ja Kalevantien korkeuserot ovat liian suuret, näin ainakin minun tietääkseni. Rampeista olisi tehtävä todella massiiviset, mahdollisesti alkaen jo Salhojankadun risteyksestä.
Sorin sillalta rautatieaseman laitureille ei nykyisillä portaali- ja raidejärjestelyillä ole mitään mahdollisuuksia johtaa portaita saati sitten hissejä.
Niin, ja tähän liitän vielä perusteena seuraavaa:
+ Kysytyin yhteys Hervanta-keskusta suoristuu ja nopeutuu
+ Palvelualueen piiriin saadaan niin kysytty kuin asuttu Sammonkatu
+ Liittymäratkaisut tasoristeyksissä helpompia toteuttaa Allisonin esittämällä linjauksella ja kaistavarauksilla
– TAYSin ja keskustan välinen raideyhteys jää "hamaan tulevaisuuteen"
– kalliit ramppiratkaisut Viinikankadun ja Kalevantien välillä
Mielestäni Taysia on aivan turha lähteä liittämään osaksi Hervannan ratikkaa; bussiliikenteellä on järjestettävissä suora, nopea ja tiheä vuorotarjonta niin, että Taysin Biokatu päätepysäkkinä tarjoaa lyhyet kävelyetäisyydet kampuksen perimmäisiinkin kohteisiin. Taysille matkustavien määrä tulee olemaan keskustaan meneviä merkittävästi alhaisempi, joten missään nimessä ratikkaa ei kannata kierrättää, varsinkaan Kissanmaalla asti ja Kekkosentien linjauksella kävelymatkat venyisivät liikaa. Sammonkatu tarjoaa jo riittävät kävelymatkat mm. Sammon koulukeskukselle.
TAYS-Hervanta-yhteys ei ole niin kriittinen kuin TAYS-keskusta. TASE-ratikalla saadaan toki käytännössä molemmat, TAYSin pysäkki voisi ihan hyvin olla siellä missä nytkin TAYSin Teiskontien bussipysäkki. TAYS-keskusta-yhteydellä bussit usein täyttyvät tuulilasikuormaan huolimatta pysäkin erittäin tiheästä, metromaisesta vuorovälistä.
Taysin ratikka kuuluu toisen vaiheen suunnitelmiin, joissa ratikkaa voidaan linjata Nurmi-Sorilan tai Leinolan suuntaan. Näin aluksi ratikka on nähtävä runkolinjana, jonka tehtäviin ei kannata liittää poikittaislinjaston ominaisuuksia.
Eikä kuulu toiseen vaiheeseen, ei ainakaan TASE 2025:n suosituslinjastossa. Siinä TAYSin yhteys on jopa ennen Lentsun ratikkaa. Ja ymmärtääkseni kyseinen linjasto on pääpiirteissään se, mitä nyt lähdetään "ajamaan eteenpäin". Ratikka on nähtävä myös kaupunginosat helminauhaksi yhdistävänä selkärankana, mikä on olennainen osa raitiolinjan runkolinjamaisuutta: ei ainoastaan yhteys lähiöstä keskustaan vaan palvellaan myös väliin jääviä alueita kunnolla. Tätä toki tekisi myös Sammonkadun kautta kulkeva ratikka palvellen erinomaisesti myös Kalevaa, mutta tällöin olisi järjestettävä erikseen osittain ratikan kanssa päällekkäinen yhteys TAYSiin ja Teiskontien tuulilasikuormaongelma jäisi jäljelle. Kalevaa voidaan osin palvella ratikalla myös TAYSin kautta ehdotetulla Kaupinkadun linjauksella.
Liityntä raideliikennemuotojen välillä toteutuisi Sorinsillalta.
Ks. yllä: sähkörata- ja raideratkaisujen vuoksi ei Sorin sillalta ole mahdollista johtaa käytäviä laitureille. Jos raiteita pidennetään eteläpäässään, tilanne muuttuu olennaisesti.
Hämeenkadulle ei kannata pyrkiä kuin Koskisillan osuudelle, ainakaan nykyisen poliittisen ilmapiirin vallitessa.
Tarkoittanet Koskisillalla Hämeensiltaa? Vastasin edellisessä viestissäni käytännössä tähän, eli niin kauan kuin Hämppi pysyy autoilijoille sallittuna katuna, olen samaa mieltä. Mutta heti jos ja kun edes Kyttälän puolen Hämppi suljetaan autoliikenteeltä, muuttuu asetelma radikaalisti. Stockan/aseman seutu on kokemuksieni pohjalta Tampereen vilkkainta aluetta, jonka rinnalle vain Commercen/Raatihuoneen kulma yltää. Ratina ei edes lisärakentamisen myötä ole yhtä tärkeä alue.
Juuri näin. Ei ratikka sentään niin nopea ole bussiin nähden että sillä voitaisiin kierrellä joka paikasta Hervannan ja keskustan välillä. Hervannasta pitää tulla nopeaa reittiä keskustaan, Taysin ratikka on eri linja.
TASE 2025-työryhmästä minulle vastattiin, että Hervannasta pääsisi TAYSin ja yliopistonkin kautta kiertäen pikaratikalla vartissa. Tämä lienee myös mahdollista, jos ratikka oikeasti on pikainen 100% etuuksin. Sammonkadun kautta kulkeva raitiovaunu ei olisi välttämättä kuin pari minuuttia nopeampi.
Hervannan ratikka jäisi kauaksi isoa osaa Taysista vaikka se kulkisi kaikista kiertelevintä reittiä valtaväylältä Kissanmaankatua Teiskontielle. Taysin ratikan tulee kulkea Teiskontien suuntaisesti itään mahdollisimman läheltä Taysin alueen kohteita.
Yhtä kauaksi kuin nykyiset bussipysäkitkin. Jos TAYSia halutaan palvella erityisesti vieden matkustajat etuovelle asti, voidaan varmaan toisessa ketjussa esittämääni kutosen muuttamista rengaslinjaksi soveltaa.
Keskustan painopiste siirtynee Ratinan suuntaan, jolloin ratikan on hyvä tavoittaa vähintään alueen koillisnurkka. Pysäkki voisi olla Kalevantien ja Hatanpään valtatien mutkassa jos raiteet vähän oikaisevat hiekkakentän kautta. Katsokaas liitteenä olevaa kuvaa.
Millä perusteella? Yksi kauppakeskus, silta ja asuinalue tuskin asiaa muuttavat, eipä keskustan painopiste ole siirtynyt Tampellaankaan päin vastaavin perustein. Itse näen asemanseudun kehittyvän voimakkaasti, Tulli ja Kyttälä ovat jo nyt kovin vilkkaita ja etenkin Tulli koko ajan vilkastuu.