Tampereen pikaratikkahanke


Kiitoksia, mielenkiintoinen dokumentti! Vaihtoehdot ovat omanlaisiaan kokonaisuuksia ja voisi niissä esitettyjä asioita muullakin tavalla yhdistellä.

Omaa tulkintaani:
- Tähdet-vaihtoehto pitäisi asuntojen hintakehityksen maltillisempana kuin muut vaihtoehdot, sillä siinä rakennettaisiin eniten uusille alueille (eli tonttimaa halpaa).
- Raitiovaunun kilpailukykyyn henkilöautoa vastaan ei kauheasti uskota kun nähdään vaihtoehto ongelmallisena 9-tien suhteen. Eivätkö 9-tien ruuhkat pikemminkin kannustaisi ratikan käyttöön ja jättämään auton kotiin?
 
Kaupunginhallitus päätti äänin 8 - 3 puoltaa raitiotien suunnittelun jatkamista. Kaupunginhallituksen hyväksyttyä asian se menee valtuuston käsittelyyn. Ylen uutinen
 
Onneksi olkoon Tampere!

Rakennussuunnitteluun siirtyminen on jo sen verran merkittävä vaihe ja panostus, että on vaikea kuvitella suunnittelumiljoonia käytettäväksi turhaan. Pitäisin nyt aika epätodennäköisenä sitä, että raitiotie jää toteutumatta.
 
Nyt kun Tampere ei tule käyttämään juna-ratikka konseptia niin kuulisin mielenkiinnolla, että millainen käyttökapasiteetti on esimerkiksi Nokian suuntaan?

http://188.117.35.14/vrviewer/VrViewer.html?locale=fi_FI

Mielestäni lähijunarataa voisi vallan hyvin laajentaa kaikkiin ilmansuuntiin: Nokian (länteen), Kangasalan (Itään), Lempäälään (Etelä), pohjoinen (Ylöjärvi)

Ja jos kieltoperuste on se, että junaraidekapasiteettia on nykyiselläänkin liian vähän, niin miksi sitä ei rakenneta lisää?

..Ja miten ainakin Kangasalan sivuilta löytyy "Ratikka lännestä" s.12 suunnitelmia..

http://kangasala-fi-bin.aldone.fi/@...leiskaavasuunnittelun lähtökohtia_14_6_11.pdf

..Mitä ilmeisimmin juna-infra on jonkinmoinen pullonkaula, mutta se ei ole riittävä peruste poistaa juna-ratikka optiota naapurikuntiin tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni lähijunarataa voisi vallan hyvin laajentaa kaikkiin ilmansuuntiin: Nokian (länteen), Kangasalan (Itään), Lempäälään (Etelä), pohjoinen (Ylöjärvi)

Ja jos kieltoperuste on se, että junaraidekapasiteettia on nykyiselläänkin liian vähän, niin miksi sitä ei rakenneta lisää?

Kaksi lisäraidetta ja asemat välille Tampere rautatieasema - Lielahti maksaisi varmaan satoja miljoonia, kun ollaan keskellä kaupunkia. Myöskään lähiliikenteen kysyntä ei todennäköisesti olisi kovin suurta, jos sillä pääsisi vain yhteen kohtaan ydinkeskustassa. Myös asemalta ainakin Lempäälään asti tarvittaisiin neljä raidetta hyvän palvelutason mahdollistamiseksi. Stetson-Harrison menetelmällä arvioituna Tampereen lähilikenteen merkittävän laajentamisen hintalapuksi voisi tulla ehkä sama kuin 3-4 raitiolinjalle ja hankkeen matkustajapotentiaali on paljon raitioteitä huonompi.
 
Viimeksi muokattu:
No niin. Enää jännittää tuleeko valtiolta rahaa. Virkkunen oli myönteinen projektia kohtaan, mutta kenestä lienee tulee seuraava liikenneministeri.
 
Mielestäni lähijunarataa voisi vallan hyvin laajentaa kaikkiin ilmansuuntiin: Nokian (länteen), Kangasalan (Itään), Lempäälään (Etelä), pohjoinen (Ylöjärvi)
Sitä junarataa on jo laajennettu Nokialle ja Lempäälään. Noista molemmista pääsee junalla Tampereelle samalla seutulipulla, joka kelpaa junissa ja busseissa.
 
Kaksi lisäraidetta ja asemat välille Tampere rautatieasema - Lielahti maksaisi varmaan satoja miljoonia, kun ollaan keskellä kaupunkia. Myöskään lähiliikenteen kysyntä ei todennäköisesti olisi kovin suurta, jos sillä pääsisi vain yhteen kohtaan ydinkeskustassa. Myös asemalta ainakin Lempäälään asti tarvittaisiin neljä raidetta hyvän palvelutason mahdollistamiseksi. Stetson-Harrison menetelmällä arvioituna Tampereen lähilikenteen merkittävän laajentamisen hintalapuksi voisi tulla ehkä sama kuin 3-4 raitiolinjalle ja hankkeen matkustajapotentiaali on paljon raitioteitä huonompi.

..Oli muuten puhe juna-ratikoista ei varsinaisista junista..

..Niin jos siis rakennetaan ihan aitoa 1524 junaraidetta.

Oletan, että kustannukset paljon matalammat jos tehdään ratikkaspekseillä 1524 raidetta junaradan viereen, jossa optiona että joskus tehdään kunnon pohjat yms. junakäyttöä varten?
 
Viimeksi muokattu:
Oletan, että kustannukset paljon matalammat jos tehdään ratikkaspekseillä 1524 raidetta junaradan viereen, jossa optiona että joskus tehdään kunnon pohjat yms. junakäyttöä varten?

Jep, näin on. Rautatien rakentaminen on kalliimpaa kuin raitiotien. Siksi siis kannattaa tehdä erilliset ratikkaraiteet, jos olemassaolevilla junaraiteilla ei ole kapasiteettia.
 
9 p. virhe, po. tullee.

Mitä? Edit: Eiks teille kirjakielellä pätemisestä tyydytystä saaville ole ihan omat foorumit?


Sasin lisäksi vielä Alatalokin torppailemassa oman kaupungin mahdollisia valtionavustuksia, uskomatonta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun Tampere ei tule käyttämään juna-ratikka konseptia niin kuulisin mielenkiinnolla, että millainen käyttökapasiteetti on esimerkiksi Nokian suuntaan?
Tarkoittanet ratakapasiteettia? Lyhyesti sanottuna: Nokian suuntaan on mahdollista liikennöidä kaksi matkustajajunaa tunnissa, Lempäälän suuntaan mahtuu nykyraiteille nykyiset junat, mutta hitaammat paikallisjunat syövät sen verran kapasiteettia, että kolmas raide tarvitaan. Oriveden suunnalla on parhaiten tilaa ja kaksoisraiteelle voisi laittaa vaivatta kaksi lähijunaa tunnissa. Pohjanmaan rata sen sijaan on sen verran tukossa, että sinne ei saa mitään ilman lisäraiteita.

Mielestäni lähijunarataa voisi vallan hyvin laajentaa kaikkiin ilmansuuntiin: Nokian (länteen), Kangasalan (Itään), Lempäälään (Etelä), pohjoinen (Ylöjärvi)

Ja jos kieltoperuste on se, että junaraidekapasiteettia on nykyiselläänkin liian vähän, niin miksi sitä ei rakenneta lisää?
Siksi, kun se on niin paljon kalliimpaa kuin raitiotierakentaminen.
 
Takaisin
Ylös