- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Olen itse järkeillyt 1524 mm:n paremmaksi seuraavalla ajatuskululla:Olen jäävi arvostelemaan työtä, jota olen ollut itse osaltani tekemässä. Mutta voisitko perustella, mikä tehdyssä valinnassa on väärin? Yleissuunnitelman sivulta 50 alkavassa luvussa 4.1.4 Raideleveys on käsitelty asiaa monesta näkökulmasta. Puuttuuko mielestäsi jokin näkökulma ja onko esitettyjä aiheita käsitelty väärin?
Tulevaisuutta on vaikea ennustaa ja mahdotonta tietää. Sadan vuoden päästä on paljon helpompi sanoa, menetettiinkö tai saavutettiinko jotain rakentamalla Tampereen raitiotie 1435 mm:n raideleveydelle. Mutta yhtä hyvin voidaan myös todeta, ettei asialla ollut mitään merkitystä.
[…]
Mutta sanon niin, että silloin, kun kysymys on näinkin tasan menevä asia-argumenttien osalta, löytyy kuitenkin yksi selvä tekniskaupallinen asia-argumentti: standardointi. Standardien ideahan on vain yhdenmukaistaminen, ei valintojen tekeminen hyvien ja huonojen ratkaisujen välillä
- Turun raitioteiden raideleveydeksi on perustelluinta ottaa 1524 mm, jotta yhteiskäyttö rautateiden kanssa esim. Naantalin ja Uudenkaupungin suuntiin on mahdollista
- Turun ja Tampereen on perusteltua käyttää samaa raideleveyttä, jotta kaupungit voivat hankkia yhdessä raitiovaunukalustoa, jolloin hankintahinta saadaan painettua alemmas
- On fiksua, jos tarvittaessa voidaan siirtää esim. varakalustoa kaupunkien välillä
- Fiksuinta on, jos raideliikennekalustoa voidaan siirtää kiskoteitse
Joten on ilmiselvää, miksi 1524 mm on ylivertainen raideleveys.
Vain, jos tehdään päätös, että yhteensopivuus Turun kanssa on tarpeeton, tai jos Turku tekee päätöksen 1435 mm raideleveydestä, Tampereen on syytä ottaa 1435 mm raideleveys.