Jep, näin on. Rautatien rakentaminen on kalliimpaa kuin raitiotien. Siksi siis kannattaa tehdä erilliset ratikkaraiteet, jos olemassaolevilla junaraiteilla ei ole kapasiteettia.
Pakko vielä jatkaa tätä utelua ratakapasiteettiin liittyen. Jos sen kapasiteetti kerran on niukka niin onko ollut puheita & alustavia suunnitelmia ratakapasiteetin lisäämisestä?
Olen koittanut lueskella euroopassa vallalla olevasta nykytrendistä muuttaa ratikkaraiteita junaratikkaraiteiksi. http://en.wikipedia.org/wiki/Tram-train http://en.wikipedia.org/wiki/Karlsruhe_model
Ja miten paljon kalliimpaa junaraide per metri on versus ratikkaraiteeseen? Mitkä olisivat kusannuserot esimerkiksi Tampereen tapauksessa?
Tämmöisenä semi maallikkona tuntuu kovin hassulle, että muualla euroopassa siirrytään junaratikoihin ja täällä suomessa pitäydytään "pelkkäratikka" ajattelumallissa. Ajattelin, että voisihan ratikkaraiteet tehdä ratikkapohjilla 1524 raideleveydelle, jolloin kustannukset olisivat yhtäläiset 1435 raideleveyden kanssa. Pohjia voisi sitten joskus parantaa jos tarpeen konseptilla "VR:n tulevaisuuden tarpeet".
Aikaisempiin kirjoituksiin viitaten olen ymmärtänyt että raideleveydellä ei ole merkitystä uusien ratikoiden hintaan, kunhan tilataan tarpeeksi monta kappaletta kerralla.