Nakkiputka
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 563
Mistään mitään tietämättä arvelisin 25 kV AC jännitteen vaativan turhan suuret varoetäisyydet kaupunkimaiseen ympäristöön, ja toisaalta ratikoiden varustaminen sekä 750 VDC, että 25 kV AC virransyöttömahdollisuudella nostaisi ratikoiden hintaa enemmän, kuin junaradan sähkönsyötön hyödyntäminen siellä, missä radat kulkevat rinnakkain..
Ainoa oikeasti kiinnostava alue, missä tuota rautateiden sähkönsyöttöä voisi oikeasti hyödyntää myös raitioteillä on Alankomaat, koska siellä rautateiden yleinen ajojohtojännite on 1500 VDC.
Toisaalta 25 KV AC vaatisi kaikkiin raitiovaunuihin isot muuntajat vs. syöttöasemien muuntajat ja erityisesti keskusta-alueilla raitiovaunuja liikkuu niin tiheässä, että riittäisikö yhdestä rautateiden syöttöasemasta enää lisätehoa ratikkaverkolle? Ainoa järkevä paikka voisi olla jonkin suht hiljaisen sähköistetyn rataosuuden rinnalla kulkeva raitiotie, mutta sitten tulee taas tämä ongelma, että laitetaanko yhdelle syöttöasemalle yksi iso 110/20 kV AC -> 750 VDC muuntaja vai pariinkymmeneen raitiovaunuun 25 kV AC -> 750 VDC muuntajat? En usko, että maksaa vaivaa.
Luulen että Alankomaissakin tuon 1500 VDC:n hyödyt on katsottu niin pieniksi, ettei maksa vaivaa tilata epästandardeja vaunuja ja rakentaa epästandardia sähkönsyöttöjärjestelmää. Esim. raitioteiden vaihteet toimivat 600/750 VDC käyttöjännitteellä.