- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Tämähän on sinällään yksinkertainen asia, joka on nyt lähtenyt monimutkaistumaan. On pelkkää tervettä järkeä tehdä vaihde samoin tein valmiiksi, ja luonnollisesti kolmiovaihteena niin, että liikenne kulkee etelästä niin itään kuin länteen. Yksi suunnitelluista ja myös todennäköisimmistä jatkosuunnista on kuitenkin Pirkkala. Seuraava jatkoajatus, että rataakin voisi tehdä hieman eteenpäin linja-autoasemalle, tai ainakin suunnitella, ja ensi vaiheessa kääntää TAYS:ilta tuleva linja voitaisiinkin johtaa Pyynikintorin sijaan Linja-autoasemalle on sekin ihan järkeenkäypä ja simppeli. Eli tässä vaiheessa kolmiovaihde ja katusuunnitelmaa muutama sata metriä ja ollaan saatu mukavasti joustavuutta tulevaisuutta varten.
Mutta tässä vaiheessa sitten intouduttiinkin jo puhumaan kaupunkirakenteesta, ja siitä, että suunnitelmia pitää muuttaa siksi, koska keskustan eteläpuolella tapahtuu niin paljon, tulee Ratinan ostoskeskus ja kansiareena. No, jos tällaiset asiat otetaan lähtökohdaksi, tarpeen varmaan olisi tehdä vähän enemmänkin selvittämistä ja varsinkin tutkia vaihtoehtoja. Eli asia ei olekaan enää ihan niin suoraviivainen. Ilkka Sasi (kok) kaupunginhallituksesta esittikin jo, että lisäreitti pitäisikin linjata Yliopistonkatua ja vaihteen tulla Koskipuistoon lännestä etelään, eli ymmärtääkseni hän ehdottaa esisuunnitteluvaiheen yhtä vaihtoehtoa, jossa reitti linjattaisiin kulkemaan reittiä Hatanpään valtatie - Vuolteenkatu/Kalevantie - Yliopistonkatu, Viinikankatu tai Kaupinkatu - Sammonkatu. Jos tarkoituksena on palvella Kansiareenaa, niin tämä kieltämättä olisi aivan oikein. Ja minunkin mielestäni jokin tämäntapainen linjaus on yksi ihan varteenotettava laajennusvaihtoehto jossain kohtaa, ehkei kuitenkaan aivan ensimmäisen laajennus. Kansiareenan huomiointi voisi muuten tarkoittaa sitäkin, että raitiotie linjattaisiin Rautatienkatua, jos kansiareenaa nyt nimenomaisesti halutaan palvella. Pysäkki linja-autoasemalla ei ole vielä niin lähellä, että sen voisi ajatella palvelevan nimen omaan kansiareena. Tästä tulee ennemmin mieleen Kummolan heitot siitä, että jos ratikka kulkisi (hänen) areenan vierestä, niin samallahan rautatieasemakin tulisi palveltua, kun sinne ei enää olisi kuin lyhyt matka.
Eli toivoa sopisi, että palataan takaisin yksinkertaisuuteen, tehdään se vaihde (ja kolmiovaihteena, jotta kaikenlaiset reittivariaatiot olisivat mahdollisia) ja vaikka pätkä rataakin, ja ryhdytään kaikessa rauhassa miettimään eteläisen keskustan liikennejärjestelyitä, strategisen tason asiana, sen mukaisine käsittelyineen.
Mutta tässä vaiheessa sitten intouduttiinkin jo puhumaan kaupunkirakenteesta, ja siitä, että suunnitelmia pitää muuttaa siksi, koska keskustan eteläpuolella tapahtuu niin paljon, tulee Ratinan ostoskeskus ja kansiareena. No, jos tällaiset asiat otetaan lähtökohdaksi, tarpeen varmaan olisi tehdä vähän enemmänkin selvittämistä ja varsinkin tutkia vaihtoehtoja. Eli asia ei olekaan enää ihan niin suoraviivainen. Ilkka Sasi (kok) kaupunginhallituksesta esittikin jo, että lisäreitti pitäisikin linjata Yliopistonkatua ja vaihteen tulla Koskipuistoon lännestä etelään, eli ymmärtääkseni hän ehdottaa esisuunnitteluvaiheen yhtä vaihtoehtoa, jossa reitti linjattaisiin kulkemaan reittiä Hatanpään valtatie - Vuolteenkatu/Kalevantie - Yliopistonkatu, Viinikankatu tai Kaupinkatu - Sammonkatu. Jos tarkoituksena on palvella Kansiareenaa, niin tämä kieltämättä olisi aivan oikein. Ja minunkin mielestäni jokin tämäntapainen linjaus on yksi ihan varteenotettava laajennusvaihtoehto jossain kohtaa, ehkei kuitenkaan aivan ensimmäisen laajennus. Kansiareenan huomiointi voisi muuten tarkoittaa sitäkin, että raitiotie linjattaisiin Rautatienkatua, jos kansiareenaa nyt nimenomaisesti halutaan palvella. Pysäkki linja-autoasemalla ei ole vielä niin lähellä, että sen voisi ajatella palvelevan nimen omaan kansiareena. Tästä tulee ennemmin mieleen Kummolan heitot siitä, että jos ratikka kulkisi (hänen) areenan vierestä, niin samallahan rautatieasemakin tulisi palveltua, kun sinne ei enää olisi kuin lyhyt matka.
Eli toivoa sopisi, että palataan takaisin yksinkertaisuuteen, tehdään se vaihde (ja kolmiovaihteena, jotta kaikenlaiset reittivariaatiot olisivat mahdollisia) ja vaikka pätkä rataakin, ja ryhdytään kaikessa rauhassa miettimään eteläisen keskustan liikennejärjestelyitä, strategisen tason asiana, sen mukaisine käsittelyineen.