Tampereen pikaratikkahanke

Onpas erikoisia nuo hallireitit. Mutta eipä tuota voi oikeen muutenkaan hoitaa, kun halli on yhden linjan päässä. Mikä sitten tuntuisi loogisimmalta. Ajaa hallivuorot aina Hervanta–Sori ja Sori–Hervanta vaiko Hervanta–Pyynikintori–TAYS ja päinvastoin.

Ehkä minusta olisi loogisinta käyttää Soria, jolloin ensinnäkin syntyisi vain yksi hallireiteistä johtuva poikkeus ja jolloin poikkeuspätkä olisi mahdollisimman lyhyt. Hervannasta lähtiessä ehdottomasti tunnuksella 3B (kirjain voi toki olla mikä tahansa Tampereen logiikan mukaisesti), jotta kyytiinnousijat huomaavat, minne vaunu on menossa. Sorilta lähtiessä voisi kilvittää 3 Hervanta aivan normaalisti (toisaalta vaunuhan ei mene Hervantajärvelle asti eli ehkä 3B Hervannan kampus olisi parempi).
 
mutta miksi linjatunnukset 1 ja 3 ? tässä kyllä menee käyttäjät sekaisin kun määränpäät muuttuvat kellonajanmukaan.

Ainakin syksyn reittioppaassa Sorin aukiolle päätyvistä linjan 3 vuoroista käytetään linjatunnusta 3S:

https://linjasto2021.digitransit.fi/linjat/tampere:3S/pysakit/tampere:3S:0:01

Linjan 1 osalta poikkeavaa tunnusta ei näemmä löydy. (Hämärästi muistelen reittioppaassa aiemmin käytetyn linjatunnusta 1X vuoroilla Kaupin kampus–Pyynikintori, mutta muistini saattaa tehdä tepposet.) Saapa nähdä, mitä 9.8. alkaen nähdään.

Joka tapauksessa on järkevää, että linjan 1 vaunujen siirtoajot ovat kaupallisia, eli matkustajat pääsevät niihin kyytiin. Järkeväksi näen myös juuri tämän järjestelyn, jossa aamuisin vaunut ajavat suoraan Sorin aukiolle (linjalla 3S) käymättä Pyynikintorin kautta ja että vaunut lähtevät linjalle 1 oikealta päätepysäkiltään Sorin aukiolta. Sama peruste lienee sille, että vaunut palaavat illalla varikolle ajamalla Kaupin kampukselta Pyynikintorille, josta vaunut lähtevät linjalle 3 oikealta päätepysäkiltään. Matkustajan kannalta on helpompaa hahmottaa poikkeava päätepysäkki, kuin poikkeava lähtöpysäkki.
 
Ainakin syksyn reittioppaassa Sorin aukiolle päätyvistä linjan 3 vuoroista käytetään linjatunnusta 3S

Katos vaan. Onko bussipuolelta kokemusta mistään vastaavista, eli näkyykö tuo tunnuskirjain myös bussin/ratikan kilvissä? Suomessa ei ole ollut [pysyväisluonteista] S-kirjaimella varustettua ratikkalinjaa vuoden 1981 jälkeen. Tuo olisi harrastukselisesti kiva, ja minusta kyllä myös ihan oikeasti perusteltua infoa matkustajille.

Joka tapauksessa on järkevää, että linjan 1 vaunujen siirtoajot ovat kaupallisia, eli matkustajat pääsevät niihin kyytiin.

Ehdottomasti, samaa mieltä!

Järkeväksi näen myös juuri tämän järjestelyn, jossa aamuisin vaunut ajavat suoraan Sorin aukiolle (linjalla 3S) käymättä Pyynikintorin kautta ja että vaunut lähtevät linjalle 1 oikealta päätepysäkiltään Sorin aukiolta. Sama peruste lienee sille, että vaunut palaavat illalla varikolle ajamalla Kaupin kampukselta Pyynikintorille, josta vaunut lähtevät linjalle 3 oikealta päätepysäkiltään. Matkustajan kannalta on helpompaa hahmottaa poikkeava päätepysäkki, kuin poikkeava lähtöpysäkki.

Mä en ihan yhdy tähän. Aamun ratkaisu on ihan järkevä, koska siinä saadaan ykkönen käyntiin ilman poikkeuksia ja ainoa poikeeavuus on se, että Hervannan hallista tulevat vaunut ajavat tosiaan Sorille. Mutta illan ratkaisu on minusta vähän outo. Siinä voitaisiin ajaa ykkösen vika sivu ihan normaalisti Sorille ja sitten palata sieltä halliin puhtaana hallivuorona, toki matkustajille avoimena ja kolmosen kilvin. (Tuon voisi jopa, halutessaan, tehdä niin, että illan Sorilta halliin ajavat vuorot eivät ota päättäriltä kyytiin, vaan eka kyytiinnousupysäkki on Koskipuisto.)

Onko tuossa sitten taustalla sellainen ajatus, että Hämeenkadun länsipäähän halutaan tarjota tiheämpää vuoroväliä myöhempään kuin mitä kolmosen omin vuoroin on mahdollista? Onko noi hallilähdöt tahdistettu kolmosen normaalien lähtöjen kanssa?
 
Minulla ei ole oikein pätevää vastausta tuon järjestelyn motiiveihin, mutta totean kuitenkin sen, että arkiaamuisin (aiheen aloitusviestin kuvakaappaukset koskivat arkipäiviä) ykkösen liikenne käynnistyy samantien tiheällä 7,5 minuutin vuorovälillä. Illalla liikenne vähenee eri tavoin, eli klo 20 paikkeilla ykköseltä poistuu ensin kaksi vaunua ja parisen tuntia myöhemmin loput kolme vaunua. Kaikki poistuvat ykköseltä saman kaavan mukaan eli ajetaan Sorin aukion asemesta Pyynikintorille. Ja sieltä vaunut sitten jatkavat kolmosena Hervantajärvelle saakka. Pyynikintorin suuntaan ajettaessa reittioppaan tämänhetkisten tietojen mukaan vaunut eivät aja tasavälein kolmosen suhteen, eivät ainakaan siinä tilanteessa kun ykkösen kaksi aikaisimmin poistuvaa vuoroa ajavat Pyynikintorille. Sitten kun ne ykköseltä kolmoselle siirtyneet vaunut palaavat Hervantajärvelle, vuorovälien suhteen esiintyy mielenkiintoisia piirteitä. Klo 20 - 21 paikkeille arki-iltaisin vuoroväli pysyy tasaisena 7,5 min. Se taas saadaan aikaan siten, että Hervantajärveltä Pyynikintorille linja 3 Harvenee hieman epäjohdonmukaisella tavalla. Klo 19.53 - 21.00 on periatteessa 7,5 min vuoroväli, mutta kuitenkaan ei ole. Lähtöjä 20.00 ja 20.15 ei olekaan. Ilmeisesti tällä järjestelyllä suunta Pyynikintori - Hervantajärvi pidetään tasavälisenä. RAITIOn Taulut-palstan toimittaja voinee selittää tätä tarkemmin sitten, kun sen aika tulee :lol:

En jaksa enkä ehdi tutkia tuota ykkösen lopettamista samalla tarkkuudella, mutta karkea näppituntuma on, että siinä vaiheessa kolmonen todellakin tihentyy uudelleen hetkeksi 7,5 minuutin vuoroväleille, vaikka se ehti jo hetken olla 15 minuutin liikennettä. Ykkösen vaunuja ujutetaan kolmosen kokopäiväkaluston sekaan klo 22 ja 23 (22.17 - 22.47) välisenä aikana suunnassa Pyynikintori - Hervantajärvi.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tässä, että Tampereen raitiolinjaston hallireitit olisi varmaan omankin topikkinsa arvoinen tuolla Raitiovaunut-puolella. Tämä kehittämishankkeiden topikki paisuu niin valtavan suureksi, ja nyt kun liikenne kuitenkin on alkanut, niin oikeastaan se arkipäiväinen pohdinta kuuluisi tuonne liikennemuotojen puolelle.

Täällä sitten voisi miettiä esimerkiksi sellaista kehittämiseen liittyvää asiaa, että kunnalisvaalien jälkeen tulevat uudet valtuustot saattavat suhtautua ratikkaan eri tavalla kuin aiemmin. Esim. Ylöjärvellä suurin puolue on nyt persut.

Ylöjärven kaupunginvaltuuston 51 paikkaa jakautuvat seuraavasti: Perussuomalaiset 13, Kokoomus 12, SDP 10, Vihreät 5, Keskusta 5, Vasemmistoliitto 3 ja Kristillisdemokraatit 3.

Puolue, osuus äänimäärästä ja valtuuston paikkamäärä (paikkamäärän muutos):

Perussuomalaiset 23,7 %, 13 paikkaa (+7)
Kansallinen Kokoomus 21,8 %, 12 paikkaa (-)
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 19,7 %, 10 paikkaa (-)
Vihreä liitto 10,8 %, 5 paikkaa (-3)
Suomen Keskusta 9,6 %, 5 paikkaa (-2)
Vasemmistoliitto 6,5 %, 3 paikkaa (-2)
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) 5,8 %, 3 paikkaa (-)

Te, jotka paikallisia asioita paremmin tunnette, mahtaako tällä persujen vaalivoitolla olla vaikutusta ratikkahankkeeseen? Kok+dem+vihr muodostavat kyllä enemmistön, mutta mitenkäs kokoomus suhtautuu?
 
Mietin tässä, että Tampereen raitiolinjaston hallireitit olisi varmaan omankin topikkinsa arvoinen tuolla Raitiovaunut-puolella. Tämä kehittämishankkeiden topikki paisuu niin valtavan suureksi, ja nyt kun liikenne kuitenkin on alkanut, niin oikeastaan se arkipäiväinen pohdinta kuuluisi tuonne liikennemuotojen puolelle.

Täällä sitten voisi miettiä esimerkiksi sellaista kehittämiseen liittyvää asiaa, että kunnalisvaalien jälkeen tulevat uudet valtuustot saattavat suhtautua ratikkaan eri tavalla kuin aiemmin. Esim. Ylöjärvellä suurin puolue on nyt persut.

Ylöjärven kaupunginvaltuuston 51 paikkaa jakautuvat seuraavasti: Perussuomalaiset 13, Kokoomus 12, SDP 10, Vihreät 5, Keskusta 5, Vasemmistoliitto 3 ja Kristillisdemokraatit 3.

Puolue, osuus äänimäärästä ja valtuuston paikkamäärä (paikkamäärän muutos):

Perussuomalaiset 23,7 %, 13 paikkaa (+7)
Kansallinen Kokoomus 21,8 %, 12 paikkaa (-)
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 19,7 %, 10 paikkaa (-)
Vihreä liitto 10,8 %, 5 paikkaa (-3)
Suomen Keskusta 9,6 %, 5 paikkaa (-2)
Vasemmistoliitto 6,5 %, 3 paikkaa (-2)
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) 5,8 %, 3 paikkaa (-)

Te, jotka paikallisia asioita paremmin tunnette, mahtaako tällä persujen vaalivoitolla olla vaikutusta ratikkahankkeeseen? Kok+dem+vihr muodostavat kyllä enemmistön, mutta mitenkäs kokoomus suhtautuu?

Persut eivät ole yhteensopivia kenenkään kanssa, joten taitaa käydä kuten Tampereella että jäävät rannalle ruikuttamaan.
 
Persut eivät ole yhteensopivia kenenkään kanssa, joten taitaa käydä kuten Tampereella että jäävät rannalle ruikuttamaan.

Paikallisesti voivat erota aika paljon toisistaan paikkakunnittain / valtakunnallisesti. Ei siis ole mahdotonta sekään, että Ylöjärven persut kannattaisivat ratikkaa. En tosin tiedä niiden ratikkakannasta mitään enkä oikein usko, että kannattaisivat. Mutta aika laaja rintama tarvitaan, että sinne saadaan vankka ratikkaenemmistö, jos ps vastustaa ja kok on vähän niin ja näin.
 
Minulla ei ole oikein pätevää vastausta tuon järjestelyn motiiveihin, mutta totean kuitenkin sen, että arkiaamuisin (aiheen aloitusviestin kuvakaappaukset koskivat arkipäiviä) ykkösen liikenne käynnistyy samantien tiheällä 7,5 minuutin vuorovälillä. Illalla liikenne vähenee eri tavoin, eli klo 20 paikkeilla ykköseltä poistuu ensin kaksi vaunua ja parisen tuntia myöhemmin loput kolme vaunua. Kaikki poistuvat ykköseltä saman kaavan mukaan eli ajetaan Sorin aukion asemesta Pyynikintorille. Ja sieltä vaunut sitten jatkavat kolmosena Hervantajärvelle saakka. Pyynikintorin suuntaan ajettaessa reittioppaan tämänhetkisten tietojen mukaan vaunut eivät aja tasavälein kolmosen suhteen, eivät ainakaan siinä tilanteessa kun ykkösen kaksi aikaisimmin poistuvaa vuoroa ajavat Pyynikintorille. Sitten kun ne ykköseltä kolmoselle siirtyneet vaunut palaavat Hervantajärvelle, vuorovälien suhteen esiintyy mielenkiintoisia piirteitä. Klo 20 - 21 paikkeille arki-iltaisin vuoroväli pysyy tasaisena 7,5 min. Se taas saadaan aikaan siten, että Hervantajärveltä Pyynikintorille linja 3 Harvenee hieman epäjohdonmukaisella tavalla. Klo 19.53 - 21.00 on periatteessa 7,5 min vuoroväli, mutta kuitenkaan ei ole. Lähtöjä 20.00 ja 20.15 ei olekaan. Ilmeisesti tällä järjestelyllä suunta Pyynikintori - Hervantajärvi pidetään tasavälisenä. RAITIOn Taulut-palstan toimittaja voinee selittää tätä tarkemmin sitten, kun sen aika tulee :lol:

En jaksa enkä ehdi tutkia tuota ykkösen lopettamista samalla tarkkuudella, mutta karkea näppituntuma on, että siinä vaiheessa kolmonen todellakin tihentyy uudelleen hetkeksi 7,5 minuutin vuoroväleille, vaikka se ehti jo hetken olla 15 minuutin liikennettä. Ykkösen vaunuja ujutetaan kolmosen kokopäiväkaluston sekaan klo 22 ja 23 (22.17 - 22.47) välisenä aikana suunnassa Pyynikintori - Hervantajärvi.

Tämän olisi voinut hoitaa nykyaikaisesti pikaraitiomaisesti itsenänäisyydenkadun vaihteessa ilman matkustajia.
 
Tämän olisi voinut hoitaa nykyaikaisesti pikaraitiomaisesti itsenänäisyydenkadun vaihteessa ilman matkustajia.

Tuollaiset kesken matkaa käännöt on aikamoisen hitaita juttuja, eli jos siellä samaan aikaan pitäisi ajaa kolmosen vaunuja jo linjalla, niin en lähtisi tuohon. Turhan häiriöherkkää.

Kun jokerin suunnittelu oli siinä vaiheessa ja kun tunsin silloista suunnitteluporukkaa, niin yritin herätellä ajatusta samantyyppisistä kääntö/poikkeusraiteista, joita San Franciscon T-linjalla käytetään. Ne nimittäin mahdollistaisivat tuollaiset käännöt helposti ja muuta liikennettä juurikaan häiritsemättä. Lisäksi ne mahdollistavat nopeat ja joustavat tilanteet vaunujen vikaantuessa.

SF:ssä on siis muutaman strategisesti valittuun paikkaan tehty poikkikadulle kääntyvä yksiraiteinen pisto. Siis esimerkiksi niin, että Itsarilta olisi kääntö Yliopistokadulle ja parin vaunun verran suoraa raidetta siinä. Vaihdeyhteydet tarvittavasti niin, että joko toisesta tai molemmista suunnista voi liittyä tuonne pistolle. Siellä on aikaa sitten kävellä vaunun toisen päähän ja lähteä uudelleen liikkeelle, samoin kuin vikatilanteissa tuonne on helppo työntää vikaantunut vaunu ja hakea se pois sitten tilanteen salliessa.

No, jokerilla ei ole oikein rahaa mihinkään muuhun kuin aivan välttämättömään, joten eipä noita tullut.
 
Tuollaiset kesken matkaa käännöt on aikamoisen hitaita juttuja, eli jos siellä samaan aikaan pitäisi ajaa kolmosen vaunuja jo linjalla, niin en lähtisi tuohon. Turhan häiriöherkkää.

Ei normaaliliikenteessä tietenkään, mutta varhain aamulla ja illalla klo 20.00 jälkeen, jolloin siirrytään 15 vuoroväliin kummallekin linjalle. Olisi hyvin aikaa tehdä se minuutin käännös.
 
Ei ole mikään uusi tilanne, että teoriaan nojaavat ja käytännön vaihteleviin tilaanteisiin vakavasti suhtautuvat joskus kiistelevät tuollaisista asioista. Molemmilla on pointtinsa.

Ilmeisesti suunnittelija on ajatellut niin, että kolmonen tarjoaa aamulla klo 5 - 6 tasavälisen (7,5 min) yhteyden Hervannan kampukselta Koskipuistoon. Joka toinen vaunu sitten jatkaa Pyynikintorille ja joka toinen Sorin aukiolle. Sorin vaunut siirtyvät siellä sitten omalle linjalleen 1. Siinä vaiheessa kun ykkösen kalusto on saatu liikkeelle (ja lopulta omalle linjalleen), kolmoselle tuodaan varikolta lisää kalustoa niin, että 7,5 min liikenne jatkuu sujuvasti. En näe tässä mitään ongelmaa.
 
Ilmeisesti suunnittelija on ajatellut niin, että kolmonen tarjoaa aamulla klo 5 - 6 tasavälisen (7,5 min) yhteyden Hervannan kampukselta Koskipuistoon. Joka toinen vaunu sitten jatkaa Pyynikintorille ja joka toinen Sorin aukiolle. Sorin vaunut siirtyvät siellä sitten omalle linjalleen 1. Siinä vaiheessa kun ykkösen kalusto on saatu liikkeelle (ja lopulta omalle linjalleen), kolmoselle tuodaan varikolta lisää kalustoa niin, että 7,5 min liikenne jatkuu sujuvasti. En näe tässä mitään ongelmaa.

En mäkään. Looginen ja fiksu ratkaisu, riippumatta siitä, mitä kaikkia mahdollisuuksia rataverkko tarjoaisi.

Sen sijaan sitä illan Kauppi–Pyynikintori–Hervanta -mallia en ihan yhtä hyvin ymmärrä.
 
En mäkään. Looginen ja fiksu ratkaisu, riippumatta siitä, mitä kaikkia mahdollisuuksia rataverkko tarjoaisi.

Sen sijaan sitä illan Kauppi–Pyynikintori–Hervanta -mallia en ihan yhtä hyvin ymmärrä.

Ei noilla "halliyhteyksillä" ole mitään käyttöä. Joten ihmetyttää miksi sellaisia tarjotaan, kun tekniikka Tampereella mahdollistaisi paljon tehokkaaman ratkaisun
 
- Etelä-Hervannan pysäkillä on myös etelän suuntaan pysäkkikatos. Olisikohan tuohon riittänyt ihan vaan tolppa?

No, katoksesta tuskin on haittaa, eikä se ole kovin iso kustannus, kun joka ta tapauksessa on rakennettu oikea laituri. Mutta kyllä siitä on ihan hyötyäkin, sillä Etelä-Hervanta on myös vaihtoasema, josta vaihdetaan muutamaan liityntäbussiin. (tai ainakin suunniteltiin näin, en ole tarkistanut viimeisimpiä versioita aikatauluista)

---------- Viestit yhdistetty klo 10:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:44 ----------

Mä en ihan yhdy tähän. Aamun ratkaisu on ihan järkevä, koska siinä saadaan ykkönen käyntiin ilman poikkeuksia ja ainoa poikeeavuus on se, että Hervannan hallista tulevat vaunut ajavat tosiaan Sorille. Mutta illan ratkaisu on minusta vähän outo. Siinä voitaisiin ajaa ykkösen vika sivu ihan normaalisti Sorille ja sitten palata sieltä halliin puhtaana hallivuorona, toki matkustajille avoimena ja kolmosen kilvin. (Tuon voisi jopa, halutessaan, tehdä niin, että illan Sorilta halliin ajavat vuorot eivät ota päättäriltä kyytiin, vaan eka kyytiinnousupysäkki on Koskipuisto.)

Onko tuossa sitten taustalla sellainen ajatus, että Hämeenkadun länsipäähän halutaan tarjota tiheämpää vuoroväliä myöhempään kuin mitä kolmosen omin vuoroin on mahdollista? Onko noi hallilähdöt tahdistettu kolmosen normaalien lähtöjen kanssa?

Itse hahmotan kuvion niin, että ykköstä ajavat ratikat eivät niinkään palaa illalla hallille, vaan siirtyvät ajamaan kolmosta ja vastaava määrä kolmosella liikennöiviä vaunuja taas siirretään hallille. Ykkösen liikennöintiaikahan on kuitenkin kolmosta pidempi. Samoin myös vuorovälin harventaminen illalla tapahtuu kolmosella myöhemmin. Tältä kannalta katsoen on tietenkin järkevää, että ratikka siirtyessään ykköseltä kolmoselle ajaa nimenomaan Pyynikintorille, mistä se luontevasti jatkaa ykkösenä. Ja näin myös keskustassa pysyy tasainen vuoroväli, kun oletettavasti vuorot on ajastettu niin, että yhden vaunun poistuessa Hervannassa kolmoselta varikolle, ykköseltä tuleva vaunu osuttautuu juuri sen jättämään aukkoon Sammonaukiolla. Voisin ajatella, että työvuorojärjestelyidenkin kannalta voi olla parempi, että ykkösellä aloittaneet kuljettajat jatkavat suoraan ajoja kolmosen linjalla illalla.

Jos vain kilvitys vain siihen taipuu, niin fiksua olisi tietenkin, että kilvissä linjanumero vaihtuu ykköseksi jo Sammonaukiolle tullessa, ja asiakkaalle vuoro näyttäytyy tavallisena kolmosen vaununa, vaikka teknisisesti ottaen tarvittaisiinkin tällainen siirtovuoro, jotta vuorolta toiselle vaihtaminen teknisissä järjestelmissä tapahtuisi aina päätepysäkeillä.
 
Takaisin
Ylös