Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,964
Tampereen ratikan ajankohtaissivulla kerrotaan, että 18. ratikka saapuu Tampereelle perjantaina 23.7.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
mutta miksi linjatunnukset 1 ja 3 ? tässä kyllä menee käyttäjät sekaisin kun määränpäät muuttuvat kellonajanmukaan.
Ainakin syksyn reittioppaassa Sorin aukiolle päätyvistä linjan 3 vuoroista käytetään linjatunnusta 3S
Joka tapauksessa on järkevää, että linjan 1 vaunujen siirtoajot ovat kaupallisia, eli matkustajat pääsevät niihin kyytiin.
Järkeväksi näen myös juuri tämän järjestelyn, jossa aamuisin vaunut ajavat suoraan Sorin aukiolle (linjalla 3S) käymättä Pyynikintorin kautta ja että vaunut lähtevät linjalle 1 oikealta päätepysäkiltään Sorin aukiolta. Sama peruste lienee sille, että vaunut palaavat illalla varikolle ajamalla Kaupin kampukselta Pyynikintorille, josta vaunut lähtevät linjalle 3 oikealta päätepysäkiltään. Matkustajan kannalta on helpompaa hahmottaa poikkeava päätepysäkki, kuin poikkeava lähtöpysäkki.
Mietin tässä, että Tampereen raitiolinjaston hallireitit olisi varmaan omankin topikkinsa arvoinen tuolla Raitiovaunut-puolella. Tämä kehittämishankkeiden topikki paisuu niin valtavan suureksi, ja nyt kun liikenne kuitenkin on alkanut, niin oikeastaan se arkipäiväinen pohdinta kuuluisi tuonne liikennemuotojen puolelle.
Täällä sitten voisi miettiä esimerkiksi sellaista kehittämiseen liittyvää asiaa, että kunnalisvaalien jälkeen tulevat uudet valtuustot saattavat suhtautua ratikkaan eri tavalla kuin aiemmin. Esim. Ylöjärvellä suurin puolue on nyt persut.
Ylöjärven kaupunginvaltuuston 51 paikkaa jakautuvat seuraavasti: Perussuomalaiset 13, Kokoomus 12, SDP 10, Vihreät 5, Keskusta 5, Vasemmistoliitto 3 ja Kristillisdemokraatit 3.
Puolue, osuus äänimäärästä ja valtuuston paikkamäärä (paikkamäärän muutos):
Perussuomalaiset 23,7 %, 13 paikkaa (+7)
Kansallinen Kokoomus 21,8 %, 12 paikkaa (-)
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 19,7 %, 10 paikkaa (-)
Vihreä liitto 10,8 %, 5 paikkaa (-3)
Suomen Keskusta 9,6 %, 5 paikkaa (-2)
Vasemmistoliitto 6,5 %, 3 paikkaa (-2)
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) 5,8 %, 3 paikkaa (-)
Te, jotka paikallisia asioita paremmin tunnette, mahtaako tällä persujen vaalivoitolla olla vaikutusta ratikkahankkeeseen? Kok+dem+vihr muodostavat kyllä enemmistön, mutta mitenkäs kokoomus suhtautuu?
Persut eivät ole yhteensopivia kenenkään kanssa, joten taitaa käydä kuten Tampereella että jäävät rannalle ruikuttamaan.
Minulla ei ole oikein pätevää vastausta tuon järjestelyn motiiveihin, mutta totean kuitenkin sen, että arkiaamuisin (aiheen aloitusviestin kuvakaappaukset koskivat arkipäiviä) ykkösen liikenne käynnistyy samantien tiheällä 7,5 minuutin vuorovälillä. Illalla liikenne vähenee eri tavoin, eli klo 20 paikkeilla ykköseltä poistuu ensin kaksi vaunua ja parisen tuntia myöhemmin loput kolme vaunua. Kaikki poistuvat ykköseltä saman kaavan mukaan eli ajetaan Sorin aukion asemesta Pyynikintorille. Ja sieltä vaunut sitten jatkavat kolmosena Hervantajärvelle saakka. Pyynikintorin suuntaan ajettaessa reittioppaan tämänhetkisten tietojen mukaan vaunut eivät aja tasavälein kolmosen suhteen, eivät ainakaan siinä tilanteessa kun ykkösen kaksi aikaisimmin poistuvaa vuoroa ajavat Pyynikintorille. Sitten kun ne ykköseltä kolmoselle siirtyneet vaunut palaavat Hervantajärvelle, vuorovälien suhteen esiintyy mielenkiintoisia piirteitä. Klo 20 - 21 paikkeille arki-iltaisin vuoroväli pysyy tasaisena 7,5 min. Se taas saadaan aikaan siten, että Hervantajärveltä Pyynikintorille linja 3 Harvenee hieman epäjohdonmukaisella tavalla. Klo 19.53 - 21.00 on periatteessa 7,5 min vuoroväli, mutta kuitenkaan ei ole. Lähtöjä 20.00 ja 20.15 ei olekaan. Ilmeisesti tällä järjestelyllä suunta Pyynikintori - Hervantajärvi pidetään tasavälisenä. RAITIOn Taulut-palstan toimittaja voinee selittää tätä tarkemmin sitten, kun sen aika tulee :lol:
En jaksa enkä ehdi tutkia tuota ykkösen lopettamista samalla tarkkuudella, mutta karkea näppituntuma on, että siinä vaiheessa kolmonen todellakin tihentyy uudelleen hetkeksi 7,5 minuutin vuoroväleille, vaikka se ehti jo hetken olla 15 minuutin liikennettä. Ykkösen vaunuja ujutetaan kolmosen kokopäiväkaluston sekaan klo 22 ja 23 (22.17 - 22.47) välisenä aikana suunnassa Pyynikintori - Hervantajärvi.
Tämän olisi voinut hoitaa nykyaikaisesti pikaraitiomaisesti itsenänäisyydenkadun vaihteessa ilman matkustajia.
Tuollaiset kesken matkaa käännöt on aikamoisen hitaita juttuja, eli jos siellä samaan aikaan pitäisi ajaa kolmosen vaunuja jo linjalla, niin en lähtisi tuohon. Turhan häiriöherkkää.
Ilmeisesti suunnittelija on ajatellut niin, että kolmonen tarjoaa aamulla klo 5 - 6 tasavälisen (7,5 min) yhteyden Hervannan kampukselta Koskipuistoon. Joka toinen vaunu sitten jatkaa Pyynikintorille ja joka toinen Sorin aukiolle. Sorin vaunut siirtyvät siellä sitten omalle linjalleen 1. Siinä vaiheessa kun ykkösen kalusto on saatu liikkeelle (ja lopulta omalle linjalleen), kolmoselle tuodaan varikolta lisää kalustoa niin, että 7,5 min liikenne jatkuu sujuvasti. En näe tässä mitään ongelmaa.
En mäkään. Looginen ja fiksu ratkaisu, riippumatta siitä, mitä kaikkia mahdollisuuksia rataverkko tarjoaisi.
Sen sijaan sitä illan Kauppi–Pyynikintori–Hervanta -mallia en ihan yhtä hyvin ymmärrä.
- Etelä-Hervannan pysäkillä on myös etelän suuntaan pysäkkikatos. Olisikohan tuohon riittänyt ihan vaan tolppa?
Mä en ihan yhdy tähän. Aamun ratkaisu on ihan järkevä, koska siinä saadaan ykkönen käyntiin ilman poikkeuksia ja ainoa poikeeavuus on se, että Hervannan hallista tulevat vaunut ajavat tosiaan Sorille. Mutta illan ratkaisu on minusta vähän outo. Siinä voitaisiin ajaa ykkösen vika sivu ihan normaalisti Sorille ja sitten palata sieltä halliin puhtaana hallivuorona, toki matkustajille avoimena ja kolmosen kilvin. (Tuon voisi jopa, halutessaan, tehdä niin, että illan Sorilta halliin ajavat vuorot eivät ota päättäriltä kyytiin, vaan eka kyytiinnousupysäkki on Koskipuisto.)
Onko tuossa sitten taustalla sellainen ajatus, että Hämeenkadun länsipäähän halutaan tarjota tiheämpää vuoroväliä myöhempään kuin mitä kolmosen omin vuoroin on mahdollista? Onko noi hallilähdöt tahdistettu kolmosen normaalien lähtöjen kanssa?