Tampereen pikaratikkahanke

Ykkösen liikennöintiaikahan on kuitenkin kolmosta pidempi. Samoin myös vuorovälin harventaminen illalla tapahtuu kolmosella myöhemmin. Tältä kannalta katsoen on tietenkin järkevää, että ratikka siirtyessään ykköseltä kolmoselle ajaa nimenomaan Pyynikintorille, mistä se luontevasti jatkaa ykkösenä.

Kolmonenhan liikennöi ykköstä laajemmilla liikennöintiajoilla ja Pyynikintorilta jatkettaneen kolmosena, ei ykkösenä. Vai kuinka?
 
No, katoksesta tuskin on haittaa, eikä se ole kovin iso kustannus, kun joka ta tapauksessa on rakennettu oikea laituri. Mutta kyllä siitä on ihan hyötyäkin, sillä Etelä-Hervanta on myös vaihtoasema, josta vaihdetaan muutamaan liityntäbussiin. (tai ainakin suunniteltiin näin, en ole tarkistanut viimeisimpiä versioita aikatauluista)

Etelä-Hervannan ratikkapysäkin läheisyydessä on Arkkitehdinkadun bussipysäkki linjalle 5. Matkustajista moni siirtynee bussipysäkin katoksen alle odottelemaan, mutta pidän itsekin silti järkevänä sitä, että kaikilla linjalla olevilla pysäkeillä on katos – Olkoonkin sitten pieni ja ennen päätepysäkkiä oleva pysäkki. Se viestii osaltaan ratikkajärjestelmän yhdenmukaisuudesta ja laatutasosta. Mainosrahoitteisiahan nuo katokset joka tapauksessa ovat.


Itse hahmotan kuvion niin, että ykköstä ajavat ratikat eivät niinkään palaa illalla hallille, vaan siirtyvät ajamaan kolmosta ja vastaava määrä kolmosella liikennöiviä vaunuja taas siirretään hallille.

Juuri näin hahmotan itsekin.

Ykkösen liikennöintiaikahan on kuitenkin kolmosta pidempi.

Tarkoitat kolmosen liikennöintiaikaa.

Tältä kannalta katsoen on tietenkin järkevää, että ratikka siirtyessään ykköseltä kolmoselle ajaa nimenomaan Pyynikintorille, mistä se luontevasti jatkaa ykkösenä.

Tarkoitat että jatkaa kolmosena.
 
Etelä-Hervannan ratikkapysäkin läheisyydessä on Arkkitehdinkadun bussipysäkki linjalle 5. Matkustajista moni siirtynee bussipysäkin katoksen alle odottelemaan, mutta pidän itsekin silti järkevänä sitä, että kaikilla linjalla olevilla pysäkeillä on katos – Olkoonkin sitten pieni ja ennen päätepysäkkiä oleva pysäkki. Se viestii osaltaan ratikkajärjestelmän yhdenmukaisuudesta ja laatutasosta. Mainosrahoitteisiahan nuo katokset joka tapauksessa ovat.
Tosin niin päin matkustettaessa, että tullaan Vuoreksen suunnasta ja on aikomus päästä Hervantajärvelle, voi olla hyvinkin näppärää jäädä bussista 5 pois Arkkitehdinkadulla, ja sitten siirrytään Etelä-Hervannan etelän suunnan ratikkalaiturille, vaikka sitten sen pikkuisen katoksen alle jos sääolosuhteet sitä perustelevat. Näitä matkustajia on varmaan kaiken kaikkiaan marginaalinen joukko, mutta tarjotaanpahan nyt sitten yhdenmukaista palvelutasoa heillekin. :) Toki 5:sesta voi vaihtaa ratikkaan muuallakin Hervannassa, mutta jos jostain syystä tuonne Makkarajärvenkadun suunnalle on asiaa, vaihto onnistuu Tohtorinpuiston kulmallakin. Hervantajärvelle on nousemassa reippaan kokoinen asutusalue, ja sen suunnan asukkaiden matkojen toinen pää ei automaattisesti ole ratikkareittien lähdeisyydessä.
 
Tosin niin päin matkustettaessa, että tullaan Vuoreksen suunnasta ja on aikomus päästä Hervantajärvelle, voi olla hyvinkin näppärää jäädä bussista 5 pois Arkkitehdinkadulla, ja sitten siirrytään Etelä-Hervannan etelän suunnan ratikkalaiturille, vaikka sitten sen pikkuisen katoksen alle jos sääolosuhteet sitä perustelevat. Näitä matkustajia on varmaan kaiken kaikkiaan marginaalinen joukko, mutta tarjotaanpahan nyt sitten yhdenmukaista palvelutasoa heillekin. :) Toki 5:sesta voi vaihtaa ratikkaan muuallakin Hervannassa, mutta jos jostain syystä tuonne Makkarajärvenkadun suunnalle on asiaa, vaihto onnistuu Tohtorinpuiston kulmallakin. Hervantajärvelle on nousemassa reippaan kokoinen asutusalue, ja sen suunnan asukkaiden matkojen toinen pää ei automaattisesti ole ratikkareittien lähdeisyydessä.

Taitaa olla opiskelija parempi vaihtopiste, ja Hervantajärvestä tulee oikea kunnon nukkumalähiö, jossa käydään joko Hervannassa tai keskustassa töissä. Joten etelä-hervannan pysäkillä ei ole vaihtotarpeita.
 
Taitaa olla opiskelija parempi vaihtopiste, ja Hervantajärvestä tulee oikea kunnon nukkumalähiö, jossa käydään joko Hervannassa tai keskustassa töissä. Joten etelä-hervannan pysäkillä ei ole vaihtotarpeita.
Tässä aihepiirissä on paljon yksittäisiä juttuja, joihin liittyy omia mielipiteitä.

Itse olen pitkän linjan joukkoliikennekäyttäjä, ja luultavasti kokeilisin molempia paikkoja vaihtopaikkana, jos säännöllinen matkustaminen todellakin tapahtuisi Hervantajärven ja vaikkapa Lahdesjärven välillä. Vaihtaisin alkuun vuorotellen liikennevälinettä Opiskelijassa ja Etelä-Hervannassa. Opiskelijassa siirtymä välineestä toiseen sujuu helpommin. Mutta toisaalta Opiskelijan edellyttämä mutka voi pidentää matka-aikaa jonkin verran, Hervannan pohjoisemmissa osissa käynti on periaatteessa ihan turhaa. Jos tämän mutkan kiertäminen ei aiheuta sitä, että jatkoyhteyden ensimmäinen mahdollinen liikenneväline pääsee karkaaman alta, niin sitten varmaan on järkevää tehdä se mutka Opiskelijaan asti. Nämä ovat mielipideasioita, ja jokainen kokee asiat omalla tavallaan. Toinen vaihtaa mieluummin pohjoisempana, toinen jo Etelä-Hervannassa. Minä vakiinnuttaisin matkustuskäytäntöni vasta sitten, kun on kertynyt omakohtaisia kokemuksia riittävä määrä. Yleensä sitä valitsee jossain vaiheessa oikeasti toimivimman, jollei muulle ole jotain erityisen painavaa syytä.

Itse hahmotan kuvion niin, että ykköstä ajavat ratikat eivät niinkään palaa illalla hallille, vaan siirtyvät ajamaan kolmosta ja vastaava määrä kolmosella liikennöiviä vaunuja taas siirretään hallille.
Asia näyttäisi tämän hetken reittiopas-/aikataulutietojen valossa nimenomaan tältä. Ilmeisesti linjan 1 viidestä lopettavasta vaunusta ainakin kolme jäisi linjalle 3 vähintään joksikin aikaa. Parin vaunun kohdalla voi mennä niin, että ne ajavat kolmosena vain yhden sivun Pyynikintorilta Hervantajärvelle. Muut kolme sitten jäisivät kolmoselle samalla kun kolmosen "kokopäiväkalustoa" alkaa siirtyä varikolle.

Linja 1 harvenee vain kerran, eli klo 20 paikkeilla vuoroväli pitenee 7,5 minuutista varttituntiin. Linja 3 harvenee kahteen otteeseen, ensin vuoroväli pitenee 7,5 minuutista varttituntiin, ja sitten se harvenee ennen puolta yötä puoleen tuntiin. 30 minuutin liikenteessä on ajossa ilmeisesti enää kolme vaunua. Niistä kolmesta voi peräti kaksi olla alkujaan ykkösen vaunuja, riippuu vähän siitä, mitä kolmosen vaunuja klo 22 jälkeen siirtyy varikolle. Perjantaisin ja lauantaisin yöliikenne jatkuu varhaisaamun tunneille saakka. Siinä kertyy joillekin vaunuille ihan mukavasti suoritetta siltä erää.
 
Mietin tässä, että Tampereen raitiolinjaston hallireitit olisi varmaan omankin topikkinsa arvoinen tuolla Raitiovaunut-puolella. Tämä kehittämishankkeiden topikki paisuu niin valtavan suureksi, ja nyt kun liikenne kuitenkin on alkanut, niin oikeastaan se arkipäiväinen pohdinta kuuluisi tuonne liikennemuotojen puolelle.

Täällä sitten voisi miettiä esimerkiksi sellaista kehittämiseen liittyvää asiaa, että kunnalisvaalien jälkeen tulevat uudet valtuustot saattavat suhtautua ratikkaan eri tavalla kuin aiemmin. Esim. Ylöjärvellä suurin puolue on nyt persut.

Ylöjärven kaupunginvaltuuston 51 paikkaa jakautuvat seuraavasti: Perussuomalaiset 13, Kokoomus 12, SDP 10, Vihreät 5, Keskusta 5, Vasemmistoliitto 3 ja Kristillisdemokraatit 3.

Puolue, osuus äänimäärästä ja valtuuston paikkamäärä (paikkamäärän muutos):

Perussuomalaiset 23,7 %, 13 paikkaa (+7)
Kansallinen Kokoomus 21,8 %, 12 paikkaa (-)
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 19,7 %, 10 paikkaa (-)
Vihreä liitto 10,8 %, 5 paikkaa (-3)
Suomen Keskusta 9,6 %, 5 paikkaa (-2)
Vasemmistoliitto 6,5 %, 3 paikkaa (-2)
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) 5,8 %, 3 paikkaa (-)

Te, jotka paikallisia asioita paremmin tunnette, mahtaako tällä persujen vaalivoitolla olla vaikutusta ratikkahankkeeseen? Kok+dem+vihr muodostavat kyllä enemmistön, mutta mitenkäs kokoomus suhtautuu?

Ylöjärven valtuusto on jo valinnut ratikan, ei persuilla ole enemmistöä kumoamaan päätöstä varsinkin kun se lukee MAL-sopimuksessa että Ylöjärvi tukeutuu ratikkaan.
 
Ylöjärven valtuusto on jo valinnut ratikan, ei persuilla ole enemmistöä kumoamaan päätöstä varsinkin kun se lukee MAL-sopimuksessa että Ylöjärvi tukeutuu ratikkaan.

Mäkin haluaisin ajatella näin, mutta tosiasia on, ettei noilla MAL-sopimuksilla juuri painoarvoa ole, jos uusi valtuusto ei tahdo tehdä, kuten edeltäjänsä. Onko siellä vielä edes hankesuunnittelu käynnissä? Pitääkö sen käynnistämisestä tehdä valtuustossa erikseen päätös? Ainakin varsinainen hankepäätös on sitten aikanaan tehtävä, ja jos aikataulu pitää, niin hankepäätöksen kaiketi tekee nykyinen valtuusto.

En tunne Ylöjärven paikallispolitiikkaa lainkaan, mutta arvaan, että ps vastustaa, dem/vihr/vas kannattaa ja käytännössä sitten kok päättää, miten asia lopulta tehdään. Eli mielenkiintoista tässä olisi nyt saada kuulla, mitä Ylöjärven kokoomus ratikasta ajattelee.

Kun tuo MAL hyväksyttiin Ylöjärvellä ja ratikasta sitä kautta tehtiin periaatteellinen päätös, niin miten valtuuston äänet silloin jakautuivat? Jos kok kannatti, niin sittenhän asia on sillä selvä.
 
Mäkin haluaisin ajatella näin, mutta tosiasia on, ettei noilla MAL-sopimuksilla juuri painoarvoa ole, jos uusi valtuusto ei tahdo tehdä, kuten edeltäjänsä. Onko siellä vielä edes hankesuunnittelu käynnissä? Pitääkö sen käynnistämisestä tehdä valtuustossa erikseen päätös? Ainakin varsinainen hankepäätös on sitten aikanaan tehtävä, ja jos aikataulu pitää, niin hankepäätöksen kaiketi tekee nykyinen valtuusto.

En tunne Ylöjärven paikallispolitiikkaa lainkaan, mutta arvaan, että ps vastustaa, dem/vihr/vas kannattaa ja käytännössä sitten kok päättää, miten asia lopulta tehdään. Eli mielenkiintoista tässä olisi nyt saada kuulla, mitä Ylöjärven kokoomus ratikasta ajattelee.

Kun tuo MAL hyväksyttiin Ylöjärvellä ja ratikasta sitä kautta tehtiin periaatteellinen päätös, niin miten valtuuston äänet silloin jakautuivat? Jos kok kannatti, niin sittenhän asia on sillä selvä.

Tampereen kaupunkiseudulla MAL-sopimuksilla (aiemmin aiesopimuksia) on tärkeä painotus ja ne sitovat myös seuraavia valtuustoja. MAL on syntynyt täällä, ja levinnyt sitten muuallekin Suomeen.

Ylöjärven valtuusto teki erikseen päätöksen valinnasta lähijunan/ratikan välillä ennen MAL-sopimuksen nro 4 vuosiksi 2020-2023 hyväksymistä. https://tampereenseutu.fi/tulevaisuus/mal-sopimus/

Ratikan osalta tulee vielä ennen rakentamispäätöksiä 2027 valtuuston tehtäväksi erilaisten suunnitelmien teettämisen selvittämiset.
 
Lapsille nimet ?

"Millä nimillä Tampereen raitiovaunut tunnetaan jatkossa? Yleisö saa äänestää nimet kahdelletoista Ratikalle. Raitiovaunut erottaa toisistaan tällä hetkellä sarjanumeroiden perusteella. Sarjanumerot ovat muotoa TRO01. TRO lyhenne tulee vaunut omistavan Tampereen Raitiotie Oy:n mukaan."

https://www.tampereenratikka.fi/vis...aa-aanesta-tampereen-ratikan-vaunuille-nimet/

Täytyy sanoa, että mä en tykkää tällaisesta. Laivoilla on nimet. Ei ratikoilla. Tallinnassakin ne on nimenneet ratikoita, mun mielestä se on tarpeetonta ja vain hassua. Mutta olenkin tylsä.

Näkyy olevan ratikkapäivä 8.8. sitten peruttu. Tai "siirretty verkkoon".
 
Täytyy sanoa, että mä en tykkää tällaisesta. Laivoilla on nimet. Ei ratikoilla. Tallinnassakin ne on nimenneet ratikoita, mun mielestä se on tarpeetonta ja vain hassua.

Mä näen tämän niin, että tämä vaunujen nimeäminen vahvistaa brändiä. (Vähän, mutta kuitenkin.) Erisnimet vaunujen kyljessä saavat aikaan spontaaneja keskusteluja vaunuista. Kaikki tämä varmasti todennäköisemmin lisää ratikan suosiota ja matkustajamääriä kuin laskee niitä. Vaikka pienestä asiasta toki on kyse.
 
Kaikki tämä varmasti todennäköisemmin lisää ratikan suosiota ja matkustajamääriä kuin laskee niitä.

No jep, ei ne nimet sentään laske matkustajamääriä. Noinhan se varmaan on, että niillä haetaan positiivsta pr:ää ja joidenkin kohdalla se toteutuu, loput eivät välitä. En minäkään kokonaisuutena suhtaudu negatiivisemmin Tampereen ratikkaan siksi, että joku on keksinyt, että vaunuille annetaan nimet :)
 
Reaaliaikaisen kartan mukaan TRO18 aloittaa liikennöinnin kolmosella tänään 2.8. klo 7:00 Hervantajärveltä. Se on siis ensimmäinen minkäänlainen noteeraukseni TRO18:sta tuotannon puolella.
 
Takaisin
Ylös