Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,012
Onko artikkeli tarkoitettu ikään kuin tietosanakirjatasoiseksi tiedekirjoitukseksi? Jos on, niin tapa esittää raideleveys vain muodossa 1,4 m on perin erikoinen, suorastaan asiaton. Joissakin julkaisuissa keskitytään ideologioihin. Tehokas keino ärsyttää raideliikenneväkeä tai liikennejärjestelmistä kiinnostuneita varmasti on esittää tämän tyyppisiä numerotietoja rikkoen räikeästi vakiintuneita tapoja. Tämä yhdistettynä otsikossa esiintyvään verkon pituuslukemaan hyvin tarkkana arvona omalla tavallaan vahvistaa tätä asetelmaa.Tänään perjantaina ilmestyvässä Suomen Kuvalehdessä on monen sivun juttu Tampereen ratikasta. Siinä kerrotaan raideleveyden olevan 1,4 m. Tällainen pyöristys on täysin perusteeton ja osoittaa kirjoittajan olevan täysin asiaan perehtymätön ja täysin välinpitämätön asiallisen tiedon välittämisestä. Kaiken huipuksi jutun otsikko on "15,65 kilometriä".
Suomessa on tällä hetkellä käytössä kaksi eri ratikan raideleveyttä, Helsinki 1000 mm ja Tampere 1435 mm. Maallikolle on sinänsä samantekevää, vaikka ne ilmoitettaisiin 1 m ja 1,4 m. Mielestäni tällainen esittämistapa ei kuitenkaan ole millään tavoin asiallista, ei edes ideologisessa jutussa provosointitarkoituksessakaan. Mutta, tuon esittämistavan yksi päämäärä on selvästi toteutunut, kyseinen lehti herätti toivomansa huomion, ja joku voi innostua hankkimaan sen palveluita tämänkin herätteen (maininta jlf.fi:ssä) seurauksena. Minun osaltani kävi tällä kerralla vähän päin vastoin, tuon nimiselle julkaisulle ei välttämättä liikene aikaa enää entisenkään vähän vertaa.