Muistat oikein. Kakkososa jaettiin osiin 2A/2B juuri siksi, että Näsisaaren kaava ei ole vielä korkeimman hallinto-oikeuskäsittelyn vuoksi saanut lainvoimaa. Kyseisessä kohdassa rata kulkisi siis Näsijärveen rakennettavaa täyttösaarta pitkin. Saaren rakentamisen mahdollistava, uudelta keskuspuhdistamotyömaalta saatu kivilouhe odottaa siirtämistään järveen vieressä Hiedanrannassa. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä odotetaan vielä syksyn aikana.
Osan 2B muu osuus on jo saanut lainvoiman, joten periaatteellista estettä tämän osuuden rakentamiselle ei ole. Kaupunginhallitus kuitenkin linjasi 19.10.2020, että osa 2B tuodaan uudelleen päätöksentekoon, mikäli Näsisaaren täyttölupaa ei korkeimmalta hallinto-oikeudelta heltiä. Siksi odotellaan vielä. Tässä tapauksessa Näsisaaren sijaan olisi tehtävä uusi reittilinjaus Hiedanrantaan. Oletettavasti muu reittiosuus pysyisi Hiedanrannasta eteenpäin silti entisellään.
Osan 2B varsinaiset rakennustyöt eivät vielä ala, vaan painopenkereellä vasta valmistellaan rakentamista. Osalla 1 käytettiin painopengertä maa-aineksen tiivistämiseen ratapohjalle sopivaksi Hervannan valtaväylän varrella Vuohenojan kohdalla myös ennen varsinaista rakentamispäätöstä vuonna 2016. Painopenkereen on ehdittävä vaikuttaa vähintään vuoden, joten siksi tämä vaihe tehdään etukenossa. Mikäli rakentamispäätöstä ei jostain syystä irtoaisi, mitään vahinkoa ei painopenkereen vuoksi ole kuitenkaan syntynyt.