Tampereen pikaratikkahanke

Tampereella on PR hyvin hallussa. Eilen oli "avajaiset", tänään sitten heti jatkuvuutta eli ekat kakkososan kiskot. Hyvä!
PR ja propaganda kieltämättä ovat hyvin hoidettu niin tilaajayksiköltä kuin raitioliikenneyhtiöltäkin. Mutta siihen se sitten tuntuu kaikessa surkuhupaisuudessaan jäävän.
 
Tosin nykyisillä aikatauluilla tuo Sammonaukiolla vaihtaminen "Kalevasta Kalevaan" ei oikein onnistu luontevasti. Toisen haaran vaunu karkaa takavalot näkyen alta pois juuri ennen toisen saapumista.

Toiseen suuntaan mentäessä odotusaikaa on vain 3 minuuttia. Kun ykkönen ja kolmonen pitää porrastaa keskenään, niin kovin vähän jää vaihtoehtoja muokata aikatauluja ilman, että kääntöaikoja päätteillä tarvitsee pidentää, jolloin kalustoyksiköitäkin tarvittaisiin lisää.
 
Sammonaukion keskilaituripysäkillä odottajia.

Aamulehden mukaan maanantaina ratikalla matkusti jo 20 000 matkustajaa eikä siinä ollut vielä koululaisia. Moni koululainen tosin oli harjoittelemassa ratikan käyttöä

20210809_151751.jpg

---------- Viestit yhdistetty klo 04:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:43 ----------

Tosin nykyisillä aikatauluilla tuo Sammonaukiolla vaihtaminen "Kalevasta Kalevaan" ei oikein onnistu luontevasti. Toisen haaran vaunu karkaa takavalot näkyen alta pois juuri ennen toisen saapumista. Luulin ensin, että kysymys oli yksittäisestä myöhässä kulkemisen seurauksesta, mutta sama toistui joka kerta kun siitä ratikalla eilen menin. Tämä siis arkena 7,5 min liikenteessä. Aikatauluja tarkistamalla tuosta saisi todella hyvän vaihtopaikan - sellaiseksihan se on infraratkaisuineen suunniteltu jo alusta pitäen.

Sammonaukio ei ole Nyssen mukaan vaihtopysäkki. Eihän raitiovaunusta ny voi vaihtaa ratikkaan, pitää olla pyhä bussi toisena.

---------- Viestit yhdistetty klo 04:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:45 ----------

PR ja propaganda kieltämättä ovat hyvin hoidettu niin tilaajayksiköltä kuin raitioliikenneyhtiöltäkin. Mutta siihen se sitten tuntuu kaikessa surkuhupaisuudessaan jäävän.

ja bussikuskit heittelelivät kapuloita rattaisiin ?
 
Ilmeisesti on niin, että Teiskontieltä Sammonkadun suuntaan vaihdettaessa yhteys Sammonaukiolla toimii jokseenkin luotettavasti. Vaihtoaikaa jää 3 minuuttia kuten Razer mainitsi. Hervannan haaralta Taysin suuntaan vaihdettaessa suunnitellut aikataulut ovat niin kireitä (vaihtamista ajatellen), että ykkönen ehtii aika ajoin karata alta. Liikenteen aloituspäivä oli tietenkin oma juttunsa, alkukankeutta esiintyi varmasti monessakin kohtaa. Itse satuin toistuvasti paikan päälle niin, että ykkönen oli jo Teiskontiellä kolmosen vasta lähestyessä Sammonaukiota Hervannan suunnasta.
 
Ilmeisesti on niin, että Teiskontieltä Sammonkadun suuntaan vaihdettaessa yhteys Sammonaukiolla toimii jokseenkin luotettavasti. Vaihtoaikaa jää 3 minuuttia kuten Razer mainitsi. Hervannan haaralta Taysin suuntaan vaihdettaessa suunnitellut aikataulut ovat niin kireitä (vaihtamista ajatellen), että ykkönen ehtii aika ajoin karata alta. Liikenteen aloituspäivä oli tietenkin oma juttunsa, alkukankeutta esiintyi varmasti monessakin kohtaa. Itse satuin toistuvasti paikan päälle niin, että ykkönen oli jo Teiskontiellä kolmosen vasta lähestyessä Sammonaukiota Hervannan suunnasta.

ei ole tavoiteltu vaihtotapahtumaa, se on vain sattunut. Odotusaika kuitenkin on vain muutama minuutti.

---------- Viestit yhdistetty klo 05:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:09 ----------

Ekat kiskot Sepänkadulla

https://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet/raitiotien-lansiosan-ensimmaiset-kiskot-sepankadulle/

https://www.facebook.com/treratikka/photos/pcb.4262143360545261/4262140710545526236644763_4262140720545525_8635036473343229777_n.jpg
 
Rakennustyöt osalla 2B eli Hiedanrannassa alkavat

"Raitiotieallianssi rakentaa Hiedanrannan Sellupuistoon painopenkereen kiviaineksesta. Töiden vuoksi Sellupuiston alueella on liikennejärjestelyjä, jotka vaikuttavat alueen jalankulkuun ja pyöräilyyn.

Painopenger sijoittuu Sellupuistoon ja ulottuu myös puiston eteläpuolelle. Töiden vuoksi jalankulku- ja pyöräilyreitit alueella on järjestelty uudelleen. "

https://raitiotieallianssi.fi/tiedo...nnejarjestelyja-koululaisten-reitit-alueella/
 
Virkistä muistiani. Eikö tässä ollut niin, että kakkososa jaettiin kahtia siksi, että joku kaavamuutos tai muu oli kesken, eikä ollut lopullista varmuutta siitä, voidaanko 2B rakentaa. Onko tämä varmuus nyt saatu? Ja jos on, niin onko enää perusteltua jakaa hanketta kahteen pätkään A/B?
 
Virkistä muistiani. Eikö tässä ollut niin, että kakkososa jaettiin kahtia siksi, että joku kaavamuutos tai muu oli kesken, eikä ollut lopullista varmuutta siitä, voidaanko 2B rakentaa. Onko tämä varmuus nyt saatu? Ja jos on, niin onko enää perusteltua jakaa hanketta kahteen pätkään A/B?

Muistat oikein. Kakkososa jaettiin osiin 2A/2B juuri siksi, että Näsisaaren kaava ei ole vielä korkeimman hallinto-oikeuskäsittelyn vuoksi saanut lainvoimaa. Kyseisessä kohdassa rata kulkisi siis Näsijärveen rakennettavaa täyttösaarta pitkin. Saaren rakentamisen mahdollistava, uudelta keskuspuhdistamotyömaalta saatu kivilouhe odottaa siirtämistään järveen vieressä Hiedanrannassa. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä odotetaan vielä syksyn aikana.

Osan 2B muu osuus on jo saanut lainvoiman, joten periaatteellista estettä tämän osuuden rakentamiselle ei ole. Kaupunginhallitus kuitenkin linjasi 19.10.2020, että osa 2B tuodaan uudelleen päätöksentekoon, mikäli Näsisaaren täyttölupaa ei korkeimmalta hallinto-oikeudelta heltiä. Siksi odotellaan vielä. Tässä tapauksessa Näsisaaren sijaan olisi tehtävä uusi reittilinjaus Hiedanrantaan. Oletettavasti muu reittiosuus pysyisi Hiedanrannasta eteenpäin silti entisellään.

Osan 2B varsinaiset rakennustyöt eivät vielä ala, vaan painopenkereellä vasta valmistellaan rakentamista. Osalla 1 käytettiin painopengertä maa-aineksen tiivistämiseen ratapohjalle sopivaksi Hervannan valtaväylän varrella Vuohenojan kohdalla myös ennen varsinaista rakentamispäätöstä vuonna 2016. Painopenkereen on ehdittävä vaikuttaa vähintään vuoden, joten siksi tämä vaihe tehdään etukenossa. Mikäli rakentamispäätöstä ei jostain syystä irtoaisi, mitään vahinkoa ei painopenkereen vuoksi ole kuitenkaan syntynyt.
 
Muistat oikein. Kakkososa jaettiin osiin 2A/2B juuri siksi, että Näsisaaren kaava ei ole vielä korkeimman hallinto-oikeuskäsittelyn vuoksi saanut lainvoimaa. Kyseisessä kohdassa rata kulkisi siis Näsijärveen rakennettavaa täyttösaarta pitkin. Saaren rakentamisen mahdollistava, uudelta keskuspuhdistamotyömaalta saatu kivilouhe odottaa siirtämistään järveen vieressä Hiedanrannassa. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä odotetaan vielä syksyn aikana.

Osan 2B muu osuus on jo saanut lainvoiman, joten periaatteellista estettä tämän osuuden rakentamiselle ei ole. Kaupunginhallitus kuitenkin linjasi 19.10.2020, että osa 2B tuodaan uudelleen päätöksentekoon, mikäli Näsisaaren täyttölupaa ei korkeimmalta hallinto-oikeudelta heltiä. Siksi odotellaan vielä. Tässä tapauksessa Näsisaaren sijaan olisi tehtävä uusi reittilinjaus Hiedanrantaan. Oletettavasti muu reittiosuus pysyisi Hiedanrannasta eteenpäin silti entisellään.

Osan 2B varsinaiset rakennustyöt eivät vielä ala, vaan painopenkereellä vasta valmistellaan rakentamista. Osalla 1 käytettiin painopengertä maa-aineksen tiivistämiseen ratapohjalle sopivaksi Hervannan valtaväylän varrella Vuohenojan kohdalla myös ennen varsinaista rakentamispäätöstä vuonna 2016. Painopenkereen on ehdittävä vaikuttaa vähintään vuoden, joten siksi tämä vaihe tehdään etukenossa. Mikäli rakentamispäätöstä ei jostain syystä irtoaisi, mitään vahinkoa ei painopenkereen vuoksi ole kuitenkaan syntynyt.

ei Näsinsaaren kaava ole ongelma, vaan Näsijärven täyttölupa minkä AVI myönsi, ja josta on valitettu Vaasan Hallinto-oikeuteen ja sen kieltävästä päätöksestä taas Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jossa käsittely on vielä kesken. Tässä tulee vaan kiire, jos Lentävänniemeen pitäisi päästä jo 2024 joten 2B hommat alkavat myös pikkuhiljaa lukuunottamatta Näsinsaaren kohtaa.
 
ei Näsinsaaren kaava ole ongelma, vaan Näsijärven täyttölupa minkä AVI myönsi, ja josta on valitettu Vaasan Hallinto-oikeuteen ja sen kieltävästä päätöksestä taas Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jossa käsittely on vielä kesken. Tässä tulee vaan kiire, jos Lentävänniemeen pitäisi päästä jo 2024 joten 2B hommat alkavat myös pikkuhiljaa lukuunottamatta Näsinsaaren kohtaa.

Tämä oli hyvä tarkennus. Järvikaupungin raitiotiekaava on tosiaan saanut lainvoiman 4.8.2020. Täyttölupa on se, joka on käsittelyssä korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Kaupunki on aiemmin arvioinut, että rakentamistöihin päästään oikeuskäsittelyn jälkeen vuonna 2022 ja tämän pitäisi riittää siihen, että rata saadaan valmiiksi vuonna 2024, viimeistään vuonna 2025.

Osion 2B hommat eivät ala ennen kuin korkeimman hallinto-oikeuden päätös vesiluvan lainvoimaisuudesta on saatu. Tarkalleen ottaen kaupunginvaltuusto on siis 19.10.2020 tehnyt rakentamispäätöksen sekä osioista 2A että 2B, mutta valtuuston päätökseen kirjattiin 2B:n osalta sanatarkkaan näin:

"Toteutusosa 2B Santalahti - Lentävänniemi on tilattavissa, kun Hiedanrannan järvitäytön vesilupa on lainvoimainen.

Osan 2B Santalahti - Lentävänniemi investointipäätös tuodaan kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle uudelleen päätettäväksi, mikäli Hiedanrannan järvitäyttöön tulee olennaisia muutoksia."
 
Pirkkala järjestää asukastilaisuuden Partolan osayleiskaavasta, jossa on mukana tietenkin ratikka.

Suunnitemissa ratikka on mennyt Prisman parkkipaikan läpi, josta syystä Pirkanmaan Osuuskauppa ei tykännyt siitä.

https://www.pirkkala.fi/teams-yleisotilaisuus-partolan-osayleiskaavasta

Syksyllä on tarkoitus alkaa hankesuunnitelmat uusista raitio-osuuksista Sori-Partola-Suukka sekä Tays-Koilliskeskus Tampereella ja Pirkkalassa.
 
Kuva osan kaksi rakennustöiden aluista , eli puolen vuoden jälkeen alkaa myös osan 2B rakentamistyöt kun KHO saa päätökseen valituksen käsittelyn.

Screenshot 2021-08-13 16.51.45.jpg
 
Raitiotien ensimmäiset kiskot laskettu toisessa vaiheessa Pirkankadulla.

NRC miehet laittaneet ylös raideleveydet mutkissa

20210818_113457.jpg
 
Takaisin
Ylös