Teiskontien eteläpuolella Kissanmaan puolella on pikkukaduilla muistaakseni(?) neljän tunnin kiekkorajoitus. Sinne olen aina oman auton ajanut jos ollut tarvetta Taysissa käydä.
Kiitos vielä neuvoista. Ajoin auton Kissanmaalle. Kiekkorajoitus oli vain kaksi tuntia, mutta eipä siellä 3,5 tunnissa sakkoja tullut.
Kaupin kampuksen pysäkillä tuntui seisovan busseja vähän koko ajan, joten mun lipunostoni sujui jouhevasti eikä hidastuttanut liikennettäkään, kun ei se bussi siitä mihinkään ollut heti lähdössä. Kuljettajakin tuntui olevan ihan tottunut siihen, että lipun ostanut jääkin samantien kyydistä. Aika kallis se 3,50 € lippu kyllä oli verrattuna siihen, mihin on Euroopassa tottunut.
Frenckellistä yritin hakea painetut aikataulut kokoelmaani, mutta siellä oli vain bussiaikatauluja. Vartijapojan mukaan ratikka kulkee niin usein, ettei Nysse ole painattanut aikatauluja ollenkaan.
Tarkkailin vähän maskeja, tuntuma oli, että suunnilleen puolet ratikkamatkustajista käytti maskia.
Hauskin sivukorvalla kuultu kommentti tuli noin 9-vuotiaan pojan suusta. Istuivat ikätoverinsa kanssa vieretysten, oltiin Hämeenkadulla tulossa Stokkan pysäkille. Poika sanoi kaverilleen sanasta sanaan näin: ”Sammonaukion jälkeen vasta tää ratikka menee suhteellisen nopeesti.” No niinpä! Kesään verrattuna kulku oli sikäli reippaampaa, että pysäkkiajoista oli ehkä napsittu löysiä pois. Mutta Hämeenkadulla vauhti on kyllä kuin etanalla. Toivotaan, että saataisiin siihen 30 km/h rajoitus jossain vaiheessa.
Liikennevaloissa seistään, mutta vain harvoin. Tavallisempaa on lähestyä valoja aikamoisen hitaasti, jolloin pysähtyä ei tarvitse, mutta eivät ne etuudet kyllä nollaviiveitä ole. Olikohan mulla tämän osalta huonoa tuuria, vai onko yleisemminkin noin, että valot vaihtuvat ”laiskasti” eli etuus ja ajolupa tulevat kyllä, mutta eivät ihan niin ajoissa kuin toivoisi?
Teiskontiellä yksi ratikka meni myös reteesti suoran ässää päin, ei siis edes mitenkään vanhoilla vihreillä vaan suoraan ässää päin vaan, jalankulkuvalojen loistaessa vihreänä koko kadun ylitse. Ihmetytti vähän.
Keskellä päivää vaunut eivät tuntuneet kovin täysiltä, mutta kun vähän klo 15 jälkeen katseli TAYSin pysäkkiä, niin siitä kyllä nousi aikamoiset määrät väkeä ratikkaan. Varmaan hoitsuilla vaihtuu vuoro siihen aikaan. TAYS muuten ääntyy kuuluttajan suussa TAUS.
Sammonaukion vaihdot tuntuivat sujuvan minusta hyvin. Valokuvailin Itsarilla jonkun aikaa, ja aika säännönmukaisesti oli niin, että idästä tuli vaunu 1-2 min ennen lännestä tulevaa, toisen linjan vaunua. Eli Hervannasta TAYSiin ja päinvastoin meni keskikorokepysäkillä oikein sujuvasti.
Vaunut on erittäin siistejä ja puhtaita sekä sisältä että ulkoa. Ja tuntemattomankin vieressä mahtui istumaan, jos ei nyt ihan luksusmukavasti, niin ainakin mukavammantuntuisesti kuin Helsingissä.
Oli kiva kääntyä ykkösellä alas Hatanpään valtatielle. Rata vaan loppuu pahasti kesken…