Tampereen pikaratikkahanke

Suhteellista tosiaan on. Viime viikolla olin Madridissa, ja siellä kertalippu taisi olla 1,50. En ole varma, koska ostin 10 matkan lipun, joka maksoi 12,20. Raitio-lehdessä oli muutama vuosi sitten verrattu kaikkien euromaiden pääkaupunkien ratikkamatkan hintaa. En muista, oliko Helsinki kallein vai toiseksi kallein.



Sellaisen olisi tosiaan voinut hakea muistoksi, kun olisi tiennyt. No, mulla on kesältä painettu kolmosratikan aikataulu. Lie lajinsa ensimmäinen ja viimeinen tamperelainen painettu Nysse-ratikka-aikataulu, siis liikennöitsijän itsensä julkaisema.



Mun mielestä autoja oli huomiotaherättävän vähän sekä Teiskontien ratikkaosuudella että Sammonkadulla ja oikeastaan Itsenäisyydenkadullakin. Tuntui kovin hiljaiselta maanantainen alkuiltapäivä.

Saa nähdä hiotaanko noita vielä ja mihin suuntaan. Oliko se niin, että ratikan kierrosaikaa on tarkoitus pikku hiljaa hivuttaa tiukemmaksi, vai ollaanko nyt jo ns. lopputilanteessa?

Nopeuksia sekä ratikkapysäkkiaikoja muutellaan vielä kun ollaan liikennöintiallianssin kehitysvaiheessa. Itsenäisyydenkadun tunnelissa oli jo nostettu nopeutta Hervantaan päin mennessä.

Ratikkalippuja saa kerta matkaankin eri hinnoilla, 2.10 € matkakortilla, 2.70 € mobiililla ja debitillä sekä 3.5 € käteisellä.
 
Ainakin Hervannan lähtöjä on aikaistettu minuutilla 9.8. alkaneeseen tilanteeseen verrattuna.

Tämä minuutti taitaa olla ihan olennainen, nimittäin niin sujuvasti ne vaunut tulivat siihen. Jos kolmonen tulisi Hervannasta minuuttia myöhemmin, on siinä ja siinä, olisiko ykköseen enää ehtinyt. Ei ainakaan kaikilla vuoroilla. Varmaan aikataulupäivityksessä on juuri Sammonaukiota sitten mietitty.
 
Myös sujuva vaihto Ratikka -> Linja 16 Hakametsästä TAYS:lle onnistunee nyt todennäköisemmin. Ainakin aiemmin kun kyseistä vaihtoa testasin niin se vaati juoksun tien yli autojen seassa.
 
16 on kyllä tyyppiesimerkki siitä miten liityntälinjaa ei missään tapauksessa tulisi toteuttaa, osapuilleen kaikki pielessä.
 
Tämä minuutti taitaa olla ihan olennainen, nimittäin niin sujuvasti ne vaunut tulivat siihen. Jos kolmonen tulisi Hervannasta minuuttia myöhemmin, on siinä ja siinä, olisiko ykköseen enää ehtinyt. Ei ainakaan kaikilla vuoroilla. Varmaan aikataulupäivityksessä on juuri Sammonaukiota sitten mietitty.

Sammonaukion vaihtoja ei ole suunniteltu laisinkaan.
 
Sammonaukion vaihtoja ei ole suunniteltu laisinkaan.

Mistä päättelet näin? Jos kolmosen lähtöä Hervannasta on aikaistettu minuutilla, ja näin saatu toimiva vaihto siihen, niin miksi se olisi sadan prosentin varmuudella ei Sammonaukion vaihtojen miettimistä?
 
Lielahden yleissuunnitelma nähtävillä, esillä kaksi eri vaihtoehtoa ja ratikkalinjan reitti päätettynä jo.

"Raitiotien ratalinjaus Hiedanrannasta Ylöjärven kirkonseudulle on päätetty kaupunkien valtuustoissa. Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien on tavoite teettää tarkentava yleissuunnitelma koko raitiotielinjasta maankäytön ja liikenneverkon suunnittelun rinnalla. Lähtökohtaisesti Lielahden alueelle sijoittuu 2–3 pysäkkiä, yönylivarikko sekä Vaasantien ja rautatien risteävä, alittava tai ylittävä silta."

"Asukkaille aineistoa esitellään lisäksi suunnittelupäivystyksessä tiistaina 26.10.2021 kello 14–18 välisenä aikana Lielahtikeskuksessa. Osoite: Ravintola Lielahden palvelukeskus, Lielahtikeskus, Antti Possin Kuja 1, 2. kerros. Tervetuloa piipahtamaan hetkeksi paikan päälle ja keskustelemaan nähtävillä olevasta aineistosta. Suunnittelijat ovat tavattavissa 14–18 välisen ajan, joten voit tulla käymään itselle sopivana aikana. Tulethan paikalle vain terveenä."

https://www.tampere.fi/asuminen-ja-...tamishankkeet/lielahden-yleissuunnitelma.html
 
Tampereen Ratikan uutisen mukaan lajinsa ensimmäinen ratikka TRO01 palaa tämän viikon torstaina (eli tänään) Tampereelle. Se on saanut tällä välin nimekseen Lyyli.
 
Pirkkalan valtuusto päätti merkitä Tampereen Raitiotie oy:n osakkeen. Raitiotien suunnittelu siirtymässä 2022 alussa Tampereen kaupungilta TRO:lle

"Valtuuston päätös 25.10.2021

Valtuusto päätti

1) osallistua Tampereen Raitiotie Oy:n suunnattuun osakeantiin ja merkitä
yhden P-osakkeen hintaan 2 000 euroa vuoden 2021 loppuun
mennessä,
2) että osakkeen merkintä rahoitetaan arvopaperit tililtä,
3) että Tampereen Raitiotie Oy:n hallintovastikkeen edellyttämät
määrärahat huomioidaan vuoden 2022 talousarvion valmistelussa."

https://pirkkala.tweb.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=3272177
 
Tampereen ratikassa lippu pitää leimata aina, vaikka olisi kausilippu

"Kuukausikortti täytyy leimata lippulaitteessa jokainen kerta, kun astuu kulkuneuvoon, esimerkiksi jatkoyhteyden vaihdon yhteydessä. Leimaamatta jättämisestä seuraa 80 euron tarkastusmaksu. Tampereen kaupungin joukkoliikenteen asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen kertoo, mistä käytännöt johtuvat."

https://yle.fi/uutiset/3-12168876
 
Tarkastusmaksun voi käsittääkseni määrätä vain liputtomalle (sisältää väärät, vanhaksi menneet ym) matkustajalle. Jos vaikkapa päivän lippu on voimassa, eikä sitä leimaa, ei siitä sakkoa oikein voi määrätä.
Eri asia on, mitä tuollaisesta muulimaisesta asenteesta (en kyllä leimaa lippua, en) on hyötyä..
 
Takaisin
Ylös