- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Vs: Pikaratikkahanke
Paras olisi kuitenkin ehkä jättää sen pahemmin kiertelemättä ja mennä suoraan Itsenäisyydenkatua, josta haarat Teiskontielle ja Sammonkadulle. Molemmat linjat ovat minusta tärkeitä, Kalevaa tulee palvella hyvin. Väki on Kalevassa kohtapuoliin vaihtumassa, tällä hetkellä Kaleva on sangen "harmaa" seniorikaupunginosa - olisi loistavaa, jos uusista kalevalaisista saisi urbaaneja joukkoliikenneihmisiä.
Minä uskon vakaasti Vammala-Orivesi -lähijunaan tunneittain, ruuhka-aikaan ehkä jopa puolitunneittain. Osan vuoroista voisi tosiaan jatkaa Jyväskylään ja Poriin (Raumalle oma Rauma-Kokemäki-Pori -junansa tulevaisuudessa?), jolloin mm. Nakkila ja Äetsä saisivat junapysädyksensä takaisin, kuten myös idässä Länkipohja ja Jämsänkoski. Uusi pysähdyspaikka tulisi myös Muuramelle. Nämä eivät ulotu tietenkään TASE-tarkasteluun, mutta ovat toki jatkokehittelyn arvoisia suunnitelmia, jos integroidaan taajamajunat ja lähijunat, kuten Suur-Helsingin alueella R- H- ja Y-junat ovat lähijunaverkossa.
Ideoita: Vammalasta lähtevä juna n. klo 6:50, olisi Nokialla 7:20 parin välipysähdyksen jälkeen. Saapuisi Tampereelle 7:40, josta jatkaisi Orivedelle (8:25 perillä).
Seuraavat vuorot lähtisivät Nokialta 7:40 ja 8:00. Välissä kulkisi esim. puolen tunnin välein (7:15 ja 7:45) myös pikaraitiovaunut, jotka pysähtyisivät joka asemalla.
Eli lähijuna olisi K-junan tapainen "skip-stop"-vuoro (ks. jälleen http://www.ukko.fi/~ultrix/raide/Reittikartta_2020.png), joka myös kiertäisi keskustan pohjoiskautta. Ranta-Tampellalla voisi olla oma seisakkeensa.
Nopeita taajamajunia, eli nykyisiä VR:n junavuoroja H 460 - H 475 käyttäisivät ne, joilla on joko kiire Tampereelle, tai vaihtoyhteys toisaalle.
Toijalan suunnalla R-juna olisi kuten nyt, paitsi Sääksjärven tai Kuljun pysähdys lisättynä ja vuorovälinä tunti. Lisäksi voisi ajaa tulevaisuuden G-junia tai toista jokatuntista H-junaa (riippuen siis siitä, mikä Kerava-Riihimäki-baanan kolmanneksi tunnittaiseksi lähijunaksi tulee) Tampereelle asti pysähtyen kaikilla Tampereen ja Toijalan välisillä seisakkeilla. Turun suunnan taajamajunat käyttäisivät tässä tilanteessa R-junan seisakkeita.
Tai, jos G/H-junaa ajettaisiin vain esim. joka toinen tunti, voisivat Turun taajamajunat (joka toinen tunti, mutta eri tunnit kuin Helsingin seisakejunat) pysähtyä kaikilla paikallisasemilla.
...jonka valtuusto, tai oikeammin "autopuolue" tyrmäsi suunniteltaessa Keskustan osayleiskaavaa. Kunnallispolitikkojen asenteet tai itse poli-tikat tulee vaihtaa tuoreisiin, ennen kuin tuo ihme onnistuu.Razer sanoi:Jep. Mutkat ja kierrot huolettavat myös minua. Käsittääkseni tähän samaan katuraitiotien suunnitelmaan kuuluisi myös Hämeenkadun joukkoliikenne-/kävelypainotteisuus, eli henkilöautoilun kieltäminen.
Minä katsoin kanssa hieman syrjäkarein tuota yliopiston lenkkiä, vaikka siellä opiskelenkin. Tietysti on loistava asia, että saadaan puolen kilometrin ylimääräisellä lenkillä myös suuri kampusalue raideliikenteen välittömään läheisyyteen, mutta en pidä tuota välttämättömänä. Jos Sammonkadulle tulee linjauksensa, voisi tosiaan kiskot vetää joko Yliopistonkatua tai Rautatienkatua yliopistolle, siitä Kalevantietä Sarvijaakonkadulle (pituuskallistus voi olla liian suuri ratikoille), josta sitten Sammonkadulle.Razer sanoi:mutta tuo yliopiston lenkki todellakin epäilyttää. Taysin kautta kulku on perusteltua, siitäkin huolimatta että Sammonkadun vaihtoehtoreitti tekisi terää mutta omasta mielestäni Itsenäisyydenkadusta voisi saman tien tehdä vain Hämeenkadun jatkeen ja henkilöautoliikenne ohjattaisiin muille väylille.
Paras olisi kuitenkin ehkä jättää sen pahemmin kiertelemättä ja mennä suoraan Itsenäisyydenkatua, josta haarat Teiskontielle ja Sammonkadulle. Molemmat linjat ovat minusta tärkeitä, Kalevaa tulee palvella hyvin. Väki on Kalevassa kohtapuoliin vaihtumassa, tällä hetkellä Kaleva on sangen "harmaa" seniorikaupunginosa - olisi loistavaa, jos uusista kalevalaisista saisi urbaaneja joukkoliikenneihmisiä.
Kuten olen aiemminkin todennut, olen täysin samaa mieltä. Pysäkkitiheyden mallin saa 80-luvun paikallisjuna-aikatauluista (Turisti-aikataulut, Metson käsikirjaston varastossa - virkailija tuo pyydettäessä), tai täältä: http://www.ukko.fi/~ultrix/raide/aikataulut.html. 70-luvulla pysäkkitiheys oli länsipuolella esimerkillisempää (mm. Santalahden = Pispalan vuonna -79 lakkautettu pysäkki), joten länsisuunnan pysäkeitä kartottaessa lienee syytä kiinnittää huomiota lähinnä 70-luvun aikatauluihin.Razer sanoi:Itse linjauksistakin minulla on toki omat mielipiteeni. Ensinnäkin, pidän lähijunaliikenteen kehittämistä ensimmäisenä prioriteettina valmistauduttaessa kaupungin sisäiseen raideliikenteeseen. Tässä TASE-tutkimuksessa lähijunaliikenneaate on aivan liian suppea siihen nähden mitä se voisi olla.
Razer sanoi:Itse uskon vakaasti Vammala - Orivesi lähijunaan ruuhkissa tunnin välein ja muutamin hajavuoroin. Tämän lisäksi Nokialta lähtisi vielä kolme junaa Lempäälään ja Ylöjärvi - Vehmainen -välille riittäisi ehkä puolenkin tunnin vuoroväli.
Minä uskon vakaasti Vammala-Orivesi -lähijunaan tunneittain, ruuhka-aikaan ehkä jopa puolitunneittain. Osan vuoroista voisi tosiaan jatkaa Jyväskylään ja Poriin (Raumalle oma Rauma-Kokemäki-Pori -junansa tulevaisuudessa?), jolloin mm. Nakkila ja Äetsä saisivat junapysädyksensä takaisin, kuten myös idässä Länkipohja ja Jämsänkoski. Uusi pysähdyspaikka tulisi myös Muuramelle. Nämä eivät ulotu tietenkään TASE-tarkasteluun, mutta ovat toki jatkokehittelyn arvoisia suunnitelmia, jos integroidaan taajamajunat ja lähijunat, kuten Suur-Helsingin alueella R- H- ja Y-junat ovat lähijunaverkossa.
Ideoita: Vammalasta lähtevä juna n. klo 6:50, olisi Nokialla 7:20 parin välipysähdyksen jälkeen. Saapuisi Tampereelle 7:40, josta jatkaisi Orivedelle (8:25 perillä).
Seuraavat vuorot lähtisivät Nokialta 7:40 ja 8:00. Välissä kulkisi esim. puolen tunnin välein (7:15 ja 7:45) myös pikaraitiovaunut, jotka pysähtyisivät joka asemalla.
Eli lähijuna olisi K-junan tapainen "skip-stop"-vuoro (ks. jälleen http://www.ukko.fi/~ultrix/raide/Reittikartta_2020.png), joka myös kiertäisi keskustan pohjoiskautta. Ranta-Tampellalla voisi olla oma seisakkeensa.
Nopeita taajamajunia, eli nykyisiä VR:n junavuoroja H 460 - H 475 käyttäisivät ne, joilla on joko kiire Tampereelle, tai vaihtoyhteys toisaalle.
Toijalan suunnalla R-juna olisi kuten nyt, paitsi Sääksjärven tai Kuljun pysähdys lisättynä ja vuorovälinä tunti. Lisäksi voisi ajaa tulevaisuuden G-junia tai toista jokatuntista H-junaa (riippuen siis siitä, mikä Kerava-Riihimäki-baanan kolmanneksi tunnittaiseksi lähijunaksi tulee) Tampereelle asti pysähtyen kaikilla Tampereen ja Toijalan välisillä seisakkeilla. Turun suunnan taajamajunat käyttäisivät tässä tilanteessa R-junan seisakkeita.
Tai, jos G/H-junaa ajettaisiin vain esim. joka toinen tunti, voisivat Turun taajamajunat (joka toinen tunti, mutta eri tunnit kuin Helsingin seisakejunat) pysähtyä kaikilla paikallisasemilla.