- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Vs: Pikaratikkahanke
Eiku. Keskustakartassa Kalevaan onkin merkitty pysäkki Sammonkadun ja Kaupinkadun risteykseen, isossa kartassa sitä ei ole. Todennäköisesti Hervantaan mentäisiin Jäähallin parkkiksen kautta tavalla tai toisella, linjojen 20 ja 39 tapainen oikaisu TAMKilta Kekkosentielle olisi äärimmäisen typerä ratkaisu.
Alimmainen raitiotie"vaihtoehto" onkin jokin tulevaisuuden suunnitelma, jolloin verkko olisi täydellisimmillään. Se on vain jäänyt edellisen linjastosuunnitelman tasalle, ja sen mukaan olisikin tarkoitus muka purkaa Länsi-Hervannan raitiokiertotie, Kaupinkadun raitiotie (korvattaisiin Viinikankadun ja Kalevantien liittymättömän eritasoristeyksen kautta kulkevalla radalla), ja muitakin pikku yksityiskohtia "tulevaisuudenkuvassa" on jäänyt vanhalle tolalle.
Edelleen olen sitä mieltä, että raitiotie olisi Pispalan kannaksella sijoitettava radan varteen, vaikka sitten Tampereen kaupungin omistamana yksityisraiteena, 25 kV / 50 Hz-sähköistyksellä, JKV:llä yms. RHK-standardeilla varustettuna. Rantatiellä kulkevana ratikka ei palvele pispalalaisia yhtään, mutta rautatien maastokäytävässä voidaan palvella sekä Santalahtea että Pispalaa.
Pysäkkien sijainnit ovat tietenkin vielä muuttujia, mutta ainakin Hervannassa ja Lielahdessa tarkistaisin pysäkkien määrän. Hervannassa pysäkkejä tuntuu olevan liiankin tiheässä, kun taas Lielahden-Lentävänniemen suunnalla paikoin turhan harvassa.
Ve A1:n pysäkki Enqvistinkadun kaakkoispäässä on vähän kyseenalainen, pysäkin lähellä ei ole oikeastaan mitään merkittävää. Pysäkki ainoastaan Lielahden koulun kohdalla taas pidentää kävelymatkoja Pohtolankadun varren asunnoista. Ve B1:ssä taas Halkoniemestä puuttuu pysäkki, joka A1-vaihtoehdossa on päättäri. Halkoniemi on merkittävä paikka, Lentävänniemen koulu, Männistön päiväkoti ja Lentsun ostari sijaitsevat kaikki Halkoniemestä 100 m säteellä. Ehdottomasti kuitenkin rata tulisi jatkaa mahdollisimman "syvälle" Lentävänniemeen, jotta suuret kerrostalot olisivat kävelyetäisyydellä pysäkistä. Linjan 16 päättäri taitaa toisaalta olla jo liiakin syvällä, vanhan vesiputken maastokäytävä on hyvä lähtökohta raitiotien linjaukselle. B1:ssä pysäkit Lielahdessa olisivat vähän kuten bussilla nykyään: Teivaalantien alussa, eli Lielahden ala-asteen kohdalla sekä Pohtolankadun alussa TB:tä vastapäätä.
B1:ssä eniten rassaa kuitenkin yhteys Nekalan kautta, TAYSin yhteys on hyvin tärkeä. A1:ssä TAYS ja yliopistot oli saatu nerokkaasti kaikki saman ratikkalinjan varrelle.
Toivottavaa olisi, jos pikaraitiotie toteutuisi A1- ja B1-vaihtoehtojen parhaat puolet yhdistäen (yhteys TAYSin kautta, Lielahdessa B1:n pysäkit, Halkoniemessä välipysähdys ja Jänislammen kupeessa päättäri) yhdessä lähijunan kanssa. Nokia-Lempäälä-linjan liikennetarvetta täydentäisivät Porin/Rauman ja Turun/Helsingin nopeat taajamajunat, aivan kuin YTV-alueella R/H/Z/Y-junat.
Valitettavasti Sammonkadun varteen ei ole ratikkapysäkkiä näköjään luvassa, mutta tarvittaessa kai sellainenkin vielä saataisiin aikaan.
[...]
Ve A, eli jo aiemmin julkistettu katuraitiotien verkko on edelleen mukana (en tiedä, kuinka korkealla prioriteeteissä, sivustolla alimmaisena), tosin hieman muokattuna.
Eiku. Keskustakartassa Kalevaan onkin merkitty pysäkki Sammonkadun ja Kaupinkadun risteykseen, isossa kartassa sitä ei ole. Todennäköisesti Hervantaan mentäisiin Jäähallin parkkiksen kautta tavalla tai toisella, linjojen 20 ja 39 tapainen oikaisu TAMKilta Kekkosentielle olisi äärimmäisen typerä ratkaisu.
Alimmainen raitiotie"vaihtoehto" onkin jokin tulevaisuuden suunnitelma, jolloin verkko olisi täydellisimmillään. Se on vain jäänyt edellisen linjastosuunnitelman tasalle, ja sen mukaan olisikin tarkoitus muka purkaa Länsi-Hervannan raitiokiertotie, Kaupinkadun raitiotie (korvattaisiin Viinikankadun ja Kalevantien liittymättömän eritasoristeyksen kautta kulkevalla radalla), ja muitakin pikku yksityiskohtia "tulevaisuudenkuvassa" on jäänyt vanhalle tolalle.
Edelleen olen sitä mieltä, että raitiotie olisi Pispalan kannaksella sijoitettava radan varteen, vaikka sitten Tampereen kaupungin omistamana yksityisraiteena, 25 kV / 50 Hz-sähköistyksellä, JKV:llä yms. RHK-standardeilla varustettuna. Rantatiellä kulkevana ratikka ei palvele pispalalaisia yhtään, mutta rautatien maastokäytävässä voidaan palvella sekä Santalahtea että Pispalaa.
Pysäkkien sijainnit ovat tietenkin vielä muuttujia, mutta ainakin Hervannassa ja Lielahdessa tarkistaisin pysäkkien määrän. Hervannassa pysäkkejä tuntuu olevan liiankin tiheässä, kun taas Lielahden-Lentävänniemen suunnalla paikoin turhan harvassa.
Ve A1:n pysäkki Enqvistinkadun kaakkoispäässä on vähän kyseenalainen, pysäkin lähellä ei ole oikeastaan mitään merkittävää. Pysäkki ainoastaan Lielahden koulun kohdalla taas pidentää kävelymatkoja Pohtolankadun varren asunnoista. Ve B1:ssä taas Halkoniemestä puuttuu pysäkki, joka A1-vaihtoehdossa on päättäri. Halkoniemi on merkittävä paikka, Lentävänniemen koulu, Männistön päiväkoti ja Lentsun ostari sijaitsevat kaikki Halkoniemestä 100 m säteellä. Ehdottomasti kuitenkin rata tulisi jatkaa mahdollisimman "syvälle" Lentävänniemeen, jotta suuret kerrostalot olisivat kävelyetäisyydellä pysäkistä. Linjan 16 päättäri taitaa toisaalta olla jo liiakin syvällä, vanhan vesiputken maastokäytävä on hyvä lähtökohta raitiotien linjaukselle. B1:ssä pysäkit Lielahdessa olisivat vähän kuten bussilla nykyään: Teivaalantien alussa, eli Lielahden ala-asteen kohdalla sekä Pohtolankadun alussa TB:tä vastapäätä.
B1:ssä eniten rassaa kuitenkin yhteys Nekalan kautta, TAYSin yhteys on hyvin tärkeä. A1:ssä TAYS ja yliopistot oli saatu nerokkaasti kaikki saman ratikkalinjan varrelle.
Toivottavaa olisi, jos pikaraitiotie toteutuisi A1- ja B1-vaihtoehtojen parhaat puolet yhdistäen (yhteys TAYSin kautta, Lielahdessa B1:n pysäkit, Halkoniemessä välipysähdys ja Jänislammen kupeessa päättäri) yhdessä lähijunan kanssa. Nokia-Lempäälä-linjan liikennetarvetta täydentäisivät Porin/Rauman ja Turun/Helsingin nopeat taajamajunat, aivan kuin YTV-alueella R/H/Z/Y-junat.