Kevyen kaluston turvallisuus
Turvallisuus taataan aktiivisella turvallisuudella, ei raskaan rautatiekaluston passiivisella turvallisuudella. Passiivisuudella tarkoitetaan tässä niin suuria lujuusvaatimuksia, että kalusto kestää kovankin törmäyksen. Aktiiviseen turvallisuuteen vaikutetaan puolestaan erityisen suurella hidastuvuudella ja liikenteen turvaamisella erilaisilla turvalaitteilla. Kevyen kaluston hidastuvuuden tulee olla noin 2,75 m/s2 , kun se rautateillä on yleensä 1,0 m/s2.
Pikaraitioteiden vaunujen tulee olla mahdollisimman kevyitä. Jokainen säästetty painotonni säästää energiaa 2 % (noin 0,13 kWh/km).
Ranskassa kevyen kaluston turvallisuustarkasteluissa on noudatettu periaatetta, että kokonaisvaikutukseltaan turvallisuuden on oltava vähintään aikaisempaa yleistä tasoa. Eri turvallisuusaspekteja voi kompensoida keskenään.
Turvallisuuslaitteet
Saksassa kaksijärjestelmäraitiovaunuissa on normaalit rautateiden tunnusvalot ja viheltimet. Etupään kolmiovalon ylävaloa käytetään myös kadulla. Se on kuitenkin Suomessa vaadittua merkittävästi heikkotehoisempi.
Vaunuihin tarvitaan rautateillä käytettävät JKV-laitteet (ETCS-veturilaitteet + STM-adapteri Suomen ratalaitteisiin) ja radio (Suomessa GSM-R).