Anteron listassa haluan nyt tarttua muutamaan kohtaan:
Mistähän tämä johtuu? Ettei vaan siitä, että kyseinen yhteys on juuri nyt melko huonosti hoidettu? Mitä jos Itä-Helsingin ja Etelä-Espoon välillä liikkuminen onkin merkittävä osasyy Kehä I:n ruuhkautumiseen? Matkat vain hoidetaan pääosin autoilemalla pitkin Kehä I:stä, koska kunnollista joukkoliikenneyhteyttä ei vielä ole?
Tällä foorumilla olen useita kertoja kuullut vakuutettavan, että luomalla heilurilinjoja parannetaan joukkoliikenteen palvelukykyä, houkuttelevuutta ja kasvatetaan matkustajamääriä, jopa hyvinkin huomattavasti. Tämä ei taida sittenkään olla totta, ainakaan metron kohdalla?
Tämän risteyksen ruuhkaisuuden käyttäminen metron vastustamisessa vaikuttaa suoraan sanoen kaukaa haetulta. Risteys on koko Itä-Helsingin autoliikenteen solmu, jossa kohtaa Sipoon, Helsingin keskustan, Itä-Helsingin lähes kaikkien lähiöiden, sekä Kehä I:n yhteyksien välinen liikenne. Menit melkeinpä mistä tahansa Itä-Helsingistä lähiöstä melkeinpä mihin tahansa muualle, joudut kulkemaan tämän ristyksen kautta.
Äskeisiä kohtia voi hyvin havainnoida tositarinalla:
Harrastaessani junnuna salibandyä minulla oli paljon turnauksia Tapiolassa, jonne jouduin matkustamaan Vuosaaresta. Muistan kuinka vanhempani väsyivät ajelemaan autolla kehä I:stä päästä päähän. Isäni taisi useasti jopa haihatella länsimetron perään, kun se oli juuri niihin aikoihin mediassa esillä (taisi olla vuosi -97). Helppoa olisi ollut ajaa Vuosaaresta suoraan Tapiolaan metrolla, vaikka kummassakin päässä olisi ollut jonkin verran käveltävää. Mutta kun ei päässyt, niin kävimme autollamme ruuhkauttamassa tuota mainitsemaasi Kehä I:n ja Meripellontien risteystä.
Väitän, ettei yllä kuvailemani kaltainen tilanne nykyäänkään kovinkaan poikkeuksellinen.
- Etelä-Espoosta Itä-Helsinkiin matkustavia ei ole kuin juuri nimeksi.
Mistähän tämä johtuu? Ettei vaan siitä, että kyseinen yhteys on juuri nyt melko huonosti hoidettu? Mitä jos Itä-Helsingin ja Etelä-Espoon välillä liikkuminen onkin merkittävä osasyy Kehä I:n ruuhkautumiseen? Matkat vain hoidetaan pääosin autoilemalla pitkin Kehä I:stä, koska kunnollista joukkoliikenneyhteyttä ei vielä ole?
Tällä foorumilla olen useita kertoja kuullut vakuutettavan, että luomalla heilurilinjoja parannetaan joukkoliikenteen palvelukykyä, houkuttelevuutta ja kasvatetaan matkustajamääriä, jopa hyvinkin huomattavasti. Tämä ei taida sittenkään olla totta, ainakaan metron kohdalla?
- Metro ei ole ratkaissut vuosaarelaisten ruuhkia, vaan K1:n ja Meripellontien risteykseen halutaan 50-100 miljoonan euron eritasoliittymä, vaikka Vuosaaren liityntäbussit eivät tästä enää Itäkeskukseen ajakaan.
Tämän risteyksen ruuhkaisuuden käyttäminen metron vastustamisessa vaikuttaa suoraan sanoen kaukaa haetulta. Risteys on koko Itä-Helsingin autoliikenteen solmu, jossa kohtaa Sipoon, Helsingin keskustan, Itä-Helsingin lähes kaikkien lähiöiden, sekä Kehä I:n yhteyksien välinen liikenne. Menit melkeinpä mistä tahansa Itä-Helsingistä lähiöstä melkeinpä mihin tahansa muualle, joudut kulkemaan tämän ristyksen kautta.
Äskeisiä kohtia voi hyvin havainnoida tositarinalla:
Harrastaessani junnuna salibandyä minulla oli paljon turnauksia Tapiolassa, jonne jouduin matkustamaan Vuosaaresta. Muistan kuinka vanhempani väsyivät ajelemaan autolla kehä I:stä päästä päähän. Isäni taisi useasti jopa haihatella länsimetron perään, kun se oli juuri niihin aikoihin mediassa esillä (taisi olla vuosi -97). Helppoa olisi ollut ajaa Vuosaaresta suoraan Tapiolaan metrolla, vaikka kummassakin päässä olisi ollut jonkin verran käveltävää. Mutta kun ei päässyt, niin kävimme autollamme ruuhkauttamassa tuota mainitsemaasi Kehä I:n ja Meripellontien risteystä.
Väitän, ettei yllä kuvailemani kaltainen tilanne nykyäänkään kovinkaan poikkeuksellinen.
Viimeksi muokattu: