Todennäköisesti suurin osa Espoon suunnasta tulijoista jää pos helsingin niemen alueella mutta vastaavasti tilalle tulee ne jotka matkaavat niemeltä itä-helsinkiin, ja ne jotka matkaavat espoosta pidemmälle itä-helsinkiin ja päinvastoin ovat lisä tähän päälle, mutta niiden ei voi perustella tätä investointia.
Kyse on investoinnin hinnasta ja sen tuomasta hyödystä.
Niille espoolaisille, jotka (A) nyt matkustavat Kamppia pidemmälle ja jotka asuvat mahdollisen metroaseman palvelualueella, palvelu paranisi (vaihto poistuu).
Niille espoolaisille, jotka (B) nyt matkustavat Kamppia pidemmälle ja jotka EIVÄT asu mahdollisen metroaseman palvelualueella, palvelu pysyisi ennallaan (edelleen yksi vaihto).
Samoin niille espoolaisille, jotka (C) EIVÄT matkusta Kamppia pidemmälle ja jotka asuvat mahdollisen metroaseman palvelualueella, palvelu pysyisi ennallaan (ei vaihtoa nyt eikä tulevaisuudessa).
Lopuille, eli niille espoolaisille, jotka (D) EIVÄT matkusta Kamppia pidemmälle ja jotka EIVÄT asu mahdollisen metroaseman palvelualueella, palvelu huononisi (yksi uusi vaihto).
Matka-ajat pysyvät keskimäärin ennallaan, sillä metro ei ole busseja nopeampi.
Siis mitä kannattaa investoida ryhmää A varten? Ja kuinka suuri on ryhmä A verrattuna ryhmään D, joiden palvelu huononee?
RaideYVA:n sivulla 49 on kartta, jonka mukaan länsimetron ollessa rakennettu vuonna 2030, Etelä-Espoosta Itä-Helsinkiin (X) suuntautuu 5300 matkaa/vrk. Pohjoiseen kantakaupunkiin (Y) suuntautuu 18.800 matkaa ja eteläiseen (Z) kantakaupunkiin 22.900 matkaa. Jako ei kuvaa yllä olevia ryhmiä, mutta jotain voi päätellä käytettävissä olevista tiedoista.
Jos länsimetro palvelee suoraan noin 20 % Etelä-Espoosta ja eteläiseen kantakaupunkiin matkustavista puolet matkaisi Kamppia pidemmälle, saadaan ryhmiin seuraavat matkamäärät:
A = 0,2 X + 0,2 Y + 0,2 x 0,5 x Z = 1060 + 3760 + 2290 = 7110
B = 0,8 X + 0,8 Y + 0,8 x 0,5 x Z = 4240 + 15.040 + 9160 = 28.440
C = 0,2 x 0,5 x Z = 2290
D = 0,8 x 0,5 x Z = 9160
Toisin sanoen miljardi-investointi parantaa 7110 päivittäistä matkaa. Kannattaako tähän laitta miljardi eli noin 140.000 €/matka? Tai voisiko näitä matkoja parantaa jollain halvemmalla keinolla?
Mutta samainen miljardi-investointi huonontaa 9160 matkan palvelua. Siis lopputuloksena on, että investoimalla miljardi euroa 2050 päivittäisen joukkoliikennematkan palvelu heikkenee. Maksamme yhden matkan heikennyksestä noin 500.000 euroa, espoolaisen omakotitalon hinnan.
Jos halutaan oikeasti parantaa noiden noin 7000 päivittäisen matkan palvelua, se voidaan varmasti tehdä ja aiheuttamatta samalla haittaa noin 9000:lle matkalle. TramWest maksaa selkeästi länsimetroa vähemmän, mutta se ei heikennä minkään ryhmän matkoja vaan parantaa kaikkien muiden paitsi ryhmän X 5300:aa Itä-Helsinkiin suuntautuvaa matkaa, jotka pysyvät ennallaan.
Antero